BÃTÃLIA ADMINISTRATORILOR… În municipiul Vaslui, legea care prevede înfiintarea asociatiilor de proprietari este interpretatã în fel si chip, desi existã o vorbã româneascã, care spune cã „Unde-i lege, nu-i tocmealã”. Unii proprietari de apartamente din oras sustin cã nici nu vor sã audã de înfiintarea de asociatii, de scarã sau de bloc, pe principiul cã sunt proprietari si nimeni nu poate sã treacã peste dreptul lor de a fi proprietari si de a decide cum vor. Însã, ceea ce nu înteleg multi locatari de bloc este cã legea adoptatã în noiembrie 2018 si care intrã în vigoare în aceastã perioadã prevede „obligativitatea constituirii de cãtre asociatiile de proprietari a fondului de reparatii anual, precum si a fondului de rulment; detaliazã cadrul normativ prin care asociatiilor de proprietari fac angajãri; clarificã atributiile administratorului, ale presedintelui, ale comitetului executiv, ale cenzorilor, tipul de relatii dintre acestia, precum si procedurile de aprobare a deciziilor privind realizarea lucrãrilor de reabilitare a imobilului si de limitare a consumului energetic”. În municipiul Vaslui, problema constituirii asociatiilor de proprietari, care ar trebui sã conducã la noi contracte între asociatii si operatorul Aquavas, este dusã artificial pe o altã pistã, cea a facturilor de apã considerate de multi locatari drept foarte mari.
Pentru cei care locuiesc la bloc si nu stiu încã în ce mod îi va afecta legea 196/2018, care priveste înfiintarea si organizarea asociatiilor de proprietari, are niste prevederi care îi privesc în mod direct si de care vor trebui sã tinã seamã în curând. În primul rând, pentru cã au fost multe discutii privind viitorii administratori, trebuie precizat cã nu orice locatar sau locuitor al orasului poate fi administrator al unei asociatii de proprietari. Pentru a putea presta aceastã activitate, este nevoie de un certificat de calificare profesionalã si de un atestat eliberat de primãrie, plus cazierul judiciar care sã dovedeascã faptul cã acea persoanã nu a suferit nicio condamnare pentru o infractiune economico-financiarã. Încãlcarea acestor prevederi se sanctioneaza cu amendã de la 5.000 la 10.000 de lei, deci mare atentie. În plus, noilor administratori li se poate solicita sã încheie o politã de asigurare de rãspundere civilã profesionalã. Înainte de aparitia legii 196, încheierea unei astfel de polite era facultativã. Acum însã, daca asociatia de proprietari va cere acest lucru, administratorii vor fi obligati sã încheie o astfel de asigurare, în caz contrar riscând o amendã între 500 si 3.000 de lei. O astfel de politã nu va fi o conditie pentru a-si putea desfãsura activitatea viitorul administrator, ci doar o posibilã cerintã din partea asociatiei. Viitorii administratori, cu documente de la primãrie în toatã regula, vor fi obligati sã întocmeascã un regulament special. Este vorba despre „regulamentul condominiului”, un document care va stabili normele de comportament si bunã vecinatate între proprietari, precum si conditiile de folosire a pãrtilor comune ale clãdirii. Regulamentul trebuie afisat la avizier sau înmânat în copie fiecãrui proprietar, în cel mult o sãptãmânã de la adoptare. Si încã un element care a suscitat multe discutii în trecut: asociatia de proprietari va avea un singur cont si toate sumele de bani gestionate trebuie sã treacã prin acest cont unic. Administratorul unei asociatii din Vaslui nu va mai putea plãti furnizorii de servicii sau produse pentru diferite lucrãri, fie ele de întretinere sau de reparatii, decât prin intermediul acestui cont, nu cu bani în mânã, cum s-a tot fãcut pânã acum. Orice suma încasatã în numerar trebuie transferatã în acest cont în termen de 24 de ore, în caz contrar, amenda este între 5.000 si 10.000 de lei. Cât priveste fondul de reparatii si cel de rulment, prevederile sunt clare. Fondul de reparatii este destinat reparãrii si îmbunãtãtirii proprietãtii comune, cel de rulment este destinat asigurãrii sumelor necesare pentru plãtile curente. Utilizarea în alte scopuri a banilor colectati în aceste fonduri se sanctioneaza cu amendã între 4.000 si 9.000 de lei. Concluzia? Legiuitorul a stabilit norme clare pentru viitorii administratori, care vor trebui respectate, altfel vor scoate sume mari din buzunare.