MODERNIZARE…În urma unor cereri adresate de cãtre IPJ Vaslui, Serviciul Rutier, responsabilii CFR, trecerea de linie feratã de la Rosiesti va fi modernizatã ,dar nimeni nu stie când. Într-un rãspuns adresat solicitantilor, Compania Nationalã de Cãi Ferate a rãspuns cã este de acord cu schimbarea modului de semnalizare, dar finantarea va trebui sã fie pusã la dispozitie de Consiliul Judetean Vaslui. Autoritatea Judeteanã a transmis la rândul ei cã va initia demersurile necesare pentru a prinde în buget astfel de cheltuieli ,dar nu a mentionat si o datã concretã în acest sens. Rãmâne de vãzut câte vieti omenesti se vor mai pierde pânã când trecerea de cale feratã de la Rosiesti va intra în normal. De-a lungul timpului, în acea zonã, au avut loc mai multe accidente grave. Astfel, pe 15 decembrie 2017 a avut loc o adevãratã tragedie în urma cãreia douã persoane si-au pierdut viata si a treia a ajuns în stare gravã la spital. Anul acesta, la sfârsitul lunii august, un microbuz plin cu moldoveni a fost la un pas de un carnagiu dupã ce masina a acrosat, razant, trenul Iasi – Mangalia.
Trecerea de cale feratã de la Rosiesti s-a dovedit a fi de-a lungul timpului o piatrã grea de încercare pentru autoritãti. Din cauza lipsei unor semnale corespunzãtoare la trecerea peste calea feratã au avut loc mai multe accidente grave si foarte grave. CFR a primit de-a lungul timpului mai multe cereri prin care se solicita instalarea în acea zonã si în altele “fierbinti” din judet de bariere sau semnale luminoase si acustice. Toate cererile au fost ignorate de cãtre mai marii CFR. Într-un final, dupã repetate solicitãri din partea IPJ Vaslui, Serviciul Rutier, a fost trimis un rãspuns în care se spune, printre altele, cã este necesarã instalarea unui sistem acustic de avertizare dar nimeni nu poate spune si când se va întâmpla acest lucru. “Compania Nationalã Cãi Ferate este de acord cu schimbarea modului de semnalizare, dar pentru realizarea acestui obiectiv administratorul drumului, în spetã, Consiliul Judetean Vaslui, trebuie sã asigure resursele financiare. În cadrul programului de modernizare din resurse proprii a trecerilor de nivel de pe raza de activitate a Regionalei CFR Iasi pe anul 2018, nu este inclusã ca prioritate trecerea la nivel în cauzã”, spun reprezentantii CFR. De cealaltã parte, Consiliul Judetean Vaslui spune cã va initia demersurile necesare pentru includerea în buget a unor sume care vizeazã întocmirea documentatiei indispensabile pentru modernizarea modului de semnalizare a trecerilor de cale feratã si a lucrãrilor aferente, dar nu mentioneazã si o datã concretã în acest sens. CFR a primit începând cu 2013, mai multe notificãri si cereri în care se solicita montarea de bariere sau semnale acustice si luminoase în acele zone, dar de fiecare datã acestea au fost ignorate. La Gara Crasna motivul a fost distanta mare pe care ar trebui sã fie întins un fir electric, de la Crasna pânã acolo. Altfel spus, costurile unui astfel de cablu sunt mult mai importante decât viata celor care cad victime accidentelor petrecute în acea zonã. De asemenea, cererile cãtre CFR au fost intensificate începând din 2013 , motivat de faptul cã traficul rutier pe acea portiune de drum s-a intensificat cu mult fatã de perioada anterioarã. Din pãcate, rezultatul a fost acelasi. “Am cerut montarea de bariere sau semnale acustice si luminoase, dar nu am primit un rãspuns pozitiv chiar dacã, la acea trecere de cale feratã au existat de-a lungul timpului, mai multe accidentre soldate cu morti si rãniti. Din pãcate, am fost ignorati ,iar astfel de accidente vor avea loc în continuare”, spun surse din politia vasluianã.
Mai multe accidente feroviare la Gara Rosiesti: “se impune un sistem de avertizare cu semnale acustico-luminoase”
Nu este singurul accident feroviar care se produce în zona Gãrii Rosiesti. De-a lungul timpului, aici au avut loc mai multe accidente, toate din cauza neatentiei soferilor, care nu se asigurã, dar si pentru cã nu existã o barierã, iar autoritãtile se pare cã nu iau nicio mãsurã. În urmã cu cîtiva ani, doi bãrbati erau cât pe ce sã-si piardã viata. Unul dintre ei tocmai se întorcea din Anglia pentru a-si petrece sãrbãtorile alãturi de cei dragi. Nu a vãzut trecerea la nivel cu calea feratã pentru cã avea geamurile murdare si a fost izbit de un tren Interegio. Doar un noroc a fãcut ca acesta sã se aleagã doar cu o sperieturã. Primarul comunei Rosiesti ne-a spus cã a fãcut numeroase demersuri la Ministerul Transporturilor pentru montarea unui sistem de avertizare înainte de calea feratã. “Accidentul s-a produs pentru cã a fost o ceatã densã si soferul practic nu a vãzut acel tren. Dacã ar fi avut mãcar semnale acustice, cu sigurantã nu ar fi intrat. Nu este un moft, este o necesitate. Nu vrem neapãrat o barierã, dar mãcar un sistem de avertizare cu semnale acustice sau luminoase”, ne-a declarat primarul comunei Rosiesti, Anea Florin.
Accident teribil pe 15 decembrie dimineatã
Forte impresionante si nervi în trafic, acesta a fost bilantul teribilului accident petrecut pe 15 decembrie dimineatã la trecerea de cale feratã din apropierea Gãrii Rosiesti. Dupã sosirea la fata locului a fortelor de interventie (trei autospeciale de la ISU, patru ambulante si politisti – n.r.) s-a stabilit cã o femeie de 33 de ani, pasagerã în autoturism, a fost aruncatã din masinã si a ajuns pe sine. De asemenea, a fost stabilit si numãrul exact al victimelor. Pe lângã femeia de 33 de ani, în autoturism au rãmas prinsi între fiarele contorsionate doi tineri, unul de 22 de ani si celãlalt de 26 de ani. Medicii sositi la fata locului au fost obligati sã declare decesul uneia dintre victime. Este vorba de Alexandru Romascu, un tânãr de 22 de ani, din Mãlãiesti. Despre acesta, cei care l-au cunoscut au spus cã provine dintr-o familie sãrmanã, a fost crescut doar de mamã , iar vestea mortii sale a cãzut ca un trãsnet peste localnici. Tot din Mãlãiesti este si femeia de 33 de ani care a ajuns în stare gravã la un spital din Iasi, dupã ce a fost stabilizatã în Spitalul Judetean Vaslui. Diagnosticul medicilor a fost urmãtorul: politraumatisme toracice si fracturã de craniu cu hemoragie subarahnoidianã. Cel vinovat de producerea accidentului are 26 de ani si a fost preluat de elicopterul SMURD în comã. În cazul acestuia, medicii au fost rezervati.
O nouã tragedie la Gara Rosiesti
Gara Rosiesti a fost la un pas sã ajungã scena unui nou carnagiu, asta dupa ce un microbuz, înmatriculat în R. Moldova, a fost acrosat razant de catre trenul Inter-Regio Iasi-Mangalia. Evenimentul a avut loc pe 30 august. În urma impactului 8 persoane din microbuz, incluzând soferul, au fost rãnite. Din fericire, doar soferul basarabean si încã o persoanã au fost transportate la Spitalul Judetean de Urgente Vaslui, iar la fata locului au fost tratate alte patru victime, restul refuzând orice forma de tratament.