spot_img
spot_img
-1.1 C
Vaslui
24-nov.-2024
spot_img
spot_img

Oamenii lui Pavăl de la Transurb au dilatat timpul! Un jurist lucrează 26 de ore pe zi și procurorii spun că se poate

- Advertisement -

Angajatul anului 2018 de la Vaslui este Liviu Matieș, un jurist polivalent cu contracte de muncă la șase firme deodată

CA LA VASLUI… Situație incredibilă la Transurb. Unul din juriștii societății este atât de prețios, încât compania de transporturi publice al Primăriei Vaslui trage de el, deși are contracte de muncă cu mai multe societăți comerciale din județ, unde totalizează cam 26 de ore de muncă pe zi. Cum ziua are numai 24 de ore, bravul jurist probabil a dilatat-o, ori s-a încadrat în paradigma celebrului Mitică Dragomir de la Ligă, care spunea într-o emisiune pe un post central de televiziune că muncește 24 de ore pe zi, uneori și noaptea. Această anomalie a fost descoperită de procurorii de la Parachetul de pe lângă Judecătoria Vaslui, la o sesizare a Sindicatului Transurb și, culmea, ei consideră că totul este legal. Ba chiar întăresc zicerile lui Dragomir, scrind în rechizitoriul prin care juristului Transurb i se dă neînceperea urmăririi penale, că acesta lucra și peste program, uneori și sâmbătă și duminica.

Liviu Matieș a fost adus la Transurb de către directoarea executivă, Mariana Plăcintă, în momentele grele, dacă e să ne luăm după declarația celui mai harnic om din județul Vaslui. Deși societatea mai avea un jurist, Liviu Matieș este angajat cu o jumătate de normă, adică cu patru ore. Nimic nu ar fi bătut la ochi, dacă acest jurist nu ar fi fost adus în mod special să-i execute pe liderii de sindicat de la Transurb, care începuseră să se revolte, după ce în societate începuseră să se angajaze o sumedenie de oameni care nu aveau nicio legătură cu firma. Erau recrutați electricieni, pentru troleibuzele care, după cum știu toți locuitorii din oraș, nu funcționează, ingineri electroniști, contabili peste contabili sau personal TESA suplimentar. Pentru a vedea dimensiunea sinecurilor din Transurb, trebuie spus că, la acest moment, din aproape 100 de angajați, doar o treime sunt șoferi, deși obiectul de activitate este exclusiv transportul în comun. Era firesc ca Sindicatul să se revolte, mai ales că cei din conducere, Consiliul de Administrație, personal TESA sunt plătiți regește, cu salarii de peste 4.000 de lei, iar șoferii sunt ținuți cu lefuri mizere, până la cel mult 1.600 de lei, dacă nu existau ore suplimentare. Spunem lefuri mizere, fiindcă la societăți similare din alte orașe salariile sunt duble sau triple.

Sindicatul a sesizat Parchetul, în cazul juristului Matieș

Sindicatul a observat că Matieș nu stă la program, deși este pontat zilnic între 8.00 și 12.00. Disensiunile dintre aceștia și jurist au început când acesta a început să le facă șicane sau chiar să dea afară șoferi afiliați în sindicat. Chiar și împotriva liderului de sindicat s-au făcut zeci de acțiuni pentru a fi îndepărtat de la locul de muncă. Au fost multe momente tensionate de-a lungul timpului, iar ziarul Vremea Nouă le-a consemnat de fiecare dată. Au fost greve, proteste, dar toate au fost înăbușite. Disperați, văzând că omul adus să le caute nod în papură nici măcar nu vine la serviciu, sindicaliștii i-au făcut plângere la Parchet prin care acuză faptul că acesta nu vine la serviciu, semnează condica în fals și este pontat fictiv că stă la societate și muncește zilnic patru ore pe zi. Procurorii au investigat reclamația și au constatat, conform rechizitoriului, următoarele: “Conform datelor puse la dispoziție de către Inspectoratul Teritorial de Muncă Vaslui, prin adresa cu numărul 1330/RG/12.02.2019, rezultă faptul că în cursul anului 2018, numitul Matieș Liviu a fost angajat la mai multe societăți comerciale, astfel: SC Comcereal SRL Vaslui, cu contract individual de muncă, cu normă întreagă, durata 8 ore/zi, la SC Agrocomplex Bârlad SA, cu contract individual de muncă, cu normă întreagă, durata 8 ore/zi, la SC Transurb SA Vaslui, cu contract individual de muncă, cu timp parțial de 4 ore/zi, la SC Sit Denis SRL Vaslui, cu contract individual de muncă, cu timp parțial de 2 ore/zi, la SC Microdafix SRL Vaslui, cu contract individual de muncă, cu timp parțial de 2 ore/zi și la SC R-AGRO Fălciu SA, cu contract individual de muncă, cu timp parțial de 2 ore/zi. Din datele puse la dispoziție de către societățile cu care numitul Matieș Liviu a avut încheiate contracte de muncă, rezultă faptul că programul acestuia la Comcereal SA Vaslui era între orele 8.00-16.30, iar la celelalte societăți era la dispoziția angajatorului”. La un calcul simplu reiese faptul că juristul lucra 26 de ore pe zi, un lucru imposibil. Întrebat de această situație, juristul se apară, spunând că poate lucra și 100 de ore pe zi, fiindcă dreptul la muncă nu poate fi îngrădit, dar ne atrage atența că la una din societăți, la Agrocomplex, de exemplu, lucra cu patru ore, nu cu 8. Contractul i s-a modificat din august 2018, când a renunțat la contractul cu normă întreagă de la Comcereal și s-a transferat cu normă întreagă la Agrocomplex. și așa, tot ies 22 de ore, ca și cum acesta dormea pe zi doar două ore. Liviu Matieș mai spune că lucra mult și în weekend și așa ar ieși o medie de aproape 16 ore de zi, de luni până duminică.

Procurorii îi dau NUP, pe baza unei adrese de la ITM

Procurorii în acest caz se spală pe mâini și se scot când propun NUP, bazându-se pe o adresă venită de la ITM. Iată ce mai scrie în rechizitoriu: “Prin adresa cu nr. 4213/RG/20.06.2019, ITM Vaslui a comunicat faptul că, potrivit art. 40 din Legea nr. 53/2003, modul de organizare a muncii în unitate, repartizarea tuturor salariaților pe locuri de muncă cu precizarea atribuțiilor și răspunderile lor, precum și exercitarea contractului asupra modului de îndeplinire a obligațiilor de serviciu de către salariați sunt de competența excusiv a celor care angajează. Prin specificul de activitate de consilier juridic a numitului Matieș Liviu stabilirea orelor de muncă în cursul celor 24 de ore rămâne la latitudinea exclusivă a angajatorului, acesta organizând programul zilnic de lucru al salariatului în funcție de interesele sale. Astfel, din cercetările efectuate nu s-a putut stabili cu certitudine faptul că numitul Matieș Liviu, în calitate de consilier juridic la Transurb nu a efectuat orele de lucru pentru care a fost pontat și remunerat, fapt pentru care apreciez că în cauză sunt aplicabile prevederile art.16, al.1, litera b, teza I, din codul penal, motivat de lipsa laturii obiective, care la infracțiunea de fals intelectual presupune atestarea mincinoasă sau omisiunea neîngăduită a unor împrejurări referitoare la starea de fapt, producătoare de consecințe juridice, ori în cauză, înscrisurile propuse falsificate nu au condus la obținerea unor venituri mai mari decât munca prestată”. Așadar, este lesne de înțeles că procurorii au dat NUP și au clasat cauza. Îngrijorător este larghețea cu care procurorii tratează acest caz, fiindcă în cazul de față aceștia au avut pontajele juristului, întocmite zilnic de la orele 8.00-12.00. În rechizitoriu, anchetatorii au mai scris că în același timp lucra și la Comcereal. Acesta oare nu este un fals? Nu făcut de jurist, ci de cel care semna în dreptul pontajului? Întrebările sunt multe în acest caz, dar se impune înainte de toate una: Dacă juristul Matieș, un om competent, după cum se recomandă, este așa de ocupat, de ce Primăria, prin Transurb, nu a găsit o altă persoană pe acea funcție? O fi juristul Matieș, unicat în domeniu? Fiindcă nu e normal ca un om cu șase contracte, totalizând 26 de ore pe zi, să aibă pretenția că este plătit pe cât muncește.

Iată ce zice juristul Matieș, omul pentru care ziua s-a dilatat la 26 de ore

Vă prezentăm mai jos un mini-interviu cu juristul Matieș, în care reporterul Vremea Nouă a avut câteva curiozități. Juristul a început cu amenințări la adresa Sindicatului, iar ușor, ușor, când s-a pus pe povestit, avea senzația că dânsul de fapt conduce unitatea. Suma primită de acesta pentru cele 4 ore de muncă prestate este de 2.000 de lei net și spune că la Transurb se duce din pasiune și nu pentru bani, fiindcă la firma sa ar face banii aceștia într-o oră. Din declarațiile acestuia o să vedeți că și la firma sa lucrează cu două ore.

Matieș Liviu: Eu le-am spus (n.r. șefilor de la Sindicat). Băi, băieți, trebuia să vă interesați, să vedeți cum sunt eu angajat și apoi să vă băgați, dacă știți legile, să faceți plângeri. Cum adică, nu mă duc la muncă? Eu m-am dus la Procuratură (n.r. denumirea veche a Parchetului Vaslui), cu extrasele de e-mail, cu desfășurătorul de telefoane din care se vedea că sunam și la 2.00, chiar și la 3.00 noaptea pentru Transurb. Sunam în Turcia, în Belarus, în Ucraina. Vorbeam cu oamenii aceia să reparăm troleibuzele. Ce să-i faci, asta e telemunca. Lucram oră pe oră, nu ore pe zi!

Reporter: De ce ați fost pontat la Transurb, între 8.00 și 12.00?

La nivelul legislației din România nu era reglat regimul de telemuncă, în schimb era regimul de muncă la dispoziție. În 2018 a apărut legea cu telemunca, Legea 18 pe 2018, care tot chestia asta o reglementează. Este, de fapt, o transpunere a unui regulament european, dacă nu mă înșel 702, parcă, care spunea că oamenii pot munci și prin mijloacele de telecomunicații. Nefiind reglementat nici acum în România, ci prin Legea 81, se pontează telemuncă, dar la Transburb mi se spunea că trebuie să fac pontajul. De aici a apărut povestea cu pontajul.

Reporter: Cine era acea persoana care v-a făcut pontajul?

Matieș Liviu: Unul, Năstase, care a ieșit la pensie. Un moșulică, care nu știa mare lucru. El făcea pontajele. Acum nu era problema mea cum făcea el pontajele. Eu semnam în condica de prezență când veneam la unitate, pentru că trebuia să semnez intrarea și ieșirea. Eu veneam la Transurb, de regulă, sâmbăta și duminica, pentru că atunci aveam timp. Trebuia să mai vii și la unitate. Lucrezi de acasă, dar mai trebuie să vii și la birouri. De exemplu, eu trebuia să vin la muncă să îmi iau sesizările venite de la Sindicat. Uneori mi le puneau și pe e-mailul meu, uneori scanările nu erau corecte. Veneam și le luam personal de la unitate, pur și simplu. Aveam mapa mea personală care mă aștepta. Trebuia să fac întâmpinările, aveam niște procese grele, niște cercetări ale angajaților pe care le-am făcut pe orele suplimentare. Am constatat, atunci, că șoferii lucrau cinci ore, iar pe diagrame erau pontați 20. Cei care făceau la acel moment pontajele, Năstase de care v-am spus și contabila care avea și Resursele Umane în atribuție, nu mai lucrează niciunul acum la Transurb. Acest Năstase făcea, de exemplu, pontajul la șoferi. și făcea și la ceilalți angajați de la TESA. Le făcea cum știa și el. El scria acolo ore, ca să-i iasă la sfârșit de lună. El nu știa că eu am ore pe lună, la telemuncă. Practic pe telemuncă nu trebuie să treci patru ore, 20 de ore pe zi, nu se trece așa în pontaj. La sfârșitul lunii eu trebuie să fiu pontat pe baza raportului de activitate. De exemplu, acest raport conține, în luna mai, că am desfășurat următoarele activități: negocieri de contract colectiv, șase conctrate de muncă, întrevederi la Bursa de Mărfuri Iași, unde am negociat pentru motorină și tot felul de spețe juridice.

Reporter: De ce un consilier nu poate lucra patru ore pe zi și să fie pontat zilnic?

Matieș Liviu: Angajaților care desfășoară muncă part time le este interzisă munca suplimentară. Dacă eu mă duc în instanță și am program de la 8.00, la 12.00, iar dosarul meu nu-l ia la ora 9.00 cum e scris pe portal și îl ia la ora 14.00, eu ce fac? Plec din instanță? Că eu în momentul acela încalc legea și angajatorul trebuie să-mi facă contract automat pe 8 ore și cu toate plățile care vin din urmă. Deci, ca jurist eu nu pot lucra patru ore pe zi, ci 80 de ore pe lună. Codul Muncii spune așa: repartizarea timpului de muncă se face prin contract și sunt ore pe zi, ore pe săptămână și ore pe lună. Eu la Transurb am avut ore pe lună. Așa este și în Revisal (n.r. program informatic al Ministerului Muncii, în care sunt ținute contractele de muncă).

Reporter: Cine v-a aprobat acest contract de telemuncă?

Matieș Liviu: Cât privește contractul meu, am explicat și în Consiliul de Administrație de la Transurb (n.r. forul care conduce compania) că nu pot lucra mai mult de 4 ore pe zi, că mi-ar fi convenit și mie 8 ore pe zi. Salariul ar fi fost mai mare. Singura mea formă, sub care pot lucra, ca să vă ajut să ieșiți din impas, le spuneam atunci, este aceasta. Erau atunci probleme mari, cu salariații sau cu grevele. Aveau și salariații dreptate. și le-am spus că pot lucra fracționat, ore pe lună ca să pot să ajut. Să nu mi se spună, în fiecare zi: “Băi, unde ești?”. Am convenit cu ei, să fiu anunțat cu o zi înainte, ca să pot programa totul, fiindcă eu nu stau legat la birou, să semnez bilet de voie când ies din unitate.

Reporter: De ce nu au angajat pe altcineva, ca jurist, la Transurb?

Matieș Liviu: Păi, mai este angajat cineva, cu opt ore. Singur nu făceam față. Jurista care a fost, la un moment dat, cu mine și-a dat demisia. Nu făcea nimeni față la nebunia de aici, totul era în aer, când am venit eu. La Transurb trebuie doi juriști. De exemplu, de curând a fost un dosar la Sibiu și un dosar la Tribunalul Vaslui. În ambele se audiază martori. Unde alegi să te duci, dacă ești singur? Nu mai pui că ai și multe probleme în unitate.

Reporter: De ce nu se angajează un avocat la Transurb, dacă e așa complicat sau o Casă de Avocatură?

Reporter: Nu este voie, fiindcă este instituție publică. Este reglementare în lege. De exemplu, primăriile pot angaja avocați pe consilieri personali. Eu am fost, de mult, consilier personal al primarului de la comuna Miclești. Aici nu se discută. Este dispoziție clară ca în instituțiile publice să nu se angajeze avocați, ci doar consilieri juriști.

Reporter: Totuși, dumneavoastră lucrați 26 de ore pe zi sau 22. Nu e cam mult?

Matieș Liviu: Legea dă voie și la 100 de ore pe zi. Este articolul 35 din codul Muncii. Pe tema aceasta, eu cât am lucrat la ITM, la Inspecția Muncii, am avut interpelări, că se încalcă timpul de muncă. Dar nu se încalcă nimic. Eu, de exemplu, lucrez la o firmă patru ore. Ce-l interesează pe cel unde lucrez, ce fac eu cu timpul liber? La companie, eu nu încalc legea, fiindcă ce face omul în repaus, e treaba lui. și la Transurb e același lucru. Ce-i interesează pe ei ce fac eu în timpul liber? Deci legea îmi permite, cum am mai spus, și câte 100 de ore pe zi, chiar și la același angajator, dar Inspecția Muncii spune că dacă faci cumul de funcții într-o unitate, angajatorul trebuie să-ți dea timpul de odihnă 8 ore pe zi. Sunt reglementări pe legea 319/2016. Dispoziția 4 din Codul Muncii spune că nu poți îngrădi dreptul la muncă.”

Întrebări pentru primar și pentru d-na Plăcintă, directoarea executivă de la Transurb

Mariana Placinta, Liviu Maties si Florin Sarbu intr-o sedinta de CA

Toate bune și frumoase, însă trebuie văzut dacă așa-zisa telemuncă a juristului a fost aprobată, în 2018, la Transurb, ca modalitate de lucru. Mai mult, cine răspunde pentru pontajele fictive făcute juristului și dacă există rapoartele lunare ale acestuia depuse la Resurse Umane pe baza cărora s-au calculat orele muncite. Fiindcă pare desprins din poveste, faptul că noaptea, dintr-un simț al răspunderii dus la extrem, acesta suna la ora 2.00, în interes de serviciu, în Turcia sau Ucraina, de parcă acolo firmele ar lucra în acest interval. Există diferențe de fus orar, dar juristul nostru în niciun caz nu suna în Alaska sau Japonia după piese de schimb sau motoare de troleibuz, pentru a fi nevoit să lucreze noaptea, precum IT-iștii. Am întrebat-o pe directoarea executivă de la Transurb, Mariana Plăcintă dacă este aprobată telemunca la compania pe care o conduce. Aceasta a zis că da, dar stie că legea e aprobată în curând. Nu știe dacă are aprobat în 2018 un regulament de telemuncă la Transurb și ne ttrimite la jurist. Hilar. și acesta la un moment dat încurcă în declarații, când vine vorba de cum trebuie să fie ținută evidența orelor de muncă de către angajator:“Angajatorul e obligat să evidențieze orele de muncă prin semnarea condicii de prezență și la venire și la ieșire. Ei (n.r. liderii de sindicat) au vrut să reclame că nu am vrut să le semnez contractul colectiv de muncă cum vor ei. Doreau sporuri pentru fiecare zi din calendar, dar legea nu-mi dădea voie”. Parcă prea ușor au dat procurorii NUP în acest dosar. Ce ar fi ca juriștii de la primării să fie toți angajți prin telemuncă? Oare secretarul de la Primăria Vaslui sau juriștii lui Pavăl, tot la fel, sună noaptea și fac interpelări, iar la muncă, în sediul Primăriei vin doar sâmbăta și duminica noaptea? Vorbim de bani publici sau în cazul Transurbului de subvenții de la Primărie. La Transurb nu numai juristul face telemuncă și chiar și electricienii angajați pentru troleibuze sau inginerul electronist, fiindcă doar așa își justifică existența în companie. De patru ani în Vaslui s-au montat stâlpii și rețeaua de cablu și nu circulă niciun troleibuz. Într-un număr viitor o să vedeți și de ce Sume halucinante se cheltuie pentru întreținerea acestui sistem care nu funcționează, cu troleibuze care stau dosite și nu funcționează, cu o autogară în care nu intră nimeni și cu o rețea în care s-au investit milioane de euro, iar vasluienii merg tot cu acele microbuze obosite achiziționate de Victor Cristea, acum 12 ani.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.