MODIFICARE… Parlamentarii vor sã elimine definitiv politica din scoli. Acestia sustin cã învãtãmântul a suferit, în ultimii ani, de pe urma intereselor politice, fapt care a scãzut calitatea si competenta actului managerial educational. Astfel, au initiat un proiect de lege care prevede ca functiile de director de scoalã, inclusiv cel adjunct, sã fie incompatibile cu functiile de conducere în partidele politice. Practic, proiectul legislativ prevede ca functiile de conducere din toate unitãtile de învãtãmânt sã nu fie ocupate pe criterii politice.
În expunerea de motive se aratã cã depolitizarea functiilor de conducere, de la nivelul unitãtilor scolare va genera o serie de beneficii. Printre acestea se numãrã transparenta decizionalã, cresterea gradului de descentralizare ; cresterea gradului de profesionalizare al managementului. „Prin eliminarea functiilor politice de conducere din cadrul unitãtilor de învãtãmânt, mecanismul clientelar va dispãrea, promovând astfel meritocratia si integritatea managementului educational. Mai mult decât atât, finantarea, planul de investitii, planul managerial al unitãtii de învãtãmânt vor putea fi asumate public, fãrã sã mai existe presiuni sau influente coercitive din partea entitãtilor politice. Plecând de la nevoia stringentã a descentralizãrii unitãtilor scolare, eliminarea functiilor politice de conducere din cadrul unitãtilor de învãtãmânt reprezintã un element fundamental care diminueazã influenta politicului în decizia scolii, promovând astfel cresterea capacitãtii fiecãrei institutii de educatie de a-si asuma decizii si hotãrâri responsabile, predictibile si realizabile. Plecând de la strategia de descentralizare a învãtãmântului preuniversitar aprobate prin Memorandum în sedinta de Guvern din 20 decembrie 2005 depolitizarea scolilor din Romania vine în sprijinul actului sus-mentionat, promovând libertatea scolii de a decide în conformitate cu nevoile, cerintele si specificul comunitãtii scolare pe care o reprezintã”.
„Implicarea politicã în spatiul educational nu trebuie sã existe”
De asemenea, în expunerea de motive se aratã cã depolitizarea functiilor de conducere va asigura contextul optim desfãsurãrii actului educational: „interferenta sferei politice în cadrul mediului decizional scolar nu face altceva decât sã bulverseze si sã diminueze statutul si integritatea factorilor decidenti alesi pe baza concursurilor la conducerea diverselor institutii. În acelasi timp, lipsa unor pârghii politice va duce la cresterea responsabilitãtii decizionale si la un grad sporit de profesionalizare, decizia institutionalã fiind raportatã strict la nevoile si cerintele comunitãtii scolare, nu la interesele altor pãrti. Ne propunem prin prezentul proiect de modificare si completare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011 sã consfintim prin litera legii incompatibilitatea functiei de conducere politicã cu cea din mediul educational. Sistemul de învãtãmânt românesc nu are nevoie la vârful sãu de un management care sã punã mai presus de interesele strict educationale, interese politice, ci are nevoie de un leadership competent, meritocrat, care sã actioneze într-o manierã obiectivã, eficientã si relevantã. Asadar, actuala modificare legislativã îsi doreste sã evidentieze foarte clar faptul cã implicarea politicã în spatiul educational nu trebuie sã existe, functiile de conducere de la nivel preuniversitar având rolul de a asigura un act educational de calitate, fundamentat pe valori si principii lipsite de orice interes politic sau de orice altã naturã subiectivã. Proiectul legislativ se aflã în dezbatere publicã la Camera Deputatilor pânã pe data de 3 septembrie 2019.