VESTE BUNÃ… Drum de mare vitezã în cîtiva ani, cu douã benzi pe sens, în afara localitãtilor, cu parcãri si spatii de servicii, cu pasaje, poduri si bretele de intrare/iesire, pentru a ajunge de la Albita la Tisita în mai putin de 1 orã si jumãtate! Eforturile constante din ultimii doi ani si jumãtate ale deputatului Daniel Olteanu, actual presedinte al ALDE Vaslui si vicelider de grup al Camerei Deputatilor, dau roade. Compania Nationalã de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis, ieri, în Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) si în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) anuntul de participare pentru procedura de atribuire a contractului „Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru Drum Expres Tisita – Albita”.
Anuntul vine dupã ce, în luna ianuarie a acestui an, si Parlamentul European a luat o decizie crucialã în ceea ce priveste tronsonul de Autostradã Tisita – Albita, tronson aflat pe un coridor european TEN-T Comprehensive si a cãrui constructie a fost declaratã o prioritate europeanã pentru programarea 2021-2027. Termenul de depunere al ofertelor a fost stabilit pentru data de 14 august, iar elaborarea studiului de fezabilitate, care cuprinde trei etape, urmeazã sã se realizeze într-un interval total de 26 luni de la desemnarea ofertantului cîstigãtor, astfel: 1 lunã pentru raportul de început, 18 luni studiul de fezabilitate si 7 luni pregãtirea documentatiei de licitatie si atribuire a contractului de proiectare si executie. „E o satisfactie uriasã pentru mine sã vãd cã un proiect în care am crezut si cãruia i-am dedicat cea mai mare parte din activitatea parlamentarã de pânã acum, a intrat, iatã, pe parcursul firesc cãtre realizarea efectivã, dupã ce, prin Legea Bugetului pe 2019, a primit finantare pentru etapa de pregãtire a documentatiei tehnice. E un obiectiv de investitii vital pentru vasluieni, pentru întreaga regiune din stânga Siretului, dar si pentru Republica Moldova, un obiectiv care întruneste toate conditiile pentru a fi finantat cu fonduri europene, mai ales cã a fost declarat si asumat de Parlamentul European ca fiind o „prioritate”. Vreau sã îi asigur pe vasluieni cã, asa cum s-a întâmplat si pânã acum, acest proiect rãmâne prioritar pentru mine si pentru conducerea ALDE, vom face tot ceea ce tine de noi pentru a sustine în continuare cauza marilor investitii în infrastructura din judetul Vaslui si din Moldova, singurele care pot atenua decalajele regionale. Dacã pentru PNL Vaslui au fost si sunt mai importante obiectivele de investitii din alte judete ale Moldovei, pentru care au organizat inclusiv campanii de strângeri de semnãturi, iar USR Vaslui a votat împotriva vasluienilor chiar la Legea bugetului, în proiectul Tisita – Albita a crezut o mânã de oameni, cãrora vreau sã le multumesc si sã le transmit cã sprijinul lor m-a motivat. Pe de altã parte, am un mesaj si pentru cei care privesc cu foarte multã suspiciune perspectiva de realizare a acestui obiectiv si ar vrea ca panglica de inaugurare sã fie tãiatã chiar si mâine. stiu cã rãbdarea nu e punctul forte al multora, însã rãbdarea si insistenta mea au fãcut ca tronsonul Tisita – Albita sã ajungã dintr-un sertar al Ministerului Transporturilor pe masa Guvernului. Experienta ultimilor ani ne aratã cã, în judetul Vaslui, e nevoie sã construim temeinic, iar dacã asta înseamnã un orizont de asteptare de câtiva ani, pentru mine este acceptabil, date fiind beneficiile pe care le vom avea cu totii, în final”, a declarat deputatul Daniel Olteanu.
Albita, cel mai important punct de frontierã din estul României, pentru transportul rutier de mãrfuri
Reamintim cã tronsonul Tisita – Albita, cu studiu de prefezabilitate realizat în 1998, a avut prevãzut ca termen de finalizare anul 2015, conform unei legi adoptate în 2003. Ulterior, a dispãrut din toate documentele oficiale, inclusiv din Master Planul General de Transport, adoptat în 2016, desi se aflã pe un coridor european TEN-T Comprehensive. Dupã alegerile din 2016, dupã zeci de interpelãri, memorii, adrese, solicitãri, amendamente ale deputatului Daniel Olteanu (ALDE, Vaslui), obiectivul a fost inclus la nivel de „studiu de prefezabilitate” în Legea bugetului 2019. Punctul de frontierã Albita este cel mai important pentru transportul rutier de mãrfuri pe frontiera de est a României, având un trafic dublu fatã de toate celelalte puncte de trecere a frontierei estice, luate împreunã, cu o triplare a traficului în ultimii zece ani si o crestere anualã de 10% în ultimii ani. „Mã bucur, pânã la urmã, cã acest proiect începe dupã campania electoralã de luna trecutã si îl ferim de orice conotatii electorale. Mã bucur, de asemenea, cã, din ce am reusit sã citesc pânã la aceastã orã, CNAIR doreste un proiect de calitate, cu studii fãcute amãnuntit, în detaliu, în care calitatea, si nu pretul primeazã, iar asta aratã cã si dl. director general Narcis Neaga si-a propus sã evite surprizele neplãcute si întârzierile de la faza executiei. Îl asigur de tot sprijinul meu, în limitele parlamentare si politice, pentru a continua demersurile de investitii în infrastructura acestei zone, uitate pânã acum. Dacã în ceea ce priveste ALDE si partenerul de guvernare, PSD, este clarã sustinerea pentru acest proiect. Fac apel la colegii din USR si PNL sã nu mai voteze împotrivã si sã evite sã punã piedici, acum si pe viitor, celei mai importante investitii în infrastructura acestei zone. Votul lor împotrivã este un vot nu doar împotriva vasluienilor si fratilor nostri din Republica Moldova, ci si a Uniunii Europene”, a încheiat Daniel Olteanu.