TEMERI… Parlamentul a adoptat, vineri, proiectul bugetului de stat pe 2019. Ieri, legea a ajuns, spre promulgare, pe masa presedintelui Klaus Iohannis, care a declarat sãptãmâna trecutã cã proiectul aratã dispretul total al coalitiei la guvernare fatã de asteptãrile românilor. Domeniile prioritare din bugetul pe 2019 ar urma sã fie investitiile publice, Sãnãtatea si Educatia : pentru investitii urmeazã sã se aloce 49,65 miliarde de lei, adicã 4,86% din PIB. Pentru Sãnãtate, adicã bugetul reunit al Ministerului Sãnãtãtii si al Casei Nationale de Asigurãri în Sãnãtate, se vor acorda 4,84% din PIB, adicã peste 48 de miliarde de lei, iar ministerul Educatiei ar urma sã primeascã 30,8 miliarde lei în 2019, fatã de 21 de miliarde în 2018. Dar, ce se va întâmpla dacã Iohannis nu promulgã legea bugetului de stat si o retrimite la Parlament? Un mare dezastru în administratie, spun primarii din judetul Vaslui, care cred cã gestul presedintelui ar echivala cu distrugerea tuturor investitiilor în acest an. „Este pentru prima datã în 30 de ani, de la Revolutie încoace, când nu avem buget nici la aceastã datã. Dacã presedintele României refuzã sã semneze, ne vom trezi în fata unui blocaj total, pentru cã va veni primãvara si nu vom demara niciun contract”, a spus unul dintre primarii din judet.
Soc printre primarii vasluieni, care s-au sãturat sã astepte un buget care nu mai vine. Pentru prima datã de la Revolutie încoace, nicio primãrie si nicio institutie din tara aceasta nu stie ce buget va avea, din cauza bâlbâielilor celor care conduc România. Peste câteva zile se terminã luna februarie, iar cei 86 de primari s-au trezit cã nu au nicio idee despre când vor avea bugete functionale. Aproape 30% dintre primarii vasluieni au cerut deja suplimentarea fondurilor la primãrii, motivând cã nu au destui bani pentru plata persoanelor cu handicap. Una peste alta, situatia este alarmantã, numai la Consiliul Judetean lucrurile se vãd oarecum relaxat. Nici nu este de mirare, câtã vreme Dumitru Buzatu va împãrti, în acest an, bugetele pentru cele 86 de UAT-uri. Conform legii aprobate sãptãmâna trecutã, toate bugetele primãriilor din judetul Vaslui vor fi fãcute de sefii CJ Vaslui si vor trebui aprobate în sedintã de plen a Consiliului Judetean. Ministerul de Finante, care mai urmãrea cât de cât cum se împart banii, este scos din ecuatie, asa cã toate bugetele locale sunt în pixul lui Buzatu.
Cele trei orase din judet sunt nemultumite, nu au destui bani
Primarii de orase din toatã tara si-au exprimat nemultumirea la Consiliul Director al AOR, fatã de sumele alocate colectivitãtilor locale pe care le reprezintã si indignarea cã au fost pãcãliti de Guvern prin promisiuni care au tinut trei zile. La Consiliul Director AOR, din perioada 17 – 20 februarie, primarii au concluzionat cã bugetul adoptat în Parlament nu le dã „nicio garantie pentru functionare decentã si nici perspectiva realizãrii proiectelor de care orasele si locuitorii acestora au nevoie”. „Primarii si-au exprimat vehement punctul de vedere, subliniind cã se va ajunge foarte curând, în termen de zile chiar, la mãsuri extreme, precum cea de suspendare a activitãtilor primãriilor, în lipsa fondurilor necesare functionãrii. Principala îngrijorare este propunerea Guvernului privind trecerea în bugetele unitãtilor administrativ-teritoriale a cheltuielilor privind drepturile salariale ale însotitorilor si indemnizatiile persoanelor cu handicap”, sustin cei de la AOR. Totodatã, potrivit AOR, edilii considerã cã refuzul Ministerului de Finante de a prelua propunerile fãcute de Asociatia Oraselor va pune într-o dificultate sporitã colectivitãtile locale, capacitatea administrativã a oraselor rãmânând cu mult sub responsabilitãtile pe care autoritãtile administratiei publice locale le au stabilite prin lege, „sporind dependenta acestora de pixul consiliului judetean sau al ministerului binevoitor”. AOR sustine cã primarii de orase sunt deja coplesiti de atribuirea unor competente cãtre administratia localã, în cele mai multe cazuri fãrã alocare de surse financiare suficiente, si de nevoia asigurãrii functionãrii unor servicii publice care, pe lângã locuitorii propriilor orase, deservesc si locuitorii comunelor învecinate, iar în ultimii ani bugetele unitãtilor administrativ-teritoriale au suferit scãderi semnificative. „Dialogul cu autoritãtile administratiei publice locale este unul selectiv, administratia centralã refuzând, în mai multe rânduri, sã discute cu primarii oraselor mici si mijlocii problemele generate de proiectul bugetului de stat pentru anul 2019. AOR a solicitat ministrului Finantelor Publice si presedintilor celor douã Camere o întrevedere urgentã pentru discutarea propunerilor fãcute de AOR, cu prioritate a celor referitoare la patru probleme stringente. (…) Primarii de orase privesc cu îngrijorare la ceea ce va hotãrî presedintele României. În situatia în care va promulga Legea bugetului de stat pe 2019, autoritãtile vor avea un temei legal pentru desfãsurarea unora dintre activitãti, sub presiunea unei insuficiente finantãri. Dacã va retransmite bugetul cãtre Parlament, acesta ar putea aloca, totusi, autoritãtilor locale sumele necesare îndeplinirii atributiilor prevãzute de Constitutie si de legile în vigoare. AOR considerã cã dialogul este singura cale acceptabilã pentru a clarifica dacã propunerile constructiei bugetare din proiectul de lege privind bugetul de stat pentru anul 2019 vor asigura resursele financiare necesare îndeplinirii tuturor atributiilor prevãzute de legislatia în vigoare, pentru toate unitãtile administrativ-teritoriale cu statut de oras, mai spun conducãtorii AOR. Asociatia Oraselor din România reaminteste cã a lansat un apel cãtre toti primarii de orase, indiferent de culoarea politicã, cerându-le sã îsi convingã parlamentarii care îi reprezintã sã nu sustinã proiectul bugetului pe 2019 în forma prezentatã de MFP si sã promoveze argumentat cerintele formulate de AOR.