EXPLICATII… Guvernul a stabilit conditiile pentru intrarea în somaj tehnic si a reglementat depunerea online a documentelor pentru obtinerea unor beneficii sociale pe perioada stãrii de urgentã.
Guvernul a aprobat Ordonanta de urgentã pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor mãsuri în domeniul protectiei sociale în contextul situatiei epidemiologice determinatã de rãspândirea coronavirusului SARS-CoV-2. Actul normativ reglementeazã, printre altele, conditiile pentru intrarea în somaj tehnic, continuarea plãtii unor beneficii sociale, prelungirea în mod automat a unor documente, precum si posibilitatea transmiterii online a actelor necesare pentru obtinerea unor beneficii.
În ceea ce priveste somajul tehnic, Guvernul a stabilit cã în timpul stãrii de urgentã, pentru perioada suspendãrii contractului individual de muncã din initiativa angajatorului, în cazul întreruperii temporare a activitãtii, indemnizatia de care beneficiazã salariatii sã fie suportatã din bugetul asigurãrilor pentru somaj. Nivelul indemnizatiei va fi de minimum 75% din salariul de bazã corespunzãtor locului de muncã ocupat plãtit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din cîstigul salarial mediu brut prevãzut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurãrilor sociale de stat pe anul 2020. De aceste prevederi urmeazã sã beneficieze salariatii angajatorilor care îndeplinesc una din urmãtoarele conditii:
a) întrerup activitatea total sau partial în baza deciziilor emise de autoritãtile publice competente potrivit legii, pe perioada stãrii de urgentã decretate si detin Certificatul de situatii de urgentã emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevãzut la art. 12 din Decretul Presedintelui României nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereazã certificatul de situatii de urgentã conform metodologiei aprobatã prin ordin.
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiarã de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevãzutã pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de muncã active la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante.
Decontarea sumelor plãtite cu titlu de indemnizatie, din bugetul asigurãrilor pentru somaj, se face în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor, iar aceste sume se reîntregesc din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, în limita sumelor alocate pentru aceastã interventie si în conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate ale Programului Operational Capital Uman.