DECIZIE POLITICÃ…Deputatul bârlãdean Daniel Olteanu, vicelider al Grupului ALDE de la Camera Deputatilor, acuzã decidentii politici si functionarii responsabili din Ministerul Transporturilor de complicitate rusinoasã, de-a lungul anilor, în legãturã cu stergerea tronsonului de autostradã Tisita – Albita din Master Planul General de Transport al Romȃniei. Olteanu subliniazã cã, potrivit datelor oficiale, obiectivul de investitii aflat pe un coridor european de transport avea studiu de prefezabilitate încã din anul 1998, fiind considerat un proiect prioritar pentru Romȃnia si Uniunea Europeanã. Deputatul ALDE subliniazã cã, spre deosebire de autostrãzile din Transilvania si cele din sudul tãrii, care se executã în teren sau au documentatii în pregãtire, autostrada Tisita – Albita a dispãrut si de pe hȃrtie. Acesta a transmis ministrului transporturilor Lucian Sova, cã nu va vota bugetul pe 2019, dacã nu se include în buget si autostrada Tisita – Albita.
În cadrul unei declaratii în plenul Parlamentului, Daniel Olteanu a subliniat cã toti cei care au avut atributii în domeniul Transporturilor, la nivel guvernamental, si care au practicat, ani la rȃnd, „politica sabotajului si a dezbinãrii″, se fac vinovati de sacrificarea întregii zone din stânga Siretului. Olteanu afirmã cã legãtura cu Republica Moldova pe coridorul european cãtre Vama Albita, o legãturã simbolicã si economicã de importantã strategicã, ar trebui sã fie prioritarã în momentele Centenarului. Deputatul ALDE a avertizat cã, dacã proiectul de buget pe 2019 nu prevede fonduri pentru studiul de fezabilitate si proiectul tehnic al Autostrãzii Tisita – Albita, votul sãu va fi unul împotrivã.
„Am aflat sãptãmânile trecute, punând cap la cap rãspunsuri din partea Ministerului Transporturilor la interpelãrile mele, rãspunsuri ale Comisiei Europene la adrese pe care le-am fãcut, precum si alte înscrisuri, faptul cã România a reusit sã steargã, pur si simplu, un coridor european de transport nu doar din strategia sa, ci si din documente. Conform datelor oficiale, în 1998 autostrada Tisita – Albita, 155 km, avea studiu de prefezabilitate, fãcut de Iptana. Peste cinci ani, în Legea nr. 203/2003 privind realizarea, dezvoltarea si modernizarea retelei de transport de interes national si european, Autostrada Tisita – Albita figura la pozitia 11 în <<LISTA proiectelor prioritare, identificate de România împreunã cu Uniunea Europeanã, care urmeazã a fi realizate pânã în anul 2015>>. Notati, vã rog, faptul cã la vremea elaborãrii acelei legi, în Ministerul Transporturilor, pe diverse pozitii, de la consilier personal al ministrului si pânã la director general, activa un specialist pe care astãzi îl regãsim în functia de ministru al Transporturilor, domnul Lucian Sova.”, spune în declaratia sa politicã, Daniel Olteanu.
Autostrãzile spre Moldova, sterse din documentele oficiale
„Despre cum se fac autostrãzile în România, în teren, nu are sens sã dezvolt acum. Pentru mine, existã trei categorii. 1. Autostrãzi care se executã si în teren: cele din Transilvania si din sudul tãrii, spre Bucuresti. 2. Autostrãzi care se fac pe hârtie: cele care au legãturã cu Moldova. 3. Autostrãzi care au dispãrut si de pe hârtie, socând probabil si Comisia Europeanã, si mã refer aici la Autostrada Tisita – Albita. Paradoxal, e vorba de tronsonul care uneste, pe traseul cel mai scurt, cele douã capitale românesti, Bucuresti si Chisinãu, o legãturã simbolicã si economicã de importantã strategicã, în momente în care discutãm de Centenarul Unirii”, a declarat Daniel Olteanu, care a mentionat cã Guvernul are obligatia sã prevadã în proiectul de buget pentru anul viitor sumele necesare realizãrii studiului de fezabilitate si proiectului tehnic pentru Autostrada Tisita – Albita.
„Vom gãsi vinovatii care si-au bãtut joc de Moldova prin stergerea acestei autostrãzi din Master Plan”
Deputatul Daniel Olteanu a continuat sã arate spre Ministerul Transporturilor: „Cu privire la modul în care politicieni si functionari români, într-o complicitate rusinoasã, au asistat, de-a lungul elaborãrii Master Planului General de Transport, la stergerea acestui tronson din documentul strategic, urmeazã sã ne lãmurim. Cert este cã toti cei care au avut atributii în domeniul Transporturilor la nivel guvernamental, toti cei care au avut un cuvânt de spus, de la nivel de consilier al prim-ministrului, consilieri în minister si pânã la nivel de ministru, în 2016 si pânã în 2016, se fac vinovati de sacrificarea întregii zone din stȃnga Siretului. Strategia Uniunii Europene este una a solidaritãtii si a integrãrii. Strategia tuturor acestor cetãteni, români doar cu buletinul, a fost una a sabotajului si a dezbinãrii. A condamnãrii celor sãraci într-o si mai mare izolare. Vreau sã transmit un mesaj foarte clar: bãtãlia pentru Autostrada Tisita – Albita nu doar cã nu se opreste aici, ci acesta e doar începutul, pentru cã am si avem, de câteva zile, si sustinerea în scris a Comisiei Europene si a doamnei comisar Corina Cretu, pentru care legãtura cu Republica Moldova pe coridorul european cãtre Vama Albita este prioritarã. Urmeazã un pas foarte important, proiectul de buget pe 2019. Dacã acest proiect de buget, la 20 de ani de când existã studiu de prefezabilitate, nu prevede fonduri pentru studiul de fezabilitate si proiectul tehnic pentru Autostrada Tisita – Albita, sã nu vã surprindã, domnule ministru Sova, un vot împotrivã din Vaslui”, a sustinut Daniel Olteanu în plenul Camerei Deputatilor.