SCUMP… Vasluienii au asteptat cu sufletul la gurã redeschiderea teraselor, dupã cele douã luni de izolare la domiciliu impuse de starea de urgentã. În ciuda asigurãrilor date de reprezentantii industriei cã preturile nu vor creste, o iesire la terasã este astãzi mai scumpã decât înaintea pandemiei de coronavirus.
Unele localuri din tarã profitã de instabilitatea provocatã de distantarea socialã si le cer clientilor o asa-numitã „taxã COVID 19”. Astfel, pe nota de platã a unor terase a apãrut brusc o „taxã COVID-19″, pe care clientul trebuie sã o achite suplimentar de consumatia avutã. În valoare de 5 lei, asa cum se poate vedea în poza cu o astfel de notã de platã care a circulat zilele acestea pe retelele sociale, taxa este justificatã de reprezentantii localului prin costurile suplimentare apãrute în urma mãsurilor de distantare socialã.”Am pus-o din cauza costurilor de distantare socialã ale restaurantului. Si pentru cã toatã lumea fãcea asa. Si celelalte restaurante, si dentistii”, a declarat reprezentantul terasei. Reprezentantii Fiscului spun cã aceastã taxã este ilegalã pentru cã nu îi este comunicatã clientului în momentul când se asazã la masã. „Taxa aceasta nu are niciun suport legal. Poate fi consideratã un cost comercial, ca toate celelalte, pretul unui serviciu. Bineînteles, atâta timp cât este comunicat clientului din capul locului si nu este aruncat la final, fãrã stiinta lui, pentru cã atunci poate intra în aria Protectia Consumatorilor”, a explicat un reprezentant al Fiscului.
Papanasii, hamsiile si micii, printre mâncãrurile preferate de vasluieni
Vasluienii care au luat cu asalt terasele abia deschise au constatat cã pretul consumatiei a crescut comparativ cu cel perceput înainte de pandemie. În functie de produsele consumate, nota de platã a fost umflatã cu sume cuprinse între cîtiva lei si chiar zeci de lei. „Ne-am uitat cu atentie pe nota de platã pentru cã pe aceeasi comandã de anul trecut, acum am plãtit cu 20 de lei mai mult. Nu am vãzut nicio taxã COVID, în schimb, toate produsele s-au scumpit. Aceeasi bere pe care anul trecut o comandam cu 5 lei, acum e 6 lei, portia de cartofi prãjiti costã 7 lei, cu 2 lei mai mult decât anul trecut. Toate s-au scumpit în timp ce salariile noastre au rãmas aceleasi sau, mai rãu, s-au micsorat. Nu e normal, dar nici nu ne obligã nimeni sã iesim la terasã. O facem pentru a ne simti bine, alãturi de prieteni, chiar dacã asta se vede la buzunar” ne-a declarat clientul unei terase din oras. De partea cealaltã, patronul unui local spune cã aceste scumpiri erau oarecum asteptate pentru cã foarte multi colegi de-ai sãi au investit sume foarte mari în modernizarea acestora. „În fiecare an, patronii teraselor încearcã sã-si surprindã clientii într-un mod cât mai plãcut, investind fie într-un mobilier nou, într-un bucãtar mai experimentat, sau în chelneri mai bine pregãtiti. Toate aceste cheltuieli trebuie amortizate cumva. Orice s-ar spune, în judetul Vaslui restaurantele si terasele au preturi mult sub ce se practicã în orasele mai dezvoltate” ne-a declarat patronul unei terase din Vaslui. Potrivit acestuia, în prima sãptãmânã de functionare, cele mai mari vânzãri au fost la papanasi, hamsii si mici. La capitolul bãuturi, vasluienii preferã berea, vinul si limonadele.
Obligatiile angajatilor de la terase
Desi terasele sunt deschise de mai bine de o sãptãmânã, gradul de ocupare al acestora rãmâne scãzut din cauza mãsurilor de igienã impuse de autoritãti. Medicii epidemiologi le reamintesc firmelor din domeniu despre obligatia de a asigura dispozitive necesare dezinfectãrii mâinilor clientilor. În plus, trebuie asiguratã distantarea fizicã, astfel încât sã se evite, pe cât posibil, interactiunea cu si între clienti. Pe de altã parte, înainte de a primi clientii, trebuie sã facã un triaj observational al acestora. Apoi, dupã plecarea clientilor, trebuie dezinfectate mesele si toate spatiile si suprafetele unde au avut acces acestia, precum si a ustensilelor folosite în timpul servirii meselor. La fel de importantã este verificarea stãrii de întretinere a tuturor spatiilor, a echipamentelor si ustensilelor necesare pentru desfãsurarea activitãtilor, concomitent cu igienizarea si dezinfectarea acestora mult mai frecvent decât înainte, folosindu-se produse biocide adecvate. Totodatã, trebuie verificate si stocurile de alimente, eliminându-le pe cele care ar putea produce toxiinfectii alimentare. Personalul lucrãtor trebuie instruit în privinta regulilor generale de igienã necesare obtinerii de produse alimentare sigure, precum si cele suplimentare de prevenire a rãspândirii virusului SARS- CoV 2.