DEFECTIUNE…Zeci de vasluieni care au cãlãtorit ieri dupã-amiazã cu un autobuz al Transurb au fost nevoiti sã-si continue pe jos drumul spre Moara Grecilor dupã ce autovehiculul s-a stricat aproape de Spitalul Judetean de Urgentã. Initial, cãlãtorii au fost îndrumati sã astepte urmãtorul autobuz, însã dupã mai bine de un sfert de orã acestia au luat-o la pas, cu abonamentele si biletele plãtite pentru un serviciu care e din ce în ce mai deficitar în oras.
Hârburi, dricuri, paragine. Asa au botezat cãlãtorii actualele mijloace de transport ale Transurb Vaslui, societate aflatã în subordinea municipalitãtii, care o conduce încet, dar sigur cãtre faliment. Autobuzele Transurb, multe dintre ele achizitionate second-hand, se stricã frecvent spre disperarea cãlãtorilor care se vãd obligati sã coboare si sã astepte urmãtorul autobuz. Un autobuz care în unele cazuri poate veni abia peste 30-45 de minute. Un cititor Vremea Nouã ne-a scris ce a pãtit ieri (miercuri, 6 noiembrie 2019) într-unul dintre aceste autobuze. “M-am urcat în autobuzul de la ora 14:00, cãtre Moara Grecilor, însã nu am mai ajuns acasã. Aproape de Spitalul Judetean s-a stricat si nu a mai pornit. În autobuz erau si copii care se întorceau de la scoalã si persoane care au terminat munca. Am mers pe jos pânã la Moara Grecilor pentru cã niciun autobuz nu a mai venit din spate”, ne-a spus cititorul vrn.ro, care ne-a trimis mai multe poze cu autobuzul stricat. Din pãcate, episodul de ieri nu este unul singular. În ultimii ani, sute de cãlãtori au avut de suferit din cauza autovehiculelor Transurb Vaslui, care se stricã la tot pasul, mai ales în anotimpul rece. Ce vinã au acesti cãlãtori care plãtesc bilete si abonamente si sunt conditionati sã ajungã la o anumitã orã la serviciu cã Transurb are o grãmadã masini cu probleme în parcul auto? Ce vinã au cãlãtorii care plãtesc bilet cã SC Transurb SA Vaslui este sfîsiatã ca o halcã de carne de tot felul de politruci care au angajat în aceastã societate zeci de cozi de topor cu carnet de membru de partid? Ce vinã au cãlãtorii care plãtesc bilet cã municipalitatea nu a reusit, în ultimii ani, sã cumpere nici mãcar un singur autobuz nou?
Vasluiul, cu troleibuze second hand nefunctionale, Bârladul cu autobuze electrice
În privinta modernizãrii infrastructurii de transport public, Primãria Vaslui nu a stat chiar cu mâinile în sân în ultimii ani. Cu ajutorul unui proiect de peste 5 milioane de euro, municipalitatea a modernizat 4.000 metri linie de troleibuz, a extins 4.130 metri iluminat public, a reabilitat 9.550 metri de linie de troleibuz, a montat 285 corpuri de iluminat si a construit un terminal intermodal pe o suprafatã de 19.505 metri. Prin acest proiect s-a încercat readucerea la viatã a transportului cu troleibuzul, care fusese oprit în anul 2009. Numai cã masinile cumpãrate, trei troleibuze second hand fabricate în Austria în anii 1991,1993 si 1994, au fost trase pe dreapta dupã doar douã luni din cauza componentelor electronice depãsite ce compun echipamentele de control al tractiunii si de alimentare a auxiliarelor, care se gãsesc greu pe piatã. În timp ce Vasluiul a optat pentru trei “cosciuge” nefunctionale, la Bârlad se încearcã modernizarea infrastructurii cu autobuze electrice demne de mileniul în care trãim. Prin votul consilierilor locali, s-a reusit angajarea a 4,6 milioane de euro pentru 10 autobuze electrice. Din acesti bani, 3,9 milioane euro sunt fonduri nerambursabile alocate în cadrul Programului Operational Regional 2014-2020. Autobuzele vor avea 16 locuri pe scaune si 35 de locuri în picioare, sistem GPS pentru localizare în trafic si ecrane digitale pentru informarea în timp real a pasagerilor referitor la urmãtoarele statii.