TELENOVELÃ… De la zi la zi, apar alte si alte elemente care blocheazã si mai mult adoptarea bugetului de stat pe 2019. Primii care au reactionat si au cerut ca Guvernul sã le dea sume mai mari au fost primarii de municipii. Ieri, Asociatia Oraselor din România, din care fac parte primarii de Murgeni si Negresti, a solicitat negocieri de urgentã la Guvern pe tema bugetului si a anuntat cã fiecare primar va discuta cu parlamentarii care reprezintã comunitatea în Parlament sã boicoteze votul pe proiectul de buget. „Vrem alocarea pentru unitãtile administrativ-teritoriale cu statut de oras a sumei de 1.400 lei/locuitor/an, dar nu mai putin de 6 milioane lei/an/oras, pentru asigurarea unui buget minim de functionare”, spun primarii de orase. Mare scandal a fost, ieri, si la reuniunea Asociatiei Municipiilor din România, la care a fost prezent si primarul de Vaslui, Vasile Pavãl.
„Suntem sufocati de atribuirea unor competente cãtre administratia localã, în cele mai multe cazuri fãrã alocare de surse financiare suficiente si de nevoia asigurãrii functionãrii unor servicii publice care, pe lângã locuitorii propriilor oraselor, deservesc si locuitorilor comunelor învecinate. Totodatã, suntem preocupati de faptul cã, în ultimii ani, bugetele unitãtilor administrativ-teritoriale au suferit scãderi semnificative, care nu au putut fi compensate prin mãsurile luate de autoritãtile administratiei publice locale si nici în urma rectificãrilor bugetare fãcute de guvern. Având în vedere propunerea guvernului privind trecerea în bugetele unitãtilor administrativ-teritoriale a cheltuielilor pentru protectia copilului, centrelor pentru persoane cu handicap, drepturilor salariale ale însotitorilor si indemnizatiilor persoanelor cu handicap si salarizãrii personalului neclerical, în paralel cu simulãrile fãcute, care aratã cã bugetele locale ale oraselor vor fi în continuare în suferintã, fãcându-ne incertã functionarea si lipsindu-ne de sansa unei dezvoltãri, cerem schimbarea modului de lucru cu primarii oraselor din România. Am observat cu îngrijorare faptul cã dialogul cu autoritãtile administratiei publice locale este unul selectiv, administratia centralã refuzând sã discute cu primarii oraselor mici si mijlocii problemele generate de proiectul bugetului de stat pentru anul 2019″, sustin primarii de orase din România.
Propunerile clare ale primarilor de orase, provocare pentru PSD
„Astfel, Asociatia Oraselor din România (AOR) a solicitat ministrului Finantelor Publice si presedintilor celor douã Camere o întrevedere urgentã pentru discutarea propunerilor fãcute de AOR, cu prioritate a celor referitoare la:
1. Alocarea pentru unitãtile administrativ-teritoriale cu statut de oras a sumei de 1.400 lei/locuitor/an, dar nu mai putin de 6 milioane lei/an/oras, pentru asigurarea unui buget minim de functionare. Solicitarea acestei sume pentru orase si municipii se justificã prin faptul cã aproape toate unitãtile din mediul urban organizeazã si asigurã functionarea unor servicii publice de diversitate, mãrime si complexitate sporite, care deservesc, pe langã locuitorii acestor UAT-uri si locuitorilor din comunele învecinate (licee; spitale; crese; servicii de evidentã informatizatã a persoanei; case de culturã; centre permanente pentru persoane în varstã si alte servicii sociale; politie localã; gropi ecologice sau statii de transfer s.a.).
2. Finantarea drepturilor pentru protectia copilului, centrelor pentru persoane cu handicap, drepturilor salariale ale însotitorilor si indemnizatiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav de la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor si contributiile pentru completarea drepturilor salariale pentru personalul neclerical angajat în unitãtile de cult din tarã sã fie asigurate conform mecanismului folosit în anul 2018 din sumele defalcate din taxa pe valoarea adãugatã, asigurate de bugetul de stat destinate pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor si municipiului Bucuresti, alocate separat în acest scop.
3. Mentionarea, în Legea privind bugetul de stat pentru anul 2019, a sumelor care vor fi atribuite pentru fiecare comunã, oras, municipiu si judet, asa cum a fãcut legea bugetului de stat pe anul trecut.
Mentionarea sumelor atribuite fiecãrei unitãti administrativ-teritoriale, pentru alocarea directã a 60% din impozitul pe venit încasat de la plãtitori de pe teritoriul unde îsi desfãsoarã activitatea, dar si a sumelor ce vor fi alocate pentru echilibrare, în vederea asigurãrii unui buget minim de functionare, atât din sumele alocate din cota de 20,00 % din impozitul pe venit, cât si din sumele defalcate din TVA, este singura solutie acceptabilã pentru dezamorsarea stãrii de îngrijorare si neîncredere a primarilor de orase. Pentru aceasta, Asociatia Oraselor din România lanseazã un apel cãtre toti primarii de orase din România, indiferent de culoarea politicã, cerându-le sã-si convingã parlamentarii care îi reprezintã sã nu sustinã proiectul bugetului pe 2019 în forma prezentatã de MFP si sã promoveze argumentat cerintele formulate de asociatia noastrã. Asociatia Oraselor din România doreste ca primarii sã nu mai fie dependenti de Consiliul Judetean sau de „Ministerul Binevoitor” si, de aceea, solicitã tuturor decidentilor realizarea unui dialog real, pentru a putea face o administratie publicã localã performantã, în folosul cetãteanului.
Nici primarii de municipii nu sunt multumiti de ceea ce alocã Guvernul
Se pare, privind din diverse unghiuri de vedere, cã problema adoptãrii bugetului de stat pe 2019 este una aproape fãrã iesire pentru guvernarea PSD, atacatã de toate structurile asociative ale administratiei publice locale. Zeci de primari din judetul Vaslui urmãresc cu sufletul la gurã ceea ce se întâmplã la Bucuresti în aceste zile, cerând ca aceste nemultumiri sã-si gãseascã un corespondent într-un proiect bun si realizabil al legii bugetului de stat. Au fost analizate, astfel, în ultimele zile, mai multe variante. Guvernul ar avea în lucru varianta de a distribui cãtre administratiile locale cote pãrti din impozitul pe venit, spun surse politice. Astfel, Guvernul ar avea în vedere urmãtoarea variantã de lucru: 60% din impozitul pe venit sã fie directionat cãtre primãrii, 15% din impozitul pe venit sã fie directionat cãtre consiliile judetene, 20% din impozitul pe venit sã fie directionat în vederea echilibrãrii bugetelor locale si 5% din impozitul pe venit sa fie directionat în mod egal cãtre judete de cãtre ministerul Finantelor. Pe de altã parte, sunt sanse sã fie luate 2,5% din fondul de echilibrare pentru localitãtile si comunele mai sãrace, iar aceastã sumã sã fie redirectionatã cãtre cei 5% pe care Ministerul Finantelor urmeazã sã-i împartã în mod egal cãtre judete pentru echilibrarea acestora. Primarii municipiilor din tarã s-au declarat nemultumiti de alocarea bugetarã, în mai multe rânduri, inclusiv ieri, la o sedintã cu liderii PSD. Primarii solicitã alocarea unui procent de 30% din bugetul national cãtre administratia localã, în conditiile în care în prezent sustin cã primesc mai putin de 20%. De asemenea, primarii solicitã douã treimi din impozitul pe venit, si nu 60% asa cum propune Guvernul.
„Nu este corect sã discutãm de comunã, oras sau municipiu, avem aceleasi atributii”
„Asociatia Comunelor din România este si ea interesatã ca actualul proiect de buget sã fie varianta cea mai optimã sub care sã lucreze cei 81 de primari de comune din judetul Vaslui. Conform unui comunicat al ACOR Vaslui, „Protejarea unitãtilor administrativ teritoriale cu o situatie mai grea din punct de vedere financiar necesitã instituirea de proceduri de egalizare financiarã sau de mãsuri echivalente, destinate sã corecteze efectele repartitiei inegale a resurselor potentiale de finantare, precum si a sarcinilor financiare pe care le incumbã. Asociatia Comunelor din România dezavueazã orice formulã de echilibrare a bugetelor locale în raport de categoria unitãtii administrativ-teritoriale, comunã, oras, municipiu, dat fiind cã atributiile sunt aceleasi”, spune presedintele ACoR Vaslui, primarul comunei Fãlciu, Neculai Moraru.