PROBLEME… Situatie tensionatã la Transurb. Angajatii Serviciului de Transport Public Vaslui, grupati în “Sindicatul Liber si Independent”, se pregãtesc de grevã. Acestia sunt nemultumiti de atitudinea si decizia conducerii, care a anuntat cã trebuie sã concedieze 9 angajati cu functii de executie din cadrul societãtii, pentru a reduce cheltuielile cu fondul de salarii, asa cum impun conditionãrile OG 26/2013. Desi decizia este luatã, responsabilitatea stabilirii posturilor ce vor fi disponibilizate, si a criteriilor ce vor sta la baza concedierii, cad în sarcina sindicatului. Rãspunsul acestuia, însã, scoate la ivealã alte probleme interne, în special lipsa de transparentã a modului în care se iau anumite decizii: “Spre rusinea dumneavoastrã, sindicatul nu a avut niciodatã la dispozitie o organigramã a unitãtii, niciodatã nu a fost înstiintat de concedierea unui angajat sau de angajarea unuia. Prin urmare, atât timp cât nu dispunem de informatiile necesare, considerãm cã ne ironizati atunci când ne cereti pãrerea”. Soferii de pe autobuze se tem însã cã taxatoarele vor fi concediate, iar vânzarea biletelor va cãdea în sarcina lor. Pe bunã dreptate, acestia se întreabã: “de ce nu sunt concediate cele 10 persoane angajate de când proiectul a intrat în functiune, pentru cã troleibuzele nu sunt scoase pe traseu si ei nu au obiectul muncii?”. Sãptãmâna trecutã, Vremea nouã a stat de vorbã cu directorul executiv al SC Transurb SA, Mariana Plãcintã, si aceasta a negat cã, în cadrul Consiliului de Administratie, s-ar fi stabilit concedierea a nouã angajati, ba chiar a sustinut cã se fac demersuri pentru a-i trimite pe o parte dintre ei la cursuri de formare profesionalã.
O notificare trimisã Sindicatului Liber si Independent din Transurb S. A. Vaslui o contrazice pe aceasta. Este vorba despre o adresã de pe data de 26 ianuarie 2019, în care pe lângã hotãrârea luatã, mai solicita “concursul si sprijinul în identificarea solutiilor ce trebuiesc adoptate în vederea majorãrii veniturilor salariale impuse de coeficientii de ierarhizare prevãzuti în contractul Colectiv pe Ramura Transporturi, precum si ca urmare a aplicãrii dispozitiilor HG 937/2018, privind salariul minim garantat în platã, de la 01 ianuarie 2019”. În continuare, în adresã se aratã cã “date fiind conditionãrile impuse de OG 26/2013, bugetul alocat pentru plata drepturilor salariale astfel cum sunt ele reglementate de dispozitiile legale citate anterior, se impune luarea unor mãsuri privind reducerea cheltuielilor cu fondul de salarii. În aceste conditii, singura mãsurã ce poate fi adoptatã pentru reducerea fondului de salarii, este concedierea unui numãr de 9 salariati cu functii de executie din cadrul societãtii. Fatã de aceste considerente, vã rugãm sã precizati care posturi pot fi disponibilizate astfel încât sã nu fie afectatã activitatea societãtii. Totodatã, vã rugãm sã ne comunicati care sunt criteriile ce vor sta la baza concedierii personalului. Pentru ca demersul sã fie util negocierii si încheierii contractului colectiv de muncã pe anul 2019, avem rugãmintea sã ne furnizati aceste date pânã cel târziu data de 29 ianuarie 2019”.
“Ne ironizati atunci când ne cereti pãrerea”
Rãspunsul sindicatului aratã cât de tensionate sunt relatiile dintre cele douã pãrti, dar mai ales situatia ingratã în care se aflã organizatia salariatilor: luarea unei decizii fãrã a avea toate datele problemei. Redãm întocmai rãspunsul sindicatului: “Ca rãspuns la adresa nr. 37 din data de 26.01.2019, unde ne solicitati concursul si sprijinul în identificarea solutiilor ce trebuiesc adoptate în vederea majorãrii veniturilor salariale impuse de coeficientii de ierarhizare prevãzuti în contractul colectiv de muncã pe ramura transporturilor, vã aducem la cunostintã urmãtoareale: Eu, în calitate de presedinte al sindicatului, am fãcut în perioada premergãtoare începerii negocierilor nenumãrate adrese unde vã ceream date privind situatia economicã, organigrama si informatii privind fondul de salarii, dar nu am primit niciun rãspuns. În aceastã situatie, orice solutie am propune noi, sindicatul, este neîntemeiatã pentru cã nu avem datele necesare. În ceea ce priveste concedierea unui numãr de 9 salariati, potrivit art. 69 legea 53/2003 Codul Muncii, sindicatul este consultat si i se pun la dispozitie toate informatiile cerute. Spre rusinea dumneavoastrã, sindicatul nu a avut niciodatã la dispozitie o organigramã a unitãtii, niciodatã nu a fost înstiintat de concedierea unui angajat sau de angajarea unuia. Prin urmare, atât timp cât nu dispunem de informatiile necesare, considerãm cã ne ironizati atunci când ne cereti pãrerea”.
Uite concedierile, nu sunt concedieri!
Notificarea trimisã sindicatului, potrivit cãreia vor fi disponibilizati nouã angajati, a fost o gresealã. Cel putin asta reiese din declaratiile ulterioare ale directorului executiv si ale primarului. “Noi avem în plan formarea profesionalã a angajatilor nostri. Cum sã-i dãm afarã când noi facem asta pentru ei? Sindicatul nu trebuie sã îsi facã griji pentru cã întâi trebuie sã ne folosim de toate celelalte variante. Domnul primar a spus cã, indiferent de situatie, va gãsi solutii. Chiar dacã se vor implementa validatoarele de card, taxatoarele nu vor rãmâne fãrã loc de muncã, le vom gãsi altceva de fãcut, astfel încât sã nu se piardã resursa umanã. Vreau sã retineti asta: resursa umanã este cea mai importantã pentru noi”, a declarat directorul Mariana Plãcintã, dupã ce în urmã cu câteva zile trimisese notificarea sindicatului. Contactat telefonic, primarul Vasile Pavãl ne-a cerut o zi la dispozitie pentru a documenta situatia. Ne-a sunat a doua zi de fatã cu directorul. “Tu ai trimis acea notificare?” o întreabã primarul. “Vezi, Mariana? Nu iese fum fãrã foc”, îi rãspunde. “Eu vã garantez cã niciun angajat nu va fi disponibilizat”, a dat asigurãri primarul.
Ore suplimentare neplãtite. Dreptate cãutatã în instantã: o taxatoare are de recuperat 15.210 lei
DREPTATE… Conducerea Sc Transurb SA nu se aflã la prima problemã cu angajatii. Nemultumiti de banii primiti la salariu, 13 dintre acestia si-au cãutat dreptatea în instantã, au câstigat, iar acum au de recuperat sume considerabile de bani. Vorbim de drepturi salariale neachitate aferente perioadei 07.08.2014-07.08.2017, ce reprezintã diferenta salarialã între salariul efectiv încasat si cel stabilit prin contractele individuale de muncã, de drepturi salariale neachitate aferente perioadei 07.08.2014-07.08.2017, ce reprezintã orele suplimentare efectuate, precum si dobânda legalã aferentã sumelor cuvenite de la data de 09.08.2017 pânã la data plãtii efective. Cel mai mult de recuperat au taxatoarele: Nicoleta Blãnitã – 15.210 lei, Condurache (fosta Vacarciuc) – 10.188 lei, Ionitã Gabriela – 10.701 lei, Rotaru Emiliana – 9.709 lei. Cei 13 angajati au de recuperat, în total, aproximativ 64.000 de lei. “Îsi vor primi banii, nu se pune problema de asa ceva”, a dat garantii primarul Pavãl.