DEZBATERE… Cu bani europeni, Primãria Husi vrea sã modernizeze transportul în comun intraurban, motiv pentru care, la una dintre sedintele recente de CL, a supus aprobãrii indicatorii tehnico-economici ai proiectului. Dacã se va obtine finantarea, spun oficialii, atunci vor fi modernizati 1,7 km de strãzi, cu tot cu trotuare, pe traseul transportului în comun, dar vor fi amenajate si dotate si 52 de statii de autobuz. Ei bine, aici s-a ivit o problemã. Din documente reiesea cã dotãrile fiecãrei statii au fost calculate în jurul sumei de 20.000 de lei, iar liberalii au cerut lãmuriri: „Cum sã coste o bancã de lemn si un cos de gunoi 20.000 de lei?”. Primarul Ciupilan a explicat: „Proiectantul este rãspunzãtor de ceea ce declarã, pentru cã are o rubricã, în cazul în care nu se realizeazã proiectul cu suma pe care a propus-o el, acei bani nu mai vin de la Primãrie, ci vin direct din buzunarul lui. Asta-i legislatia”.
„Cum a rãmas cu contractul acela de delegare a gestiunii privind transportul public, în municipiul Husi?”, au întrebat liberalii. „Este o licitatie în curs. Eu nu pot sã intervin, cã nu am dreptul sã intervin. Stiu doar cã am pus o întrebare si mi s-a spus cã, sãptãmâna trecutã, se asteptau clarificãri de la fiecare firmã. Termenul este 5 mai, când trebuie sã am mijloc de transport. La apã-canal, de exemplu, a durat un an si douã luni licitatia”, a explicat primarul Ioan Ciupilan. Când a venit vorba despre aprobarea documentatiei tehnico-economice, pentru proiectul de modernizarea a transportului în comun la Husi, Cãtãlina Popa a cerut cuvântul: „Aici este prinsã suma de 1.047.336 lei, cu TVA, pentru dotari. Se referã la dotarea statiilor de autobuz, 52 de statii, da? Bun. Din proiectul de hotãrâre, la „dotãri statii” figureazã asa: bancã integratã, cu sezut din lemn, pe structurã metalicã, cos de gunoi menajer, în functie de dimensiunea statiei si asigurare iluminat, dar asta bãnuiesc cã e pe partea de constructie, nu pe partea de dotare. De aceea, mi se pare o suma exageratã, dacã ar fi ca pentru cele 52 de statii, aceasta fiind dotarea (adicã o bancã si un cos) sã fie în jur de 20.000 de lei, pentru dotarea fiecãrei statii. Este o eroare sau poate n-am înteles eu bine?”, a întrebat Cãtãlina Popa.
Proiectantul dã o declaratie prin care îsi asumã costurile, ce-i drept, cam…mãrisoare!
Unul dintre functionarii Primãriei a dat urmãtoarea explicatie: „Aceeasi problemã am ridicat-o la proiectant. El a primit oferte, în sensul ãsta. Si el dã o declaratie, cã acestea sunt costurile. Si vin la fata locului – când vin miercuri la fata locului, prezentãm si acele declaratii. Si mie mi s-a pãrut mult si eu i-am zis acelasi lucru. Dar el este proiectantul si rãspunde de proiect. Proiectant este cel care a câstigat licitatie, o firmã de la Iasi. Pãi, stati oleacã, se ajunge la licitatie. Deci o sã vinã pretul cel mai mic, pentru cã se face licitatie. Dacã nu avem încredere în sistemul de licitatie care existã, atunci ce facem… „, a spus functionarul.
„Vin proiectantii miercuri. Nu merge cineva cu mine sã sustinem si cinematograful?”
„Proiectantul este rãspunzãtor de ceea ce declarã, pentru cã are o rubricã. În cazul în care nu se realizeazã proiectul cu suma pe care a propus-o el, acei bani acei bani nu mai vine de la Primãrie, ci vin direct din buzunarul lui. Asta-i legislatia”, a intervenit si primarul Ciupilan, care a lansat opozitiei o provocare. „Dar nu vreti sã veniti miercuri, când vin proiectantii, sã dezbatem? Mie mi s-a cerut o modificare la ADR. Eu, ca sã pot sã obtin acele autobuze, care nu mai sunt poluante, acele statii, acele bucãti de strãzi, de asfalt, care nu mai am cu ce sã le asfaltez, decât cu fonduri din altã parte, cã bugetul nostru stiti cum este, am depus proiectul, mi se cer clarificãri, am adus modificãri. Vin proiectantii miercuri, le vor sustine. Dar nu merge cineva cu mine sã sustinem si cinematograful?”, a insistat primarul, cãtre liberali. „Domnule primar, dar noi nu putem sã comentãm, sã avem o opinie?”, au reactionat acestia. „Nu, opinie înseamnã numai vorbe. Haideti cu mine”, a rãspuns Ciupilan. „Deci, urmeazã proiectarea tehnicã, în care se face fisã tehnicã, pentru fiecare dotare în parte. Si acolo, proiectantul care o sã câstige, o sã cearã relativ la suma asta. Si o sã cearã dotãrile si se livreazã dotãrile astea. Dacã o sã punã dotãri mai putine, o sã se liciteze sumã mai micã, pe respectiva statie”, a completat functionarul Primãriei, care se ocupã de proiectul privind modernizarea transportului în municipiul Husi.