PROBLEME….Transportatorii de persoane din judetul Vaslui se plâng cã, în conditiile în care cãlãtorii sunt tot mai putini, cursele genereazã pierderi financiare, motiv pentru care multi vor fi nevoiti sã-si tragã masinile pe dreapta. Ionut Simion, patronul firmei „Steli-Rodica” si unul dintre cei mai importanti transportatori din judet a închis deja toate traseele, inclusiv Vaslui-Iasi. „Odatã cu închiderea scolilor si a fabricilor, am rãmas fãrã cãlãtori. Cu toate astea, am continuat sã facem traseele, chiar dacã mergeam pe avarii. Ordonanta militarã numãrul trei, datã marti seara, a pus capac activitãtii noastre pentru cã si acelor putine persoane din mediul rural care mergeau la cumpãrãturi în oras li s-a interzis orice fel de deplasare. Nu spun cã mãsurile luate pentru prevenirea si rãspândirea coronavirusului nu sunt bune. Spun doar cã, odatã cu aceste mãsuri, trebuiau fãcute niste reglementãri pentru a se lãmuri si situatia firmelor de transport”, ne-a declarat Ionut Simion. În aceastã situatie sunt mai toti transportatorii din judet. Acestia, dar si restul colegilor lor din tarã, cer ajutor de la Guvern, pentru a nu ajunge în situatia de a-si închide definitiv afacerile.
Flavius Ghiorghies/Simona Danda
Transportatorii vasluieni au fost loviti în plin de criza generatã de actuala pandemie, lipsa cãlãtorilor amenintînd sã le împingã, încet dar sigur, afacerile spre faliment. Majoritatea patronilor firmelor din domeniu ne-au declarat cã au oprit de tot activitatea, pentru cã au rãmas fãrã cãlãtori. Acestia sperã cã guvernantii vor lua mãsuri care sã-i ajute sã treacã cu bine peste criza care se prefigureazã a fi de duratã. Contactat telefonic, reprezentantul firmei de transport „Steli-Rodica”, Ionut Simion, ne-a declarat cã activitatea firmei sale nu a mai fost lovitã niciodatã atât de tare. „Marti, la ora ora 18:00, am participat la o video conferintã alãturi de toti membrii consiliului director al Federatiei Operatorilor Români de Transport, ca urmare a deciziilor luate la nivel national. Cred cã dupã medicii din spitale si personalul de pe ambulantã, cei care lucreazã în domeniul transportului de persoane sunt cei mai expusi la noul coronavirus. Soferii au, la rândul lor, familii, au pãrinti, iar acesta este unul dintre motivele pentru care am oprit activitatea. Poate nu luam aceastã decizie dacã cei din conducerea guvernului veneau cu o ordonantã, sã stim clar ce vom face în continuare. Se spune cã economia nu trebuie opritã, dar în acelasi timp suntem bombardati cu tot felul de mesaje gen „stati în casã”. Dacã tot vrem ca fabricile, companiile sã functioneze în continuare, trebuiau puse niste curse speciale, doar pentru transportul angajatilor. La anumite ore bine stabilite, cei care se duc la muncã, pe baza unui abonament, sã poatã fi transportati. Trebuia reglementatã situatia în asa fel încât firmele de transport sã nu mai transporte toate persoanele, ci doar pe cele care au neapãratã nevoie. Noi am anuntat deja tot abonatii si am oprit toate traseele, inclusiv Vaslui-Iasi. Un singur transport mai fac, pe Muntenii de Sus, cu plecare la 6 dimineata si cu retur la 16:15, strict pentru cei care fac naveta în oras. Doar abonatii care merg la lucru urcã în autobuz. Si asta pânã la sfârsitul lunii. Dupã aia nu stiu ce se va mai întâmpla. Pentru cã din cauza mãsurilor, pentru un numãr de 20 de abonati care încã mai lucreazã, eu trebuie sã le pun la dispozitie masinã de 50 de locuri, în asa fel încât sã stea la distantã unul de altul. Sper ca aceastã crizã sã fie cât mai scurtã pentru cã la firmã am 20 de angajati, dintre care 13 au fost dati în somaj tehnic”, ne-a declarat Ionut Simion. Acesta a decis ca începând cu data de 25 martie sã suspende pe o perioadã nedeterminatã efectuarea curselor pe traseele: Vaslui-Iasi, Vaslui- Solesti, Vaslui – Vãleni, Vaslui – Portari si Vaslui – Muntenii de Sus.
„Sper sã am puterea sã repornesc motoarele”
Si Adrian Hangan, patronul firmei Luandi Tur, si-a retras toate masinile de pe traseu. „De marti am oprit activitatea de tot .Nu am mai iesit cu microbuzele pe niciunul dintre trasee, indiferent cã sunt judetene sau interjudetene. Decizia am luat-o pentru cã nu mai existau cãlãtori. Ordonanta militarã recomanda în primã fazã sã nu se mai deplaseze, ceea ce, cu ghilimelele de rigoare, înseamnã sabotarea activitãtii mele. Din moment ce s-a fãcut acea recomandare cãtre cetãteni sã nu mai circule, eu nu mai aveam niciun rost pe piatã. De pe data de 16 martie eu am mers cu masinile aproape goale. Si asa la nivelul judetului Vaslui transportul de persoane are preturi cu mult sub alte judete din tarã, care merg mai bine economic. Acum, sã fac curse în gol, chiar nu îmi permit. Eu am grijã de soferii mei cât timp vor sta acasã, pentru cã nu stiu cât va mai tine nebunia asta, si sper ca în momentul când totul va reveni la normal, sã am puterea sã repornesc motoarele. Din cei 16 angajati ai firmei, 14 au fost trimisi în somaj tehnic” a afirmat patronul firmei de transport Luandi Tur. Astfel, începând de marti, cursele Bârlad-Vaslui, Bârlad-Tutova, Bârlad-Pochidia si Bârlad-Galati au fost suspendate pe o perioadã nedeterminatã.
Ordonanta somajului tehnic genereazã mii de disponibilizãri
Federatia Operatorilor Români de Transport (FORT) reclamã cã Ordonanta de Urgentã privind somajul tehnic (OUG nr. 30/19.03.2020) „genereazã, în fapt, mii de disponibilizãri”. „Asa cum era de asteptat, din cauza modului total lipsit de claritate în care au fost formulate prevederile OUG 30/2020 privind somajul tehnic, sute de companii din domeniul transportului rutier si aerian, se pregãtesc pentru disponibilizãri ale angajatilor, pe fondul întreruperii totale sau reducerii partiale a activitãtii. Companiile membre ale Federatiei Operatorilor Români de Transport acuzã faptul cã aceastã ordonantã de urgentã nu rãspunde în mod explicit la câteva rãspunsuri esentiale, îndelung asteptate, respectiv: Dacã nu existã capacitate financiarã iar rulajul este aproape de zero, de unde sã suporte angajatorul costurile cu somajul tehnic în asteptarea banilor de la stat? Firmele ce au avut provizioane pregãtite pentru eventuale investitii, însã si-au redus activitatea cu mult peste 25% sau chiar au încetat activitatea, sunt considerate firme cu capacitate financiarã? Se încadreazã sau nu în randul celor eligibile sã primeascã bani pentru acoperirea indemnizatiilor pentru somaj tehnic si a taxelor aferente? De ce mai este nevoie de un certificat care sã ateste situatia de urgentã, în conditiile în care România este deja la nivelul de aplicare a Ordonantei Militare 3? Aceastã ordonantã, în mod halucinant, blocheazã iesirea din casã, însã nu stabileste oprirea transportului public, lãsând operatorii de transport la mâna autoritãtilor ce îsi bat joc de ei profitand de situatie, exemplul cel mai elocvent în acest caz fiind dat de angajatii structurii de transport din subordinea CJ Prahova, care au ajuns sã ameninte operatorii de transport pentru cã nu efectueazã cursele cu zero pasageri.
Dacã aceastã ordonantã nu va fi modificatã sau nu o sã beneficieze de clarificãri pânã la sfârsitul acestei luni, efectul generat o sã fie invers de cel scontat, estimãrile conducând cãtre cel putin 200.000 de angajati disponibilizati într-o primã etapã, respectiv în urmãtoarele 15 zile. OUG 30/2020 este atât de prost fãcutã, încât descurajeazã orice formã de mentinere a activitãtii economice la nivelul sectoarelor cele mai afectate si, în plus, nu oferã niciun minim de confort raportat evolutiei viitoare. Nimic nu este clar, concis sau neinterpretabil în aceastã ordonantã ce demonstreazã, din nou, care este nivelul celor plãtiti din bani publici sã ia deciziile potrivite, mai ales în astfel de momente. Previziunile economice pentru perioada „de dupã Coronavirus” lipsesc cu desãvârsire la nivelul multor companii, iar activitatea curentã este dedicatã exclusiv gãsirii traducerii corecte a textelor promovate de Guvern, ceea ce reprezintã încã o datã dovada vie a prãpastiei dintre politicieni si economia realã, cea independentã de afaceri pe banii statului”, se aratã în comunicatul FORT.