LIPSURI…La numai câteva zile înainte de începerea anului scolar, Federatia Sindicatelor Libere din Învãtãmânt a publicat rezultatele unui sondaj de opinie realizat în rândul angajatilor din sistemul de educatie, privind situatia în care se aflã în acest moment unitãtile de învãtãmânt din România. Rezultatele nu sunt pozitive, cei care au rãspuns la întrebãri au reclamat lipsa materialelor didactice din scoli, precum si a mijloacelor moderne de predare, cum ar fi calculatoarele sau tablele interactive, astfel cã activitatea dascãlilor la catedrã este îngreuatã. Cel mai grav este însã, faptul cã sunt, în continuare, scoli în care lipsesc grupurile sanitare sau apa curentã. Potrivit acestui sondaj de opinie, 53% dintre repondenti cer Ministerului Educatiei Nationale sã investeascã bani în dotarea scolilor.
Potrivit comunicatului de presã, în cadrul acestui sondaj de opinie, angajatii din mai multe unitãti de învãtãmânt au fost întrebati ce dotãri lipsesc scolilor în care îsi desfãsoarã activitatea. 48% au declarat cã lipsesc mijloacele moderne de predare, printre care calculatoarele si conexiunea la internet, tablele interactive, videoproiectoarele sau imprimantele. 43% dintre rãspunsuri indicã lipsa materialelor didactice. 30% dintre repondenti vorbesc despre lipsa sãlilor de sport, iar 15% s-au plâns de lipsa laboratoarelor sau a bibliotecilor. Multi dintre cei care au participat la acest sondaj de opinie au indicat chiar toate aceste lipsuri. În privinta acestor lipsuri din unitãtile de învãtãmânt, aprecierile au fost diferite de la o scoalã la alta, în functie de mediul rural-urban sau de finantarea de care beneficiazã scoala respectivã. Câteva dintre rãspunsurile cadrelor didactice au fost urmãtoarele: „Lipsesc materialele de curãtenie si de igienizare”, „Lipseste mobilierul special pentru centrele de activitate”, „Nu avem xerox”, „Nu avem materiale didactice necesare desfãsurãrii activitãtilor. Toate sunt cumpãrate de educatoarele din grãdinitã”, „Nu avem calculatoare noi si lipsesc toaletele în interiorul scolii”, „Nu avem încãlzire centralã”, „Lipseste o magazie pentru materiale”, „Nu avem apã curentã si nici grupuri sanitare”. O altã întrebare a fãcut referire la asteptãrile cadrelor didactice în privinta investitiilor pe care Ministerul Educatiei Nationale ar trebui sã le facã. Astfel, 53% dintre repondenti au spus cã ar trebui fãcute investitii în materialele didactice, precum si în dotarea unitãtilor de învãtãmânt, 42% dintre angajati au spus cã si-ar dori ca MEN sã acorde bani pentru cursurile de perfectionare a cadrelor didactice, 14% dintre rãspunsuri au indicat necesitatea manualelor scolare, iar 5% asteaptã ca MEN sã investeascã mai mult în calitatea oamenilor din sistem si în remunerarea acestora. Sondajul a fost realizat în perioada 3 – 23 mai 2018, atât în mediul online, cât si prin aplicarea unor chestionare direct în unitãtile de învãtãmânt. În total, la sondaj au participat 5.628 de angajati din sistemul de educatie: personal didactic, didactic auxiliar si nedidactic.