NEMULTUMIRI… De la preluarea mandatului sãu, prefectul judetului Vaslui a spus cã se va bate pentru ca imaginea dezastruoasã a infrastructurii din Vama Albita sã devinã amintire. Anul trecut, Popica s-a tinut de cuvânt si masinile DRDP Iasi au asfaltat toate sensurile de intrare în tarã, ale TIR-urilor si masinilor mici. S-au plãtit, pentru aceste lucrãri, 4 milioane de lei. Când toatã lumea credea cã lucrurile sunt cât de cât bune si functionale, oficialii din Ministerul Afacerilor Interne aruncã bomba. Ieri, conducerea Ministerului Afacerilor Interne a solicitat explicatii prefectului Popica în legãturã cu situatia în care se aflã Vama Albita, cel mai mare punct al frontierei de est al României. Totul a pornit de la o plângere fãcutã de ministrul de Interne din R. Moldova, care s-a plâns de modul jalnic în care se prezintã Vama Albita.
În timpul videoconferintei cu prefectii, organizatã ieri, prefectul Eduard Popica a fost luat la întrebãri de oficialii Ministerului de Interne în legãturã cu infrastructura precarã a Punctului de Trecere a Frontierei Albita. Cei de la Ministerul de Interne i-au adus la cunostintã prefectului de Vaslui despre faptul cã ministrul Mihai Fifor a fost contactat telefonic de cãtre omologul sãu din Republica Moldova, care s-a plâns de dezastrul din Vama Albita, constatare fãcutã dupã ce a tranzitat frontiera. Oficialii MAI l-au întrebat pe prefectul de Vaslui dacã existã vreun proiect de modernizare a Vãmii Albita si dacã acolo se desfãsoarã lucrãri de igienizare. „În momentul de fatã existã un proiect transfrontalier de modernizare a clãdirilor care a trecut de studiul de fezabilitate si se aflã în faza de proiectare. Nu pot fi alocati bani în prezent pentru cã ar fi finantare dublã. Existã un contract de prestãri servicii pentru asigurarea curãteniei”, a precizat prefectul Eduard Popica.
Moldovenii de peste Prut, cu un pas înainte în proiectul de modernizare a vãmilor
În timp ce România face pasi mici în vederea transformãrii vãmii Albita într-un punct rutier demn de Uniunea Europeanã, la Chisinãu se fac eforturi clare în directia modernizãrii vãmilor de la granita cu România. Recent, Serviciul Vamal al R. Moldova a convocat o sedintã, pentru a analiza implementarea proiectului de reabilitare a punctelor de trecere „Sculeni-Sculeni”, „Leuseni-Albita” si „Giurgiulesti-Galati”. „Vama demareazã acum unul dintre cele mai de impact proiecte. Iatã de ce este important sã asigurãm o implementare calitativã si sã ne încadrãm în toate termenele stabilite, astfel încât în 2021 sã oferim cãlãtorilor, transportatorilor si mediului de afaceri posibilitatea de a traversa frontiera rapid si în conditii de maxim confort”, a spus seful Vãmilor din tara vecinã. A fost stabilitã o echipã nationalã de implementare a proiectului, una dintre conditiile derulãrii celorlalte proceduri. Aceeasi procedurã ar urma sã fie parcursã si de Vama românã, cu care a fost încheiat deja si Acordul de parteneriat privind implementarea proiectului. Urmãtoarele etape presupun semnarea contractului de finantare, lansarea si desfãsurarea tenderelor, precum si demararea propriu-zisã a lucrãrilor de reabilitare. Potrivit estimãrilor, acestea ar urma sã înceapã cel târziu în toamna acestui an. Proiectul de reabilitare a celor trei posturi de frontierã este implementat în cadrul Programului Operational Comun România-Republica Moldova 2014-2020, finantat de Uniunea Europeanã (64,28%) si co-finantat de Guvernele celor douã state (35,72%). Bugetul acestuia este de 10 milioane de euro, dintre care 5 milioane de euro sunt destinate Republicii Moldova. Având în vedere cã sunt mari probleme de infrastructurã la vama de la Sculeni, 70% din fondurile destinate pãrtii moldovenesti vor fi alocate reconstructiei capitale a acestui post. Totodatã, conform proiectului aprobat de Vamã, teritoriul postului va fi extins cu încã 1,3 hectare, ceea ce va face posibilã suplimentarea pistelor de control si reamenajarea elementelor de infrastructurã. Atât pe sensul de iesire din tarã, cât si pe cel de intrare vor fi câte 3 artere pentru autoturisme, câte 2 pentru autocamioane si câte una pentru autocare.