TELENOVELÃ… Vechea poveste a soselei de centurã a Husului ar putea sã-si gãseascã un final fericit, dupã ani de zile de bâlbâieli, promisiuni si calcule refãcute non-stop. Asearã, premierul Ludovic Orban a aprobat „Indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Varianta de ocolire Husi”, judetul Vaslui”, semn cã husenii pot visa la o sosea de centurã. Am aflat, tot seara trecutã, cã „Finantarea obiectivului de investitii se realizeazã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor în limita sumelor aprobate anual cu aceastã destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii”.
„Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, prin Compania Nationalã de Administrare a Infrastructurii Rutiere, rãspunde de modul de utilizare a sumei prevãzute în anexã, în conformitate cu prevederile legale în vigoare”, mai scrie în hotãrârea de Guvern. Nu este pentru prima datã când aceastã sosea este discutatã de cãtre politicienii aflati la Putere, în diverse perioade de timp. Pe 7 octombrie 2019, în perioada guvernãrii PSD, a fost propusã o altã hotãrâre de Guvern, privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai soselei de centurã a municipiului Husi. „Varianta de traseu avizatã (varianta rosie) are lungimea totalã de 14,4 km si se desprinde din DN 24 B, în partea de sud-vest a municipiului Husi, se desfãsoarã pe Valea Lohan, pânã în dreptul iazului cu acelasi nume, de unde urcã pe coasta vesticã a Dealului Lohan, pânã la traversarea Vãii Popii, de unde coboarã continuu pânã în Valea Recea, ocolind pe la nord nord-est localitatea Epureni; din Valea Recea traseul traverseazã Dealul si Valea lui Ivan, racordându-se la DN 24 B, în partea de nord-est a municipiului Husi. (…) Pentru toate cele trei variante de amplasament traseele au fost studiate si definitivate avându-se în vedere cerintele STAS 863/1985. (…) Varianta de ocolire Husi prevede douã parcãri, acestea au fost proiectate la Km 7+562, pe partea stânga si la Km 10+280, pe partea dreaptã, suprafata acestora fiind de 6.000 mp fiecare. (…) Pentru traversarea vãilor intersectate de varianta de ocolire au fost prevãzute poduri sau viaducte dupã cum urmeazã: Pod peste Valea Lohanului; Pod peste Lohan, pe breteaua Tãtãrani-Husi; Viaduct Valea Tainei; Viaduct Valea Bobesti; Viaduct Valea Popii; Viaduct Valea Recea; Pod Gherghel; Viaduct Coser; Pod Valea lui Ivan. Pentru traversarea Variantei ocolitoare de cãtre atelajele agricole, animale etc. s-au prevãzut subtraversãri. Aceste subtraversãri sunt prevãzute a se executa din beton armat cu suprastructura alcatuitã din grinzi din beton precomprimat, cu lungimea de 8 m. Acolo unde este necesar subtraversãrile respective au si rol de podete pentru descãrea apelor colectate de santurile din lungul drumului sau de pe vãile adiacente”, acestea erau datele prezentate în sedinta de Guvern din octombrie 2019. Per total, sunt 11,5 km de drum european, care vor ocoli municipiul Husi, drum care ar putea fi interconectatã cu Autostrada Vasluienilor, asa cum este cunoscut proiectul initiat si sustinut de cãtre deputatul ALDE de Vaslui, Daniel Olteanu. Din cauza problemelor pe care traficul greu le creazã în oras, în 2018 se discuta chiar si de o limitare a traficului de TIR-uri pe timpul zilei, dar si pe perioada noptii, lucru care ar fi creat mari probleme în trafic. Soseaua de centurã a fost mereu o mare problemã pentru Executiv, mai ales cã, zi si noapte, sute de camioane încãrcate cu mii de tone de mãrfuri si produse, din sau spre Moldova, trec prin Husi. Pe 25 septembrie 2009, Compania Nationalã de Drumuri din acel moment a semnat contractul de „Asistentã Tehnicã pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate, Proiectului Tehnic, Detaliilor de Executie si a Documentatiei de Atribuire pentru varianta de ocolire Husi”. A fost primul pas în realizarea acestui drum mult dorit de cãtre huseni. Valoarea totalã a contractului a fost de 1.258.170 de lei, iar firma care a cîstigat licitatia a fost TRAPEC SA. Proiectul urma sã primeascã finantare pentru executie, bani europeni, însã totul s-a nãruit pe neasteptate. Acum, iatã, proiectul este repus din nou pe masa Guvernului si se anuntã, cu mare pompã, cã va fi finantat. „Vom vedea dacã vor începe lucrãrile”, a fost singura declaratie obtinutã de la primarul Husului, Ioan Ciupilan.