Comisia Europeană a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o garanţie românească pentru împrumuturi, în valoare maximă de aproximativ 62 de milioane de euro (aproximativ 301 milioane de lei), în favoarea companiei aeriene Blue Air.
Prin această măsură se urmăreşte despăgubirea companiei aeriene pentru daunele suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19, precum şi acordarea de sprijin urgent sub formă de lichidităţi în favoarea companiei. Măsura a fost aprobată parţial în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) şi parţial în temeiul Orientărilor din 2014 ale Comisiei privind ajutoarele de stat pentru salvare şi restructurare, se arată într-un comunicat de presă al Comisiei Europene.20/08/2020 ”Sectorul aviaţiei a fost grav afectat de pandemia de COVID-19. Această garanţie pentru împrumuturi în valoare de 62 de milioane euro îi va permite României să despăgubească parţial Blue Air pentru daunele suferite ca urmare a pandemiei. Totodată, garanţia îi va oferi companiei resursele necesare pentru a acoperi o parte din nevoile urgente şi imediate de lichidităţi cu care se confruntă. Se vor evita astfel perturbările pentru pasageri şi se va asigura conectivitatea regională, în special pentru numărul semnificativ de cetăţeni români care lucrează în străinătate şi pentru numeroase mici întreprinderi locale care depind de biletele accesibile oferite de Blue Air pe o reţea de rute dezvoltată pentru a răspunde nevoilor specifice ale acestora. Continuăm să lucrăm cu statele membre pentru a discuta posibilităţile existente şi a găsi soluţii viabile pentru a conserva această parte importantă a economiei, în conformitate cu normele UE”, a declarat vicepreşedinta executivă Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenţei. Blue Air este o companie aeriană românească privată cu sedii în România, Italia şi Cipru. Cu o flotă de 18 avioane, Blue Air a deservit 92 de rute şi 15 ţări, transportând peste 4 milioane de pasageri în 2019. Conform sursei citate, Blue Air îndeplinea condiţiile pentru a fi considerată o întreprindere aflată în dificultate la 31 decembrie 2019, înainte de pandemia de COVID-19. Mai precis, compania înregistra pierderi din cauza investiţiilor ample pe care le-a întreprins începând din 2016 pentru a-şi îmbunătăţi reţeaua de rute. Compania aeriană redevenise profitabilă în 2019 şi la începutul anului 2020, însă, ca şi alte companii din sectorul aviaţiei, a înregistrat pierderi semnificative din cauza pandemiei de COVID-19 şi a restricţiilor de călătorie pe care guvernul României şi alte guverne au fost nevoite să le impună pentru a limita răspândirea virusului. În prezent, compania se confruntă cu nevoi urgente de lichidităţi. România a notificat Comisiei, în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din TFUE şi al Orientărilor din 2014 privind ajutoarele de stat pentru salvare şi restructurare, o măsură de ajutor în valoare de 62 de milioane euro care să sprijine Blue Air, compensând compania aeriană pentru pierderile cauzate direct de pandemia de COVID-19 şi oferindu-i resursele necesare pentru a-şi acoperi nevoile urgente şi imediate de lichidităţi până în ianuarie 2021. Măsura constă într-o garanţie publică cu o valoare maximă de aproximativ 62 de milioane euro (aproximativ 301 milioane lei) asociată unui împrumut acordat companiei aeriene, care va fi alocată după cum urmează:
Citeste mai mult: adev.ro/qfdl1p