SALARII MARI, MUNCÃ PUTINÃ!… La Vaslui, ca si în alte judete ale României, plata salariilor, deloc neglijabile, din sistemul bugetar, este o prioritate pentru primari. O demonstreazã un raport al Curtii de Conturi judetene, care a inventariat problemele din administratia localã în 2017, raportul fiind publicat în urmã cu câteva zile pe pagina oficialã a institutiei. Este de necrezut, însã analiza inspectorilor de la Curtea de Conturi Vaslui aratã cã primarii sunt prea putin interesati sã încaseze taxele locale, câtã vreme salariile grase vin de la bugetul de stat, fãrã nicio opreliste. „Implicarea, destul de sustinutã a bugetului de stat în asigurarea resurselor bugetelor locale este explicatã de cadrul legislativ fiscal complex, lipsit de finalitate pentru structura fiscalã (de multe ori subdimensionatã) din cadrul entitãtilor locale, existenta în unele cazuri a unei insuficiente preocupãri a autoritãtilor locale sau executive si personalului de specialitate în evaluarea, stabilirea, urmãrirea si încasarea veniturilor proprii, ceea ce conduce la o lipsã de performantã a activitãtii privind încasarea veniturilor pe parcursul executiei bugetare”, se aratã în raport.
„Aceastã abordare a alocãrilor de resurse bugetare preponderent de la nivel central, fãrã o conditionare a gradului de încasare a veniturilor proprii ale bugetelor locale (impozite, taxe, contributii, alte vãrsãminte/venituri) explicã în unele cazuri si proiectia bugetarã redusã la aceste categorii de venituri, atât în faza de fundamentare initialã a bugetului de venituri si cheltuieli, cât si pe parcursul anului bugetar. Asa se explicã faptul cã la nivelul anului 2017, veniturile încasate din impozite, taxe, contributii, alte vãrsãminte, alte venituri ale bugetelor locale reprezintã 67,4% din prevederile initiale”, scrie în raport. Perfect adevãrat, pentru cã, folosindu-se de sintagma „este mare sãrãcie la noi în zonã”, unii primari nu se luptã pentru a încasa veniturile locale din taxe si impozite, câtã vreme stiu cã salariile majorate la maxim sunt asigurate de la stat. Mai mult, la multe sedinte, sefii CJ Vaslui le-au recomandat primarilor sã-si prevadã întâi de toate cheltuielile cu salariile si cu functionarea primãriilor, de aceea încasarea taxelor locale este trecutã pe un plan secund. De altfel, guvernarea PSD a avut grijã sã mãreascã salariile primarilor si a functionarilor din primãrii, creând o prãpastie între privat si stat. „În structura cheltuielilor (la primãrii, n.r.), se remarcã cheltuielile de personal cu ponderea cea mai ridicatã din totalul cheltuielilor bugetelor locale, respectiv 50 % (în crestere cu 7% fatã de anii 2015-2016), bunuri si servicii cu 17 % (în scãdere cu 3% fatã de anii 2015-2016), cheltuielile de capital cu 13% (în scãdere cu 1% fatã de anii 2015-2016), în timp ce cheltuielile cu asistenta socialã au reprezentat aproximativ 12% (în crestere cu 1% fatã de anul 2016). Se constatã accentuarea tendintei de orientare a fondurilor publice cãtre cheltuielile de functionare (personal, materiale, alte cheltuieli), a celor sociale si mai putin cãtre investitii”, mai scrie în raport, accentuând speculatiile de mai sus.
Iatã ce institutii au fost controlate în 2018, privind activitatea din anul precedent!
Au fost, anul trecut, în judetul Vaslui, 47 actiuni desfãsurate de Curtea de Conturi judeteanã, care au vizat auditul performantei utilizãrii fondurilor publice în perioada 2002-2016 pentru construirea sãlilor de sport, atât în mediu urban, cât si în mediu rural, în vederea garantãrii accesului la facilitãtile moderne de practicare a sporturilor (primãria Vaslui) si documentare având acelasi obiectiv la primãriile Bârlad, Negresti, Muntenii de Jos si Zorleni. S-au fãcut controale privind legalitatea contractãrii sau garantãrii, a utilizãrii si rambursãrii finantãrii rambursabile la nivelul primãriei Perieni, o actiune privind “Performanta serviciului public de alimentare cu apã si de canalizare” la primãria Husi, plus alte controale, inclusiv la Consiliul Judetean. „Urmare a actiunilor de audit/control la entitãtile locale (audit financiar, audit de conformitate, audit performantã si documentare aflate sub coordonarea departamentului unitãtilor administrativ teritoriale), a fost întocmit un numãr total de 131 acte de verificare. Prin deciziile/scrisorile emise au fost dispuse 391 mãsuri (inclusiv recomandãri), în totalitate aferente neconformitãtilor constatate si neremediate în cadrul actiunilor de audit financiar si care au vizat îmbunãtãtirea activitãtilor supuse auditului financiar/al performantei”, sustin auditorii financiari de la Curtea de Conturi.
Cu ocazia controalelor, s-a identificat o serie de nereguli si abateri privind elaborarea si fundamentarea proiectului de buget pe anul 2017, ce au avut ca si cauzã, necunoasterea prevederilor legii finantelor publice locale de cãtre ordonatorii de credite si personalul cu atributii financiar-contabile de la nivelul primãriilor. Au fost cazuri în care s-a constatat cã „fundamentarea nivelului estimat al veniturilor înscrise în bugetele locale, nu a avut la bazã evaluarea si inventarierea materiei impozabile si a bazei de impozitare în functie de care se calculeazã impozitele si taxele aferente, cu determinarea întregului potential al veniturilor de încasat (primãriile Murgeni, Alexandru Vlahutã, Bãlteni, Cozmesti, Deleni, Dragomiresti, Ibãnesti, Laza, Oltenesti, Poienesti, Tãcuta)”. În alte cazuri, s-a constatat „nefundamentarea corespunzãtoare a cheltuielilor aferente sectiunilor de functionare si dezvoltare ori pe capitole bugetare si întocmirea programelor de investitii, cu nerespectarea conditiilor prevãzute de lege (primãria Todiresti), nu s-au publicat pe pagina de internet documentele si informatiile prevãzute de Legea privind finantele publice locale nr. 273/2006 (primãria Poienesti), nu s-a respectat obligatia ordonatorilor principali de credite de a prezenta în sedintã publicã, în lunile aprilie, iulie si octombrie, pentru trimestrul expirat si cel târziu în decembrie, pentru trimestrul al patrulea, spre analizã si aprobare de cãtre consiliul local a executiei bugetelor întocmite pe cele douã sectiuni, inclusiv bugetului împrumuturilor interne si externe, prin prisma veniturilor realizate, a cheltuielilor/plãtilor efectuate, a angajamentelor bugetare/legale de plãtit (primãria Alexandru Vlahutã)”. S-a constatat cã, în multe cazuri, previzionarea veniturilor bugetare nu a avut la bazã strategii de îmbunãtãtire a colectãrii veniturilor bugetare si nu a existat preocupare pentru cresterea gradului de colectare a impozitelor si taxelor locale, încasarea fiind lãsatã în mare parte pe seama aportului voluntar al contribuabililor, ceea ce a arãtat neglijenta unor primari fatã de încasãrile la bugetul local.
Personalul din primãriile comunale este slab pregãtit, constatã Curtea de Conturi Vaslui
„Neconformitãtile retinute si consemnate în actele de audit/control, cu privire la stabilirea, evidentierea, urmãrirea si încasarea veniturilor bugetelor locale, evidentiazã faptul cã managementul/personalul din administratia publicã localã orãseneascã si în special comunalã, nu este încã suficient de pregãtit/performant sã îndeplineascã atributiile stabilite de lege si sã realizeze obiectivele institutiilor, ceea ce se reflectã în: nivelul scãzut al veniturilor proprii încasate, ce nu exprimã potentialul real al acestor entitãti; mentinerea unor deficiente/disfunctionalitãti privind resursele umane si circuitul documentelor, la nivelul compartimentelor de specialitate ale UAT-urilor cu atributii în activitatea de administrare si de executare silitã a creantelor bugetare; lipsa mãsurilor de executare silitã si a celor privind anularea riscului de prescriere a dreptului de încasare a creantelor bugetare locale, etc. Principalele neconformitãti consemnate în actele întocmite vizeazã nestabilirea, neînregistrarea, neevidentierea si neîncasarea în cuantumul si la termenele prevãzute de lege a impozitului pe proprietate (clãdirile, terenurile si mijloacele de transport aflate în proprietatea persoanelor fizice si juridic), a taxelor asimilate impozitelor (clãdiri si terenuri) si veniturilor reprezentând redevente/chirii aferente activelor fixe din domeniul public si privat al unitãtilor administrativ-teritoriale ce au fost concesionate/închiriate si a altor venituri cuvenite bugetului local (amenzi, taxe din furnizarea unor servicii publice, alte impozite si taxe)”, mai scrie în raportul Curtii de Conturi Vaslui.