PROIECT…Municipalitãtile din Vaslui sau Bârlad sunt sufocate de numãrul mare de masini care zac prin parcãri, uitate de proprietari, unele de ani de zile. Legea nu le permite primarilor sã ridice aceste masini, pentru cã proprietarii ar putea invoca faptul cã plãtesc impozitul pe aceste masini vechi, rãmase pe butuci. La finele anului trecut, sapte parlamentari USR au depus, în procedura de urgentã la Senat, un proiect care scurteazã de la un an la sase luni perioada în care vehiculele abandonate pot sta în parcãrile publice. Initiativa prevede includerea autoturismelor înmatriculate în strãinãtate în categoria „vehicule fãrã stãpân”, situatie des întâlnitã în parcãrile din municipiul Vaslui, de exemplu, unde masini cu numere de Bulgaria sau Anglia stationeazã de multi ani. Numai în municipiul Vaslui sunt abandonate între 500 si 1.000 de masini.
Propunerea legislativã modificã Legea 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fãrã stãpân sau abandonate pe terenuri apartinând domeniului public sau privat al statului ori al unitãtilor administrativ-teritoriale. Notiunea de „vehicul fãrã stãpân” va fi definitã astfel: „Vehiculul de orice categorie, fãrã plãcutã de înmatriculare sau alte marcaje oficiale, ori înmatriculat în strãinãtate, stationat pe domeniul public sau privat al statului ori al unitãtilor administrativ-teritoriale, de cel putin 6 luni, al cãrui proprietar sau detinãtor legal este necunoscut”, potrivit proiectului de lege. Totodatã, termenul de vehicul abandonat va fi definit, conform initiativei legislative, ca: „Vehiculul de orice categorie, aflat pe domeniul public sau privat al statului ori al unitãtilor administrativ-teritoriale de cel putin 6 luni, al cãrui proprietar sau detinãtor legal este cunoscut, însã existã indicii temeinice cã acesta nu corespunde circulatiei pe drumurile publice, conform rigorilor impuse de lege”. În forma în vigoare a legii actuale, perioada în care un „vehicul fãrã stãpân” sau unul abandonat poate fi stationat pe domeniul public este de cel putin un an. De asemenea, proiectul introduce obligatia de a prezenta dovada achitãrii taxelor auto, a amenzilor si dovada efectuãrii Inspectiei Tehnice Periodice (ITP) de cãtre proprietar sau detinatorul legal în termen de cinci zile de la primirea somatiei.
Primarii vor putea sã-i someze pe proprietarii vehiculelor abandonate, pentru a-si ridica singuri masinile
„În cazul vehiculului abandonat, primarul, la propunerea agentilor constatatori, îl someazã pe proprietarul sau detinãtorul legal al acestuia, prin postã si/sau curierat rapid, prin scrisoare recomandatã cu aviz de primire, cã în termen de 5 zile de la primire sã ridice vehiculul aflat în locul special amenajat în care a fost depozitat”, se aratã în proiectul de lege. Articolul 3 al legii în vigoare prevede cã: „Pentru vehiculele în privinta cãrora existã indicii temeinice cã ar fi fãrã stãpân sau cã ar fi abandonate, aflate pe domeniul public sau privat al statului ori al unitãtilor administrativ-teritoriale, agentii constatatori din aparatul propriu al consiliului local, împuterniciti de primar, precum si agentii apartinând organelor de politie vor întocmi procese-verbale de constatare”. Propunerea legislativã mai introduce obligativitatea pentru autoritãti de a înmâna sau, în cazuri exceptionale, de a afisa la adresa de domiciliu a proprietarului, somatia. Argumentul pentru aceastã modificare este cã scrisoarea recomandatã nu ajunge mereu la proprietar, ori pentru cã acesta nu mai locuieste la adresa de domiciliu, ori din alte motive.
Masinile ridicate vor putea fi vândute de cãtre primãrii
Proiectul mai introduce si posibilitatea ca primãria care ridicã masina, la 10 de zile dupã ce a fost comunicatã somatia proprietarului, sã vândã autoturismul, nu doar sã îl trimitã la unitatea de colectare a deseurilor, cum prevede legea în prezent. „Dacã proprietarul sau detinãtorul legal al vehiculului abandonat nu rãspunde somatiei primite sau nu face dovada calitãtii de proprietar, a plãtii taxelor si impozitelor la zi sau a altor taxe prevãzute de lege, dupã expirarea unui termen de 10 zile de la data comunicãrii somatiei adresate proprietarului sau detinãtorului legal, vehiculul trece de drept în proprietatea unitãtii administrativ-teritoriale din raza cãreia a fost ridicat, liber de orice sarcini, prin dispozitie a primarului, si urmeazã a fi valorificat prin vânzare în conditiile legii sau predat unei unitãti de colectare si valorificare a deseurilor, în functie de starea vehiculului”, mentioneazã articolul 10, alineatul 1, din initiativa legislativã. Proiectul de lege mai prevede amenzi între 1.000 si 2.000 de lei pentru proprietarii masinilor care primesc somatie si care în maxim cinci zile nu ridicã vehiculul de pe domeniul public sau privat al statului sau al unitãtii administrativ teritoriale.
Proprietarii masinilor plecati în strãinãtate vor trebui sã-si rezolve situatia din tarã
Sunt foarte multi proprietari de masini care îsi abandoneazã autovehiculele pe domeniul public ani de zile, iar unii dintre ei sustin cã, dacã au achitat taxele auto, pot lãsa în continuare autovehiculele parcate, cu toate cã acestea sunt într-o stare avansatã de degradare. Mai este un fenomen. Proprietarii autoturismelor înmatriculate în strãinãtate nu pot fi identificati usor. Drept urmare, autovehiculele acestora continuã sã rãmânã pe domeniul public. Mai este si cazul în care proprietarul care locuieste la altã adresã decât cea de domiciliu si chiar dacã primeste somatie sã facã ceva cu masina abandonatã, documentele sunt returnate. „În cazul vehiculelor cu numere strãine, proprietarii nu sunt cunoscuti si nu pot fi identificati, fapt pentru care acestea rãmân în continuare pe domeniul public. Nu în ultimul rând, existã vehicule ale cãror proprietari au adresa de domiciliu în alte localitãti, li se comunicã prin postã somatia sau dispozitia primarului, dar somatiile sunt returnate, fiind necesarã afisarea sau înmânarea acestor documente, iar Politia sau Politia Localã din localitatea respectivã nu sunt obligate legal sã ofere sprijin în acest sens. Din cauza acestor lacune legislative, în foarte multe orase din România, rãmân mii de vehicule abandonate care ocupã spatii de parcare ce ar putea fi folosite de alte vehicule ce participã activ la mobilitatea cetãtenilor”, conform expunerii de motive. (Daniel Tãnãsuc)