SOLICITARE…Daniel Olteanu, vicelider al Grupului ALDE de la Camera Deputatilor, solicitã ministrului Transporturilor, Lucian Sova, clarificãri referitoare la securitatea podurilor din România. Olteanu sustine cã ministrul Sova trebuie sã transmitã un „semnal de responsabilitate” subordonatilor sãi, care aduc în spatiul public informatii contradictorii cu privire la situatia podurilor.
Solicitarea deputatului ALDE adresatã în plenul Parlamentului vine în contextul în care, dupã tragedia cauzatã de prãbusirea unui pod în orasul italian Genova si accidentul feroviar din judetul Dolj, localitatea Cârcea, Compania Nationalã pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a dat asigurãri cã niciunul dintre podurile aflate în administrarea sa „nu prezintã risc iminent de colapsare”. Anterior acestor evenimente, directorul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP) Iasi, Ovidiu Laicu, afirmase într-o emisiune televizatã cã existã „foarte multe poduri cu probleme, care tremurã, nu mai rezistã” si cã acestea vor fi reabilitate în cadrul unui program care se va derula în urmãtorii ani. Mai mult, Daniel Olteanu subliniazã date oficiale comunicate de reprezentanti ai Ministerului Transporturilor, ca urmare a unei interpelãri adresate de cãtre deputatul ALDE la începutul acestui an. Acestea au arãtat cã lucrãrile de interventie s-au desfãsurat doar la 5 poduri de pe raza DRDP Iasi. În aceste conditii, Olteanu i-a cerut ministrului Sova sã ia atitudine fatã de informãrile si dezinformãrile din partea subordonatilor sãi, referitoare la starea podurilor din Romȃnia si din judetul Vaslui.
„Tragedia cauzatã de prãbusirea unui pod în orasul italian Genova si accidentul feroviar din judetul Dolj, localitatea Cârcea au determinat probabil Compania Nationalã pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) sã comunice câteva informatii referitoare la situatia podurilor din România. Astfel, am aflat cã <<din cele 4.250 de poduri aflate pe reteaua de Drumuri Nationale din România, doar 37 se aflã în clasa tehnicã 5, iar majoritatea lor sunt situate pe drumuri secundare, preluate în trecut de la autoritãtile locale. De asemenea, 680 de poduri sunt în clasa tehnicã 4. Niciunul dintre aceste poduri nu prezintã risc iminent de colapsare>>. Mai mult, CNAIR a subliniat cã <<podurile din România nu se aflã în situatie gravã, iar problemele apãrute pot fi tinute sub control prin activitãti de reparatie curentã>>, compania fãcând <<apel la cei care prezintã în spatiul public informatii în legãturã cu situatia infrastructurii nationale, sã verifice cu atentie veridicitatea lor deoarece în caz contrar riscã sã producã panicã si confuzie în societate>>. Acest apel la responsabilitate este, în opinia mea, unul foarte corect. Din pãcate, cu câteva luni înaintea acestui comunicat al CNAIR, într-o emisiune televizatã în care a fost preocupat mai degrabã de calitatea politicã a mea decât de problemele pe care le-am ridicat, asa cum ar fi fost firesc, domnul inginer Ovidiu Laicu, director al DRDP Iasi, a descris o situatie extrem de gravã, si citez: <<Sunt foarte multe poduri cu probleme, tremurã, nu mai rezistã, si intrãm într-un program de reabilitare, vom reabilita 54 – 60 poduri în urmãtorii 3 – 4 ani>>. Înregistrarea acestei emisiuni poate fi vizionatã oricând.
În acest context, mã întreb, si l-am întrebat si pe domnul ministru Sova printr-o interpelare, ce s-a întâmplat în câteva luni, între declaratiile domnului director Laicu si comunicatul CNAIR, încât aceste poduri <<cu probleme>> care <<tremurau>> si <<nu mai rezistau>>” sã devinã foarte solide si sigure? Cu atât mai mult cu cât, dintr-un rãspuns al Ministerului Transporturilor la o interpelare de-a mea lucrãrile de interventie se derulau doar la 5 obiective de pe raza DRDP Iasi.”, a spus Daniel Olteanu, care i-a solicitat ministrului Sova sã clarifice, în mod public, situatia podurilor din Romȃnia.
„Datoria ministrului Sova este sã ne transmitã realitatea”
„În fata promovãrii acestor informatii confuze chiar de cãtre subordonatii domniei sale, cred cã este de datoria domnului ministru Sova sã transmitã public care este realitatea: ori foarte multe poduri tremurã si nu mai rezistã, ori nu sunt probleme. De asemenea, cred cã este important ca domnul ministru sã transmitã un semnal de responsabilitate cãtre subordonatii sãi care, chiar dacã în afara serviciului au o calitate politicã, pe care o respect, la serviciu trebuie sã uite asta si sã se comporte conform fisei postului.”, a declarat Daniel Olteanu în plenul Camerei Deputatilor. Totodatã, deputatul ALDE i-a adresat o nouã interpelare ministrului Transporturilor în cadrul cãreia i-a transmis rugãmintea de a se implica direct în evaluarea gradului de îndeplinire a obiectivelor de investitii, reparatii si expertize asumate la acest capitol la nivelul anului 2018.