spot_img
spot_img
-0.9 C
Vaslui
24-nov.-2024
spot_img
spot_img

Liderul de sindicat de la Transurb, „executat” pentru cã a avut curajul sã reclame institutia

- Advertisement -
Samir Ioniță
Samir Ioniță

SANCTIUNE… Conflictul dintre conducerea Transurb si liderul de sindicat se mutã în instantã. Asta pentru cã, în urmã cu câteva zile, sefii societãtii au decis sã-l sanctioneze pe Samir Ionitã cu desfacerea disciplinarã a contractului individual de muncã. Acestia au invocat motive precum refuzul soferului de a prelua gestiunea de bilete si „exprimarea în public de aprecieri neconforme cu realitatea în legãturã cu activitatea societãtii în care îsi desfãsoarã activitatea”. De cealaltã parte, liderul de sindicat, Samir Ionitã, spune cã lucrurile nu vor rãmâne asa si cã, împreunã cu avocata care apãrã interesele sindicatului, se pregãteste sã atace în instantã decizia prin care s-a stabilit sanctionarea sa disciplinarã. „Dacã m-au dat afarã nu înseamnã si cã vor scãpa de mine. Rãmân liderul de sindicat, oamenii mã sustin si îi voi reprezenta în continuare. Cât despre sanctiunea disciplinarã primitã, îmi voi cãuta dreptatea în instantã”, a precizat Samir Ionitã.

Conflictul dintre membrii Sindicatului Liber si Independent al SC Transurb SA Vaslui si conducerea societãtii a izbucnit la începutul anului 2019, când sindicalistii au început sã-si expunã public nemultumirile legate de salarii, orele suplimentare, conditiile de muncã si, spun ei, discriminãrile fãcute de directorul general. Într-o înstiintare înregistratã la Primãria Vaslui, prin care se anunta un protest pe data de 27 februarie 2019, sindicalistii semnalau urmãtoarele: „abuzurile si discriminãrile fãcute de doamna director Mariana Plãcintã, situatia financiarã criticã a SC Transurb privind majorãrile salariale, conditiile de muncã proaste si salarizarea micã în raport cu complexitatea muncii, starea tehnicã a parcului auto, care pune în pericol atât personalul de bord cât si cãlãtorii, administrarea defectuoasã si crearea de stãri de tensiune în rândul angajatilor privind negocierile salariale si a conditiilor de muncã. Prin urmare, solicitãm demisia conducerii SC Transurb SA si a Consiliului de Administratie”.

Iatã ce i s-a imputat liderului de sindicat

Au urmat mai multe proteste, schimburi de replici si negocieri pe tema salariilor. Dupã un an si jumãtate de discutii si chiar amenintãri, conducerea societãtii pare sã fie convinsã cã singura solutie de a scãpa de conflict este sanctionarea disciplinarã a liderului de sindicat cu desfacerea contractului individual de muncã. Astfel, vineri, pe 10 iulie, a emis urmãtoarea Decizie: „Se sanctioneazã dl. Ionitã Vasile Samir, având functia de conducãtor auto în cadrul SC Transurb SA Vaslui, cu sanctiunea desfacerea disciplinarã a contractului individual de muncã, începând cu data de 13.07.2020. Sanctiunea este prevãzutã de dispozitiile art. 248 alin (1) lit. e) din Codul Muncii si art. 65 lit. e) din Regulamentul Intern (*actualizatã) al SC Transurb SA Vaslui si se aplicã pentru sãvârsirea urmãtoarelor abateri disciplinare: nerealizarea sarcinilor de serviciu conform fisei postului, la nivel calitativ si cantitativ, prevãzut în normele de muncã; nerealizarea programului de circulatie din vina proprie a salariatului; exprimarea în public de aprecieri neconforme cu realitatea în legãturã cu activitatea societãtii în care îsi desfãsoarã activitatea; nerespectarea reglementãrilor cu privire la etica, integritatea si nerealizarea sarcinilor delegate”, se aratã în document.

„Angajatul a creat o perspectivã negativã asupra societãtii”

În continuare, conducerea a încercat sã explice decizia: „prin refuzul de a prelua gestiunea de bilete, salariatul nu a putut efectua programul de transport, societatea fiind nevoitã sã aloce un alt conducãtor autor pentru efectuarea acestor curse, situatie în care au fost înregistrate ore suplimentare sau programul de transport a suferit modificãri”. De asemenea, liderului de sindicat i s-a mai reprosat cã a fotografiat incinta autobuzului si a postat în spatiul public fotografia cu trimitere cãtre DSP: „Salariatul aratã cã nu poate preciza clar (n.r. care e motivul pentru care a fãcut acest lucru). Considerã cã era de competenta lui sã înstiinteze DSP întrucât, la o sesizarea fãcutã cãtre aceastã institutie în care reclama faptul cã societatea nu asigurã mãsurile impuse de starea de urgentã/alertã, a primit un rãspuns care îl nemultumea. Raportat la aceastã întrebare si vãzând rãspunsul salariatului rezultã, fãrã echivoc, faptul cã salariatul a încãlcat cu bunã stiintã obligatiile stabilite prin Decizia nr. 48 BIS din 18.05.2020, tocmai pentru a avea motiv sã sesizeze institutiile statului, arãtând în mod nejustificat faptul cã societatea încalcã dispozitiile legale aplicabile în perioada stãrii de alertã. Altfel spus, salariatul îsi exercitã dreptul de alertã, sesizând aspecte de nelegalitate, desi el a fost cel care, în data de 05.06.2020, a încãlcat dispozitiile legale precum si atributiile de serviciu. Prin fapta sa, angajatul a creat o perspectivã negativã asupra societãtii, creând o stare de neîncredere în rândul cãlãtorilor, provocând acestora temerea de a mai folosi mijloacele de transport în comun ale SC Transurb, care ar prezenta un risc de infectare cu COVID 19”.

Taxatoarele nu lucreazã în weekend. „Care credeti cã e motivul? Sã nu le plãteascã sporul aferent”

Liderul de sindicat a explicat, însã, cã situatia nu este nicidecum asa cum e prezentatã de conducerea societãtii: „Potrivit art. 41 din codul Muncii, clauzele contractului individual de muncã se modificã doar cu acordul pãrtilor. Noi, însã, suntem obligati sã acceptãm o modificare a contractului individual de muncã si a fisei de post printr-o decizie a Consiliului de Administratie. Cu alte cuvinte, o notã de serviciu sau o decizie e mai presus de lege. Ca sã întelegeti cum s-a întâmplat totul: ei au modificat fisa postului pentru conducãtorii auto, în sensul cã le-au trecut si sarcini de vânzãtor de bilete. Apoi, i-au pãcãlit pe soferi sã semneze fisa postului. Dar taxator si conducãtor auto sunt douã posturi diferite, trecute în organigramã, nu e ca si cum soferii trebuie sã vândã bilete pentru cã nu mai sunt taxatoare. Ele încã sunt, doar cã nu le bagã pe traseu în weekend. Care credeti cã e motivul? Sã nu le plãteascã sporul aferent. Mi s-a mai spus cã lipsesc nemotivat, dar situatia nu e asa. Mi s-a întâmplat ca dimineata, la ora 5, sã mã duc la muncã, sã lucrez pânã la 8:30, când intentionat m-au mutat pe un alt traseu, ca sã vând bilete. Am refuzat si au pus pe altcineva sã conducã, iar apoi mi-au zis <nu poti sã lucrezi si sã fii si nemotivat în aceeasi zi>, asa cã au trecut cã am lipsit nemotivat. Dar nu e problemã, sunt învãtat cu chestiuni de acest gen, voi contesta în instantã decizia. Rãmân lider de sindicat, oamenii mã sustin si îi voi reprezenta în continuare”, explicã Samir Ionitã.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri