TINUTI ÎN SÃRÃCIE… Într-un judet ca Vasluiul, în care zeci de mii de pensionari trãiesc cu niste amãrâte de pensii, de 1.200-1.500 de lei pe lunã, iar smecherii cu pensii speciale – fosti politisti, judecãtori, procurori, cadre militare, fosti parlamentari, fosti angajati ISU, fosti sefi la Curtea de Conturi etc. – se lãfãie în pensii de 4.000, 5.000 sau chiar 20.000 de lei, faptul cã Guvernul ar dori sã majoreze pensiile necãjite îi scoate din sãrite pe mai-marii de la Bruxelles. Comisia Europeanã a arãtat, ieri, în Recomandãrile de tarã, cã noua formã a Legii pensiilor ar putea genera riscuri de sustenabilitate a finantelor publice. Adicã, faptul cã un pensionar cu 1.200 de lei pensie ar putea primi încã 100 sau 200 de lei în plus la pensie, ar pune România, din punct de vedere financiar, în pericol. Nu spune Comisia Europeanã nimic despre faptul cã un fost judecãtor de la Vaslui are pensie cât 20-30 de bãtrâni amãrâti dintr-un sat oarecare si nici despre faptul cã un fost sef de Politie, pensionat la 50 de ani, are pensie de aproape 1.000 de lei, pentru cã legea a fost gresit construitã. Concluzia? UE doreste ca sãracii pensionari vasluieni sã stea într-o sãrãcie lucie în continuare, în timp ce boierii cu pensii speciale vor trãi ca regii, într-o tarã sãracã si sãrãcitã.
Punctul de pensie este prevãzut sã creascã cu 15% din septembrie 2019 si cu 40% din septembrie 2020, adicã pensiile de 1.000 de lei vor creste cu câteva sute de lei, din toamnã, ceea ce îi deranjeazã la maxim pe sefii Comisiei Europene. „Legea pensiilor va schimba anumiti indici folositi pentru calcularea beneficiilor. În particular, valoarea punctului de pensie urmeazã sã creascã deoarece indexarea pensiilor actuale nu va converge cãtre preturi, ci va rãmâne permanent compusã din preturi si salarii. În plus, perioada de contributie utilizatã pentru calculul unei pensii va fi redusã, ceea ce va conduce la o majorare a cheltuielilor cu pensiile noi”, explicã sefii Comisiei Europene. Dar, se pare cã de la Bruxelles lucrurile se vãd altfel decât de la Vaslui. Imediat ce salariile au crescut, de exemplu, au sãrit în sus si preturile, de accea afirmatia cã „indexarea pensiilor actuale nu va converge cãtre preturi” este usor hazardatã. Comisia Europeanã mai aminteste de faptul cã vârsta efectivã de pensionare în România este apropiatã de media UE, dar nu este egalizatã între femei si bãrbati. De asemenea, aceasta subliniazã cã fondurile de pensii pe Pilonul II au fost afectate, la sfârsitul anului trecut, de un set de mãsuri adoptate prin Ordonantã de Urgentã, care fac optionalã contributia la aceste fonduri dupã o perioadã minimã de participare de cinci ani. Cerintele de capital minim pentru companiile de administrare a fondurilor din Pilonul II de pensii au fost majorate semnificativ, fapt care a condus la creșterea riscului iesirii de pe piata româneascã a administratorilor de fonduri. Aceasta ar fi putut avea implicatii negative asupra dezvoltãrii pietei locale de capital si a investitorilor institutionali, privând economia de o sursã de investitii pe termen lung atât de necesarã, mentioneazã raportul citat. „Mai mult, slãbirea sau desfiintarea Pilonului II va genera un venit mai putin diversificat la pensie si va expune pensiile la riscuri mai mari politice si demografice.”, a mentionat CE. Comisia Europeanã a prezentat, miercuri, recomandãrile specifice fiecãrei tãri pentru 2019, în care defineste orientãrile de politicã economicã adresate tuturor statelor membre ale UE pentru urmãtoarele 12-18 luni. Comisia a adresat un avertisment României cu privire la abaterea semnificativã constatatã în 2018 si sugereazã Consiliului sã recomande corectarea acesteia.
Incredibil: primarii si sefii CJ Vaslui vor trece si ei la pensii speciale!
De parcã toate aceste situatii grave nu ar fi de ajuns, guvernantii doresc sã introducã o nouã categorie de pensii speciale. Guvernul vrea sã treacã, prin Ordonantã de Urgentã, o nouã categorie, pe lângã cele sase deja existente, de beneficiari ai unor indemnizatii speciale, care s-ar adãuga oricãror tipuri de pensie. Prin articolul 210 din Ordonanta de Urgentã privind Codul Administrativ se doreste introducerea unei „indemnizatii pentru limitã de vârstã pentru primar, viceprimar, presedinte al consiliului judetean si vicepresedinte al Consiliului judetean”. „Persoanele alese începând cu anul 1992 de cãtre cetãteni , prin vot universal, egal, direct, secret, respectiv prin vot secret indirect si liber exprimat, care au exercitat functii de autoritate executivã, respectiv primarii, viceprimarii, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene, care îndeplinesc conditiile vârstei standard de pensionare, ale vârstei standard de pensionare redusã asa cum sunt prevãzute de legislatia privind sistemul de pensii publice sau cele prevãzute de alte legi speciale au dreptul, la încetarea mandatului, la o indemnizatie lunarã pentru limitã de vârstã”, se aratã în ordonantã. „Cuantumul indemnizatiei pentru limitã de vârstã se acordã în limita a 3 mandate si se calculeazã ca produs al numãrului lunilor de mandat cu 0,40 % din indemnizatia brutã lunarã aflatã în platã. În cazul exercitãrii unor mandate diferite, la calculul indemnizatiei lunare pentru limitã de vârstã se vor avea în vedere indemnizatiile lunare brute aflate în platã, corespunzãtoare pentru fiecare functie. Pentru mandate incomplete, indemnizatia pentru limitã de vârstã se calculeazã proportional cu perioada de mandat efectiv exercitatã, dar nu mai putin de un mandat complet de primar, viceprimar, presedinte si vicepresedinte de consilii judetene. Pe perioada exercitãrii unui nou mandat, plata indemnizatiei pentru limitã de vârstã se suspendã, urmând a fi reluatã, la încetarea acestuia, în cuantumul recalculat prin valorificarea perioadei de mandat exercitat dupã suspendare. Indemnizatia pentru limitã de vârstã se cumuleazã cu orice tip de pensie stabilitã în sistemul public de pensii sau în alt sistem de pensii neintegrat sistemului public”, se aratã în documentul care ar urma sã fie aprobat de Guvern.