INCREDIBIL… Asigurarea obligatorie auto (RCA) pentru un Logan ar putea sã coste, de anul viitor, peste 1.000 de euro, dacã autoritãtile nu iau mãsuri pentru deblocarea pietei RCA. Avertismentul vine de la Uniunea Nationalã a Transportatorilor Rutieri din România, care sustine cã polita obligatorie va ajunge sã coste, frecvent, mai mult decât vehiculul asigurat. Mãsura îi va afecta, foarte tare, pe cei peste 20.000 de posesori de Logan din judetul Vaslui, care vor trebui sã treacã pe dreapta masinile, pentru cã nu vor face fatã la noile tarife.
Potrivit unui comunicat al Uniunii, preturile pentru RCA au crescut exponential de la an la an si au ajuns sã fie mai mari, în multe cazuri, decât valoarea autovehiculului asigurat. „Dacã în 2013 cotatiile uzuale RCA erau sub 1.000 de euro/autovehicul de transport mãrfuri sau persoane, iar cele exceptionale erau de 3.000 euro/autovehicul, în 2015 cotatiile uzuale RCA pentru vehiculele de transport mãrfuri si persoane au trecut de 3.000 de euro/vehicul si au apãrut în piata cotatii de peste 100.000 de lei RCA/autovehicul! Dacã astãzi cotatiile exceptionale au ajuns sã egaleze pretul unui camion utilizat, în acest ritm de crestere cu 100% anual, în cinci ani costul RCA va egala pretul unui camion nou de 96.000 euro, iar cotatiile exceptionale vor fi peste orice mãsurã!”, se mai aratã în comunicatul UNTRR. Pe de altã parte, reprezentantii transportatorilor amintesc faptul cã “1 ianuarie 2016 marcheazã aplicarea Directivei 2009/138/CE din 2009, cunoscutã si sub numele Solvency II – care se va aplica tuturor companiilor de asigurãri si reasigurãri cu un volum anual de prime de peste 5 milioane euro sau cu rezerve tehnice de peste 25 milioane euro, ceea ce va marca o crestere a tarifelor RCA la valori care vor conduce la o scãdere a numãrului de asigurati RCA, care va avea ca efect o altã majorare, în final asigurarea RCA devenind mai scumpã decât autovehiculul asigurat”.
Nimeni nu vrea sã-i asculte pe transportatori
Transportatorii acuzã autoritãtile de lipsã de autoritate si de reglementare în domeniu, în ultimii opt ani, ceea ce a adus piata RCA în pragul colapsului. În opinia acestora, lipsa de mãsuri în acest sens va genera falimentul firmelor mici de transport, iar cele medii si mari vor prefera sã îsi mute sediile în alte tãri. “UNTRR a initiat un dialog cu autoritatea care gestioneazã în prezent acest domeniu ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiarã si cu firme de asigurãri în vederea identificãrii riscurilor care genereazã cele mai semnificative costuri în RCA/carte verde si care ar putea fi reduse prin actiuni comune de stimulare a reducerii acestora. În urma acestor discutii nu a rezultat nicio actiune concretã”, se mentioneazã în comunicat. Potrivit documentului, în România sunt circa 30.000 de firme de transport mãrfuri care opereazã aproape 150.000 de autovehicule de peste 3,5 tone transport contra cost si în cont propriu, si peste 4.000 de firme de transport cãlãtori.