Dezvãluiri uluitoare: la SAJ Vaslui, „coruptia a transformat Serviciul într-o stânã în care fiecare face ce vrea”

INCREDIBIL… Cazul ambulantierului care a plecat cu salvarea Serviciului de Ambulantã Judetean Vaslui la mare pentru a-si aduce fiica bolnavã de coronavirus acasã, a ajuns în atentia Ministerului Sãnãtãtii si a Departamentului pentru Situatii de Urgentã. A fost deschisã o anchetã pentru a se afla cum a fost posibil ca soferul ambulantei, contact direct al adolecentei confirmatã cu Covid-19, a fost lãsat sã plece pe litoral si nu a fost izolat la domiciliu, asa cum spune legea. În plus, Corpul de Control al Ministerului Sãnãtãtii va trebui sã afle cum i s-a permis unui ambulantier sã plece cu salvarea prin tarã, desi acesta nu era de serviciu în ziua respectivã. Pânã când autoritãtile statului vor face luminã în acest caz, mai multi angajati din sistem au stat de vorbã cu redactorii ziarului Vremea Nouã, pentru a dezvãlui motivele care au condus la aceastã situatie. „Prin angajãrile fãcute pe spagã, conducerea SAJ a creat o caracatitã a coruptiei care acum îi sufocã chiar pe cei din conducere. Ani de zile, nimeni nu a avut curaj sã ia mãsuri împotriva celor care au gresit. Nu poti da afarã un ambulantier care a dat spagã sã se angajeze, pentru cã nu stii ce face acel sofer a doua zi, unde se duce sã dea cu subsemnatul. De asta avem colegi care pleacã cu masinile prin tarã desi nu erau de serviciu în ziua respectivã, de asta avem colegi care se duc la cazuri Covid fãrã a purta combinezoane de protectie. Toti stiu cã nu are cine sã-i tragã la rãspundere! Dacã veti cere o listã a personalului din operativ, veti constata cã cel putin 50% din ei sunt rude de gradul I sau prin aliantã. E o mãsurã de sigurantã cã nu se „ciripeste”. Cine se duce la anticoruptie, când stie cã are si sotia si fiul si fina angajati la SAJ? Coruptia a transformat Serviciul într-o stânã în care fiecare face ce vrea, iar cel mai bun exemplu este cel al ambulantierului care a plecat dupã fiica lui la mare”, ne-au declarat surse din interiorul sistemului. În luna mai a acestui an am fost informati cã pe perioada stãrii de urgentã, la SAJ Vaslui au fost angajate, fãrã concurs, mai multe rude ale celor cu vechime în sistem. În acest sens, am cerut conducerii SAJ mai multe informatii referitoare la aceste angajãri, am cerut inclusiv informatii despre achizitiile publice, pe care orice institutie (mai putin SAJ Vaslui) este obligatã sã le publice pe propriul site. Rãspunsul din partea institutiei ne-a lãsat fãrã cuvinte. Conform conducerii SAJ Vaslui, contractele de achizitii publice sunt puse, de cãtre autoritatea contractantã, la dispozitia persoanelor fizice sau juridice interesate, iar noi, redactorii ziarului Vremea Nouã, nu le-am dovedit vreun asemenea interes. Duminicã, interesati din nou de un punct de vedere din partea conducerii SAJ, l-am sunat pe directorul medical pentru a rãspunde acuzatiilor de coruptie, însã acesta nu a binevoit sã ne rãspundã la telefon.

Ziua de duminicã a fost una foarte grea pentru conducerea SAJ Vaslui dupã ce, la primele ore ale diminetii, în curtea institutiei a descãlecat Ministrul Sãnãtãtii, Nelu Tãtãru. Aflat într-o vizitã inopinatã, acesta a discutat mai mult cu cei câtiva ambulantieri care se odihneau pe o bancã, la umbrã. Tãtaru i-a întrebat pe angajatii SAJ Vaslui ce pãrere au despre gestul colegului lor, care s-a dus cu salvarea pe litoral sã-si aducã fiica acasã, desi nu era de serviciu în ziua respectivã. Ministrul Sãnãtãtii a mai fost interesat si de subiectul angajãrilor la SAJ Vaslui, dar si despre eventualele neajunsuri cu care se confruntã cei din sistemul medical prespitalicesc. Dupã discutia cu ambulantierii, seful Sãnãtãtii a vrut sã urce si în birourile administrative, însã la interfonul de la intrare nu i-a rãspuns nimeni. Abia dupã câteva minute, fiind anuntatã de vizita ministrului, si-a fãcut aparitia si managera Aurora Popa, care însã nu a schimbat prea multe cuvinte cu interlocutorul sãu. Ministrul Sãnãtãtii a plecat asa cum a venit, într-o discretie totalã, anuntând cã zilele viitoare va trimite Corpul de Control al Ministerului Sãnãtãtii la SAJ Vaslui.

Un ambulatier pe foaia de traseu, altul la volanul salvãrii

Totul a pornit dupã ce, sãptãmâna trecutã, un ambulantier din cadrul SAJ Vaslui s-a deplasat cu o salvare la mare pentru a-si aduce fiica confirmatã cu coronavirus acasã. Angajatul SAJ Vaslui ar fi afirmat, în cercul sãu de prieteni, cã înainte de a pleca, a cerut aprobarea atât a DSP Vaslui cât si a SAJ Vaslui, ambele institutii dându-si acordul. Ambulantierul se mai apãrã, spunând cã pânã sã se deplaseze la mare nu a intrat în contact cu fiica lui. O minciunã pentru cã, surse medicale ne-au afirmat cã adolescenta a fãcut primul test Real Time PCR, fiind adusã chiar de tatãl ei. Lantul dispretului total fatã de lege a continuat si dupã ce doi au ajuns acasã. A doua zi, ambulantierul si fiica lui ar fi mers la o clinicã privatã din Vaslui, pentru a repeta testul. În acel moment au fost contactati reprezentantii DSP Vaslui, cãrora li s-a pus în vedere cã o adolescentã cu rezultat pozitiv la COVID se plimbã prin oras. Medicii epidemiologi de la Directia de Sãnãtate Publicã ar fi transmis cã stiu cazul, cã deja o au pe tânãrã în baza lor de date, însã nu au luat nicio mãsurã pentru a o izola si a o interna la spitalul din Bârlad. Asa se face cã dupã efectuarea celui de-al doilea test, fata s-a întors împreunã cu tatãl sãu la domiciliu, de unde au întrerupt orice legãturã cu cei de la DSP. Servicul de Ambulantã Judetean Vaslui a intrat în atentia Departamentului pentru Situatii de Urgentã deoarece a permis unui ambulantier care trebuia sã fie în izolare sã urce la volanul unei ambulante desi nu era de serviciu în acel moment. Ba mai mult, tatãl fetei ar fi strãbãtut drumul pânã pe litoral cu foaia de parcurs al unui alt coleg de-al sãu. Practic, ambulantierul s-a comportat în ziua respectivã ca si cum Serviciul de Ambulantã Judetean Vaslui ar fi la cheremul sãu, nepãsându-i absolut deloc de protocoalele si legile care trebuiau respectate.

De ce s-a ajuns aici?

În acest caz, politistii vasluieni au deschis dosar penal, in rem, pentru sãvârsirea infractiunii de zãdãrnirea combaterii bolilor. Am încercat sã aflãm dacã s-a luat vreo mãsurã împotriva ambulantierului si la locul de muncã, însã nu ni s-a rãspuns la telefon. Dacã conducerea SAJ a refuzat dialogul cu noi, nu la fel au procedat mai multi angajati ai Serviciului, care ne-au dezvãluit motivele care au dus la aceastã situatie. Sub protectia anonimatului, acestia ne-au declarat cã actuala conducere a SAJ plãteste acum din cauza coruptiei pe care a pãsuit-o ani de zile. „Nu credem cã mai este vreun secret pentru cineva cum se fac angajãrile la SAJ Vaslui. Spãgile încasate în acesti ani au creat o caracatitã a coruptiei care acum îi sufocã chiar pe cei din conducere. Ani de zile, nimeni nu a avut curaj sã ia mãsuri împotriva celor care au gresit, si au fost suficiente cazuri. Am avut ambulantieri prinsi bãuti la volan, am avut asistente care au furat din buzunarele pacientilor. Nu poti da afarã, nici mãcar pedepsi pe cel care a dat spagã sã se angajeze, pentru cã nu stii ce face acea persoanã a doua zi, unde se duce sã dea cu subsemnatul. De asta avem colegi care pleacã cu masinile prin tarã desi nu erau de serviciu în ziua respectivã, de asta avem colegi care se duc la cazuri Covid fãrã a purta combinezoane de protectie. Toti stiu cã nu are cine sã-i tragã la rãspundere! Dacã veti cere o listã a personalului din operativ, veti constata cã cel putin 50% din ei sunt rude de gradul I sau prin aliantã. E o mãsurã de sigurantã cã nu se „ciripeste”. Cine se duce la anticoruptie, când stie cã are si sotia si fiul si fina angajati la SAJ? Coruptia a transformat Serviciul într-o stânã în care fiecare face ce vrea, iar cel mai bun exemplu este cel al ambulantierului care a plecat dupã fiica lui la mare. Nimeni nu mai dã doi bani pe protocoale, pe legi. La începutul pandemiei aveam colegi care refuzau deplasarea la cazuri pe motiv cã nu erau echipati corespunzãtor, nu aveau acele combinezoane. Acum avem materiale de protectie, însã multi refuzã sã le poarte, pe motiv cã e cald afarã. E o imensã bãtaie de joc, în primul rând fatã de meseria pe care o practici. Iar asta se datoreazã si conducerii care a permis acest lucru”, ne-au declarat sursele noastre din interior.

Am cerut informatii cu caracter public, SAJ Vaslui ne-a pus sã plãtim 2000 de pagini, la pret de 1 leu pagina

Angajãrile la SAJ Vaslui au fost un subiect pe care ziarul Vremea Nouã l-a tratat timp de mai multi ani. În luna mai a acestui an, dupã ce ni s-a comunicat cã pe perioada stãrii de urgentã s-au fãcut mai multe angajãri fãrã concurs, majoritatea frati, fini, fii sau cumãtri ai celor aflati deja în sistem, am cerut conducerii SAJ lista cu aceste angajãri, precum si contractele de achizitii publice, documente care, potrivit legii, ar trebui puse, obligatoriu, pe site-ul institutiei. În rãspunsul primit de la SAJ ni s-a trimis o listã cu angajãrile fãcute din 2017 pânã în luna februarie a acestui an, omitându-se fix perioada de care eram noi interesati. Cât despre contractele de achizitii publice, conducerea SAJ ne-a comunicat cã „potrivit articolului 11 din legea 544/2001 (n.r. legea privind liberul acces la informatii de interes public) contractele de achizitii publice sunt puse – de cãtre autoritatea contractantã – la dispozitia persoanei fizice sau juridice interesate, iar dvs (n.r. redactorii ziarului) nu dovediti, nici mãcar nu argumentati acest interes”. Ba mai mult, conducerea SAJ Vaslui a refuzat sã ne comunice datele solicitate si pe motiv cã nu le-am trimis o adresã la care sã trimitã rãspunsul. Iatã ce ne-au mai spus reprezentantii SAJ Vaslui. ” Chiar dacã, prin reducere la absurd, s-ar admite- într-o interpretare literarã iar nu juridicã- faptul cã însãsi calitatea de mijloc de informare în masã a solicitantului motiveazã existenta unui interes, solicitarea dvs de a primi ‘copii de pe documente’ exprimã dorinta de a vã fi comunicate informatiile pe suport material ( aici conducere SAJ face o interpretare proprie a solicitãrii); în considerarea art. 6 alin. 3 din legea 544/2001, se impunea sã mentionati conform celei de-a doua teze a literei „c”, „adresa la care solicitã primirea rãspunsului”, conditii pe care nu ati îndeplinit-o.” Stabilind, în mod eronat, cã redactorii ar fi cerut copii ale documentelor pe format fizic si nu digital, conducerea SAJ a plusat, calculând un cost de aproape 2000 de lei pentru informatiile pe care le-am cerut. Iatã formula de calcul. „Conform aliniatului 9 alin. 1 din Legea nr. 544/2001, în cazul solicitãrii care implicã efectuarea de fotocopii- asa cum presupune solicitarea dvs.(???) – solicitantul are obligatia suportãrii costurilor efectuãrii acestora: referatul întocmit de cãtre Compartimentul de achizitii publice din cadrul SAJ Vaslui cãtre care a fost înaintatã solicitarea dvs. este în sensul cã „volumul de copii ce trebuie efectuate este urias (sunt cuprinse toate contractele încheiate în perioada respectivã incluzând cele de utilitãti, prestãri servicii de reparatii auto, informaticã, consiliere juridicã, management soft, FAZ, contabilitate, supraveghere video, monitorizare GPS, lucrãri de reparatii si întretinere clãdiri) ceea ce implicã operatiuni acolo unde este cazul, de dezarhivare/arhivare, costuri pentru consum de hârtie, tonere, energie electricã, platã suplimentarã a personalului pentru efectuarea de ore în afara programului de lucru. Preconizându-se efectuarea unui numãr de circa 2000 de copii, prin referat se propune stabilirea unui cost pe paginã si informarea/ conditionarea solicitantului de platã în avans pentru cel putin 1000 de pagini. Prin analogie cu hotãrârea din 27.09.2013 a Consiliului U.N.E.J. care, la cererea Ministerului Justitiei, a stabilit costul fotocopierii documentelor din dosarele de executare silitã, stabilim costul la un leu/ paginã.” Dar conducerea SAJ Vaslui a mers si mai departe refuzul, comunicându-ne cã aceste contracte de achizitii publice contin clauze pentru protectia datelor cu caracter personal, iar pentru a ni le pune la dispozitie ar avea nevoie de acordul scris al pãrtilor. Nicãieri, în nicio institutie, nu mai existã asemenea clauze, pentru cã înainte de toate vorbim de achizitii fãcute pe bani publici, iar informatiile de acest fel nu ar trebui tinute la secret!




NICIUN COMENTARIU