SÃRBÃTOARE Pe 30 ianuarie sunt prãznuiti Sfintii Trei Ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie de Nazianz si Ioan Gurã de Aur. Aceastã sãrbãtoare semnificã unitatea crestinilor. La Congresul Facultãtilor de Teologie din Atena din anul 1936, s-a hotãrât ca ei sã devinã patronii spirituali ai institutiilor de învãtãmânt teologic din întreaga lume. Preasfintitul Pãrinte Ignatie, Episcopul Husilor, va sluji, la invitatia Înaltpreasfintitului Pãrinte Mitropolit Teofan, la Catedrala Mitropolitanã din Iasi, cu prilejul hramului Facultãtii de Teologie „Dumitru Stãniloae” din Iasi. Sâmbãtã, 02 februarie, de Întâmpinarea Domnului, Preasfintia Sa va participa la Sfânta Liturghie oficiatã cu prilejulhramului istoric al Catedralei Mitropolitane din Iasi.
Bogati în viata lor datoritã numeroaselor fapte bune pe care le-au facut, felului atât de frumos în care au scris, dar si pentru cât de mult au scris, fiecare dintre acesti mari sfinti ai Bisericii au în calendar zile separate de prãznuire. Pentru a evita însã dezbinarea credinciosilor, care ajunseserã sã considere pe unul din ei mai demn de cinstire, în secolul al XI lea s-a stabilit ca ei sã fie sãrbãtoriti împreunã pe 30 ianuarie. Îi sãrbãtorim însã împreunã si datoritã culturii lor extraordinare, o calitate ce i-a unit pe acesti trei sfinti luminãtori ai Bisericii care au învãtat stiinta veche, pãgânã, de pânã la ei, si au adâncit foarte mult sfintele Scripturi care sunt izvor nesecat de întelepciune si de idei. De asemenea, trãind toti în veacul IV, Sfintii Trei Ierarhi au înfruntat aceleasi probleme: lumea pãgânã care trecea încet cãtre crestinism, apoi numeroasele erezii, îndeosebi erezia lui Arie care a tulburat foarte mult Biserica lui Hristos si care cîstigase convingând si pe împãratii vremii de atunci, mai ales pe fiul lui Constantin cel Mare si pe Valens, care a fost contemporan cu acestia; cu sfântul Vasile cel Mare a avut Valens niste scânteieri, niste dialoguri, încât si-a dat seama cã atunci abia se întâlnea cu niste episcopi care cu adevãrat stiau sã-si apere credinta lor, doctrina în care cred si pentru care mor. Dupã ani de dispute între comunitãtile crestine privind cine este mai mare ca teolog, s-a hotãrât ca 30 ianuarie sã fie ziua de cinstire comunã a celor trei ierarhi.
Sfântul Vasile cel Mare a apãrat dumnezeirea Duhului Sfânt si al Fiului. În lucrarea „Despre Duhul Sfânt” se aratã pe baza Sfintei Scripturi si a Sfintei Traditii cã Duhul este de o fiintã cu Tatãl si de o fiintã cu Fiul. A fost primul care a fãcut o distinctie clarã între fiintã si energie, descoperindu-ne cã noi îl cunoastem pe Dumnezeu doar în lucrãrile Sale.
Sfântul Grigorie de Nazianz participã la formularea teologicã a dogmei Sfintei Treimi. În cele „Cinci Cuvântãri Teologice” rostite în capela Sfintei Învieri din Constantinopol, el trateazã despre modul în care trebuie fãcut teologie, despre Dumnezeu în fiinta Sa, despre Fiul lui Dumnezeu Întrupat si despre Duhul Sfânt, demonstrând cu temeiuri biblice cã cele trei persoane sunt de o fiintã.
Sfântul Ioan Gurã de Aur pune un accent deosebit pe demonstrarea modului în care Dumnezeu intervine si lucreazã prin pronia Sa asupra Bisericii, asupra vietii credinciosilor. Sfântul Ioan Gurã de Aur pune accentul pe doctrina socialã a Bisericii, ne descoperã cã nu putem întelege taina comuniunii Sfintei Treimi dacã nu facem experienta comuniunii ecleziale.