spot_img
spot_img
0.9 C
Vaslui
27-dec.-2024

Multi primari din judetul Vaslui au alimentãri de apã în sate, dar zero servicii specializate la primãrii!

- Advertisement -

PROBLEMÃ VECHE… De ani de zile, judetul Vaslui traverseazã o situatie care pare fãrã sfârsit, asta si pe fondul dezinteresului manifestat de autoritãtile judetene. Zeci de comune vasluiene au realizat lucrãri de alimentare cu apã, însã când a fost vorba sã facã si acele servicii specializate, care sã se ocupe de activitatea de încasare de la populatie, unii primari s-au fãcut cã… „plouã”! O demonstreazã raportul Curtii de Conturi Vaslui pe anul trecut, dat recent publicitãtii, raport care constatã multe cazuri de nerespectare a principiilor eficientei si eficacitãtii în utilizarea fondurilor publice, pe segmentul alimentãrilor cu apã la populatie. „La o parte dintre unitãtile administrativ-teritoriale auditate, unde s-au realizat sisteme de alimentare cu apã a localitãtilor, nu s-a organizat serviciul de alimentare cu apã conform prevederilor legale, constatându-se furnizarea unui serviciu fãrã a se analiza economicitatea, eficacitatea si eficienta cheltuielilor efectuate si lipsa mãsurilor de ordin managerial de analizã a indicatorilor programati sau realizati, care sã performeze aceastã activitate”, constatã Curtea de Conturi a judetului.

„Sunt situatii care au concurat la furnizarea de cãtre autoritatea localã a unui serviciu (de alimentare cu apã) fãrã a analiza costurile raportate la veniturile realizate, acestea fiind suportate partial din bugetele locale, iar lipsa unui feed-back între comunitate si UAT nu a concurat la cresterea calitãtii serviciului furnizat”, constatã raportul Curtii. Actiunea de audit privind „Performanta serviciului public de alimentare cu apã si de canalizare”, realizatã la nivelul unui municipiu important din judetul Vaslui a scos la ivealã unele aspecte ce necesitã îmbunãtãtiri si pentru care s-au formulat recomandãri. De exemplu, „activitatea serviciului public de alimentare cu apã si canalizare din municipiul respectiv nu este integratã în sistemul de control intern managerial, nefiind pusã la dispozitie o procedurã de lucru privind înregistrarea, urmãrirea si evaluarea indicatorilor de performantã, respectiv sanctionarea operatorului în cazul în care acesta nu a operat la nivelul indicatorilor de performantã stabiliti”. „Nu existã un sistem procedural concret prin care sã se realizeze monitorizarea si urmãrirea îndeplinirii obiectivelor stabilite prin strategia de furnizare/prestare si dezvoltare a serviciului, nefiind efectuate analize cu privire la stadiul îndeplinirii obiectivelor strategice în vederea evaluãrii impactului eventualelor nerealizãri asupra organizãrii si functionãrii serviciului de alimentare cu apã si de canalizare. Nu este implementat un sistem procedural concret de evaluare a modului în care operatorul a asigurat cresterea eficientei si randamentului sistemelor, prin eliminarea pierderilor în sistem si nu au fost predate operatorului terenurile aferent spatiilor unde acesta îsi desfãsoarã activitatea economicã si nici parte din investitiile realizate la sistemul de alimentare cu apã si de canalizare (cu titlul de bunuri de transfer)”, constatã raportul. Totodatã, „activitatea de supraveghere si monitorizare a serviciului de alimentare cu apã si de canalizare, desfãsuratã în perioada 2016-2017, nu a fost conformã cu prevederile legislatiei aplicabile domeniului serviciilor de utilitãti publice deoarece entitatea auditatã nu si-a exercitat prerogativele de control a modului de respectare si de îndeplinire a obligatiilor contractuale asumate de operatorul regional, a calitãtii si eficientei serviciului furnizat/prestat de acesta si nu a efectuat o evaluare a performantelor obtinute de operator, precum si a modului de respectare a indicatorilor de performantã”.

Nici sãlile de sport nu au scãpat de controlul Curtii de Conturi

S-a realizat, anul trecut, si un audit al performantei utilizãrii fondurilor publice în perioada 2002-2016 pentru construirea sãlilor de sport, atât în mediu urban, cât si în mediul rural, în vederea garantãrii accesului la facilitãtile moderne de practicare a sporturilor, fiind vizate primãriile Vaslui, Bârlad, Negresti, Muntenii de Sus si Zorleni. Controlul a scos la ivealã o serie de lucruri pozitive pentru primarii de aici, a evidentiat o serie de aspecte pozitive, cum are aceea cã „sãlile de sport sunt utilizate în scopul pentru care au fost construite, garantând accesul la facilitãtile moderne de practicare a sporturilor”. O problemã se înregistreazã la o singurã salã de sport, cea de la Negresti. „Starea bunã de functionare a sãlii de sport asigurã conditiile optime pentru desfãsurarea de activitãti sportive, mai putin în sezonul rece, deoarece fondurile destinate echipãrii pentru încãlzirea cu gaz metan nu si-au atins tinta, acestea nefiind puse în functiune si sala nefiind racordatã la sistemul de încãlzire la data documentãrii, fiind utilizatã doar pentru evenimente locale/activitãti sportive ocazionale, de cãtre grupuri de utilizatori locali (nu s-a fãcut dovada utilizãrii de cãtre elevi sau pentru activitãti sportive scolare concretizate atât în orele de educatie fizicã conform programei scolare, cât si în pregãtirea loturilor sportive pentru diverse competitii locale, judetene si regionale)”, sustin inspectorii de la Curtea de Conturi. Urmare a controlului pe aceastã temã la primãria Vaslui, s-a constatat cã nu au fost stabilite obiectivele generale si specifice ale managementului Sãlilor de sport, „nu existã un Regulament privind exploatarea acestor sãli în concordantã cu obiectivul stabilit prin programul de finantare, administratorii sãlilor de sport nu detin o evidentã a modului de utilizare a acestora (ore de sport efectuate de elevi pe tipuri de sporturi, ore de utilizare de cãtre loturile sportive, ore de închiriere pentru evenimente sportive/culturale, etc.), lipsind orice monitorizare a activitãtilor sportive derulate în cadrul orelor scolare/activitãtilor extrascolare (evenimente culturale, închiriere pentru activitãti sportive etc.)”. Un alt aspect gãsit în timpul controalelor aratã cã „s-au fãcut plãti la nivelul primãriei Muntenii de Sus, pentru functionarea serviciului de politie ruralã într-un spatiu închiriat fãrã a recupera cheltuielile efectuate de la Inspectoratul Judetean de Politie Vaslui”.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.