SPAGA EXISTÃ… Anti-Bribery Synergy a publicat prima sintezã a unui indicator utilizat în vederea monitorizãrii performantelor operationale în domeniul prevenirii si combaterii mitei în spitalele din România. Topul mitei a fost realizat dupã ce au fost intervievati pacienti din 352 de spitale din România. Din judetul Vaslui, toate cele patru spitale au intrat în topul mitei: Bârladul si Vasluiul pe la jumãtatea clasamentului, iar cele din Husi si Murgeni, la coada clasamentului, ele figurând cu 0 solicitãri de mitã din partea cadrelor medicale de la bolnavi. Managerii celor douã spitale aflate în topul cu multe „solicitãri” de mitã, nu au fost foarte încântati sã afle cã în spitalele pe care le conduc, mita este încã „pe ordinea de zi”. Daniela Bors, managerul Spitalului de Urgentã „Elena Beldiman” din Bârlad a avut un rãspuns de zile mari, la întrebarea reporterilor nostri, referitor la locul din topul mitei pe care se aflã spitalul bârlãdean.
Sinteza are în vedere date colectate prin rãspunsul afirmativ la intrebarea nr. 9 din test “VI S-AU SOLICITAT BANI SAU ATENTII DE CÃTRE MEDICI SAU ASISTENTE?” din cadrul Mecanismului de Feedback al Ministerului Sãnãtãtii pentru fiecare lunã calendaristicã în intervalul ianuarie 2019 – iulie 2019. Raportul a fost realizat prin tehnici de regrupare si centralizare a datelor obtinute prin intermediul mecanismului de feedback, realizându-se în urma prelucrãrii noilor informatii agregate si sintetizate.
Cum este în judetul Vaslui?
Rezultatul sintezei informatiilor cantitative pentru fiecare spital în parte sunt structurate într-un clasament în functie de numãrul de rãspunsuri afirmative. Din fericire, niciun spital din judetul Vaslui nu se situeazã în Top 10 la luat spaga cea mai mare dar nici în Top 10 la spaga cea mai micã. Pe locul 1 pe judet la solicitare de mitã este Spitalul Municipal de Urgentã „Elena Beldiman” din Bârlad, cu 35 de rãspunsuri „Da, mi s-a solicitat mitã în acest spital”. Pe locul 2 se situeazã Spitalul Judetean de Urgentã Vaslui cu 24 de rãspunsuri afirmative. Douã spitale din judet, cel din Husi si cel din Murgeni, nu au nici o solicitare de mitã, având „zero” plângeri! Managerii acestor douã spitale, Lucica Rotaru (Husi) si Ionel Carp (Murgeni) sunt de felicitat, pentru cã iatã, pacientii lor sunt extrem de multumiti de calitatea actului medical oferit. Managerul Daniela Bors de la Bârlad a oferit un rãspuns de zile mari la întrebarea noastrã dacã stie de acest sondaj si cã în spital încã se mai cere mitã pacientilor. „Nu stiu dacã se cere pacientilor mitã. Dar eu cred cã în primul rând pacientii gresesc! Dacã li s-a cerut, de ce au dat? De ce nu au venit la conducerea spitalului sã anunte si sã reclame? De ce nu au anuntat politia? Vom analiza si noi acest sondaj si vom vedea cum vom proceda mai departe”, a spus Daniela Bors.
Testul de 10 întrebãri puse bolnavilor prin sondaj
Mecanismul de feedback folosit de Ministerul Sãnãtãtii este un instrument de monitorizare cu privire la calitatea serviciilor a 352 de spitale publice din România si este reprezentat de un chestionar aplicat prin SMS sau Web ce cuprinde un set de 10 întrebãri: Cât de multumit sunteti de serviciile medicale oferite de spital? Cât de multumit sunteti de activitatea si implicarea medicului? Cât de multumit sunteti de curãtenia din spital? A fost nevoie sã cumpãrati medicamente sau alte materiale sanitare? Cât de multumit sunteti de activitatea si implicarea asistentelor medicale? Ati primit explicatii clare cu privire la diagnostic si tratament? Ati recomanda unei persoane apropiate sã se trateze la acest spital? Starea dumneavoastrã de sãnãtate este mai bunã dupã externare? Vi s-au solicitat bani sau atentii de cãtre medici sau asistente? Doriti sã raportati responsabilului anticoruptie al Ministerului Sãnãtãtii faptul cã vi s-au solicitat bani sau atentii?
Potrivit documentului, informatiile obtinute în urma studiului „au o utilitate practicã în proiectarea, implementarea si certificarea unui Sistem de Management Anti-Mitã prin folosirea acestora la determinarea si analizarea contextului în care activeazã o unitate medicalã, monitorizarea si evaluarea performantelor mãsurilor de control anti-mitã sau realizarea de analize comparative de tipul benchmarking”. Cu alte cuvinte, rãspunsurile date în cadrul acestui proiect ar trebui sã fie analizate de manageri tocmai pentru a lua mãsuri.