spot_img
22.4 C
Vaslui
26-iun.-2024
spot_img

Haos total în sistemul judetean de colectare a gunoaielor, Curtea de Conturi constatã probleme grave!

- Advertisement -

NEREGULI… Se împlinesc, în curând, aproape 20 de ani de când vorbim de un sistem integrat de selectare a deseurilor menajere la nivelul judetului Vaslui, cu o groapã de gunoi ecologicã, exact ca în Vest. Groapa de gunoi s-a construit, statiile de transfer sunt finalizate, însã lucrurile nu sunt puse nici acum la punct în tot judetul. Desi UE a cheltuit 50 de milioane de euro pe acest proiect, lucrurile nu sunt nici acum asezate. Conducerea CJ Vaslui a anuntat cã face pasi importanti în reglementarea situatiei, însã un control al Camerei de Conturi a judetului Vaslui aratã cã „pentru perioada 1 ianuarie 2016-30 aprilie 2019, activitatea de colectare a deseurilor la nivelul comunelor din judetul Vaslui nu a fost organizatã corespunzãtor, doar 10 entitãti având contract cu operatori autorizati, în timp ce 71 de unitãti nu au furnizat informatii despre aceastã activitate”. „În perioada 1 ianuarie 2016 – 30 aprilie 2019, predarea deseurilor colectate selectiv la nivelul unitãtilor administrativ teritoriale comunale din judet nu a fost integratã într-un sistem unitar, regãsindu-se mai multe forme de organizare din cauza nefinalizãrii implementãrii proiectului „Sistem integrat de management al deseurilor solide în judetul Vaslui” pentru toate cele cinci zone de gestionare a deseurilor stabilite la nivelul judetului Vaslui. Singurul operator delegat care a început activitatea este cel din zona I Negresti, care deserveste un numãr de 7 comune (operatorii delegati din celelalte zone aflându-se încã în faza de mobilizare), pentru celelalte 74 comune, în perioada amintitã (pânã la finele lunii aprilie 2019, n.r.) mentinându-se contractele de predare deseuri colectate selectiv cu diversi operatori colectori”, se aratã în controlul fãcut anul trecut de Camera de Conturi.

Raportul Curtii de Conturi, denumit „Performanta activitãtii de colectare si depozitare a deseurilor la nivelul unitãtilor administrativ comunale din judetul Vaslui si 81 de comune”, a urmãrit modul în care s-a realizat, la nivel judetean, activitatea de colectare si depozitare a deseurilor la nivelul tuturor comunelor, cu orientarea, cu precãdere, spre evaluarea performantei realizate în raport cu cea proiectatã si stabilirea impactului de mediu. Au fost, constatã Curtea de Conturi, si unele lucruri bune, în aceastã perioadã, cum ar fi: „existã preocupare în vederea respectãrii legislatiei în vigoare referitoare la organizarea gestiunii, functionãrii si exploatãrii activitãtilor de colectare si depozitare a deseurilor, prin implementarea Sistemului de Management Integrat al Deseurilor (SMID); forma de organizare si functionare a sistemului centralizat de management al deseurilor pentru care s-a optat, respectiv constituirea unei asocieri de dezvoltare intercomunitarã, s-a dovedit a fi conformã cu necesitãtile de implementare, dezvoltare si functionare a unui sistem de management al deseurilor extins la nivelul judetului, vizând egalizarea criteriilor de performantã pentru toate zonele deservite; proiectul cu finantare europeanã „Sistem integrat de management al deseurilor solide în judetul Vaslui” este finalizat din punct de vedere financiar si tehnic, iar coordonarea si monitorizarea contractelor de delegare a gestiunii activitãtilor de colectare si transport a deseurilor componente ale serviciului de salubrizare a judetului Vaslui este realizatã de Asociatia pentru Dezvoltare Intercomunitarã a Judetului Vaslui (ADIV) în colaborare cu UATJ Vaslui; prin Regulamentul serviciului de salubrizare a judetului Vaslui, parte din documentatia proiectului „Sistem integrat de management al deseurilor solide în judetul Vaslui” sunt stabilite si modalitãtile de organizare a colectãrii selective a deseurilor la nivelul unitãtilor administrativ teritoriale comunale; pentru perioada de tranzitie, 2008 – pânã la intrarea integral în operare a sistemului integrat de gestionare a deseurilor realizat prin implementarea proiectului „Sistem integrat de management al deseurilor solide în judetul Vaslui”, la nivelul unitãtilor administrativ teritoriale comunale se poate afirma cã în mare parte a fost si este acoperitã organizarea preluãrii deseurilor colectate selectiv si transportul lor la unitãtile de reciclare, prin contracte încheiate cu diversi operatori colectori”. Curtea de Conturi mai constatã cã, prin implementarea SMID la nivelul judetului Vaslui, metodologia de calcul pentru numãrul si capacitatea containerelor pentru unitãtile administrativ teritoriale comunale, a fost stabilitã prin documentatia de atribuire din cadrul proiectului, cuantificându-se un necesar în mediul rural de 948 containere pentru deseuri din ambalaje, cu o capacitate de1,1m3/ eurocontainer. Cu toate acestea, situatia raportãrii cantitãtilor de deseuri s-a reglementat partial odatã cu deschiderea activitãtii Centrului de Management Integrat al Deseurilor (CMID) Rosiesti si raportarea datelor de operatorul delegat al acestuia, simultan cãtre CJ Vaslui, ADIV si în sistemul on-line SIM, dar aceste date sunt aferente deseurilor colectate de pe zona I Negresti si de operatorii economici autorizati din zonele urbane care transportã deseurile la acest punct, începând cu semestrul II 2018 (în zone precum Vaslui sau Bârlad, abia acum se fac primii pasi în realizarea retelei, n.r.).

Primãriile comunale abia acum fac primii pasi în implementarea proiectului

Desi presedintele CJ Vaslui, Dumitru Buzatu, a atras atentia primarilor, în mai multe rânduri, sã-si punã la punct propriul serviciu de colectare a taxelor de salubrizare, primarii nu au fãcut mare lucru, pânã la finele anului trecut. „În perioada 1 ianuarie 2016 – 30 aprilie 2019, 48% din unitãtile administrativ teritoriale comunale au stabilit un responsabil pentru implementarea colectãrii selective a deseurilor, iar 45 % nu au stabilit un responsabil, iar 7% din totalul acestora nu au furnizat informatii prin chestionarul înaintat care sã evidentieze cã s-au conformat prevederilor legale. În aceeasi perioadã, la nivelul unitãtilor administrativ teritoriale comunale din judetul Vaslui s-a constatat cã nu existã elaborate planuri de mãsuri pentru colectarea selectivã la nivel de comunã, ci doar în unele cazuri pentru activitatea proprie a primãriei, iar prin rãspunsurile formulate la chestionare sunt fãcute trimiteri la regulamentul serviciului de salubrizare stabilit prin documentatia de atribuire, a delegãrii serviciului de salubrizare în cadrul proiectului SMID. La nivelul comunelor din judetul Vaslui, nu existã registrul de evidentã a cantitãtilor de deseuri colectate, evidenta cantitãtilor fiind prezentatã în baza formularelor de încãrcare – descãrcare între entitãtile locale si operatorii colectori”, sustine raportul Curtii de Conturi. Informatiile raportate de cãtre cele 86 de primãrii vasluiene, pentru perioada de 2016-2017, în chestionarele referitoare la cantitãtile de deseuri colectate selectiv, nu corespund în totalitate cu cele raportate prin sistemul de raportare online SIM de la nivelul Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului (ANPM), ceea ce determinã necunoasterea cantitãtilor reale a deseurilor colectate selectiv la nivelul comunelor.

Nu existã un control real asupra datelor: cât gunoi produce populatia judetului Vaslui, în mod real?

„Nu toate unitãtile administrativ teritoriale comunale s-au conformat obligatiei de a raporta cantitãtile de deseuri colectate selectiv în aplicatia „Statistica Deseurilor”, dezvoltatã în cadrul Sistemului Integrat de Mediu (SIM) lansate de ANPM. Raportarea datelor referitoare la deseurile colectate selectiv în sistemul de raportare on-line SIM de la nivelul ANPM de cãtre unitãtile administrativ teritoriale comunale nu a fost si nu este monitorizatã, astfel cã nu toate entitãtile au raportat date sau datele raportate nu au fost corecte si nu se poate face o statisticã bazatã pe date reale a cantitãtilor de deseuri colectate selectiv în zonele rurale din judet. Nu se poate stabili o situatie realã a cantitãtilor de deseuri colectate selectiv de natura ambalajelor, întrucât: nu toate comunele au raportat date în sistemul on-line de raportare a deseurilor colectate selectiv SIM-Agentia pentru Protectia Mediului Vaslui (APM Vaslui) pentru perioada 2016-2017; pentru anul 2018 nu s-a finalizat sesiunea de raportate în SIM si existã o diferentã între datele furnizate prin chestionare si cele furnizate de APM Vaslui. Pentru perioada 2016-2017, nu au fost atinse pragurile anuale de reducere a cantitãtilor de deseuri menajere eliminate urmare a depozitãrii prin colectarea selectivã a deseurilor conform datelor raportate în sistemul on-line de raportare a deseurilor colectate selectiv SIM – APM Vaslui, de cãtre unitãtile administrativ teritoriale comunale si operatorii economici urbani, neexistând o evidentã a gradului de reutilizare/ reciclare a deseurilor, altele decât ambalajele”, spune raportul Curtii de Conturi.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.