SOLUTII…În Vaslui, conform datelor oficiale, sunt înregistrate peste 21.000 de masini, la un numãr total de locuri de parcare de 6.000, ceea ce înseamnã cã unul din patru vasluieni beneficiazã de loc de parcare în fata blocului sau la serviciu. La numãrul de masini înregistrate oficial la primãrie, se adaugã în jur de 8-10.000 de masini care vin în oras cu diverse probleme, ceea ce creazã imaginea unui oras sufocat de autoturisme, mai ales cã strãzile sunt foarte înguste, pregãtite pentru un numãr mic de masini, înainte de 1989. Primarul Vasile Pavãl îsi doreste ca, în maxim doi ani de zile, municipalitatea sã dispunã de un plan de sistematizare complet, în privinta parcãrilor. Pentru aceasta, va fi întocmit un studiu care sã cuprindã o serie de elemente pe care Primãria doreste a se realiza în urmãtorii ani.
Astfel, pentru zonele de constructii administrative, acolo unde foarte multi locuitori folosesc masinile personale pentru a ajunge la serviciu – desi distantele în Vaslui sunt foarte mici, multi vasluieni vin cu masinile la muncã, doar din comoditate! – vor fi prevãzute câte un loc de parcare pentru 3 salariati sau 1 loc de parcare la 50 mp arie desfãsuratã. Vor exista si locuri de parcare suplimentare, dupã cum urmeazã: un spor de 20% pentru clãdiri de birouri; un spor de 50% pentru clãdiri ale administratiei publice. Atunci când constructiile cuprind sãli de conferinte si alte spatii destinate reuniunilor se vor prevedea 1-2 locuri de parcare pentru autocare. Pentru bãnci sau institutii financiare, vor fi prevãzute câte un loc de parcare la 3 salariati si un spor de 50% pentru clienti. Complexele comerciale sau magazinele vor trebui sã aibã si ele spatii de parcare, dupã cum urmeazã: 1 loc de parcare la 200 mp suprafatã desfãsuratã a constructiei, pentru unitãti de pânã la 400 mp; 1 loc de parcare la 100 mp suprafatã desfãsuratã a constructiei pentru unitãti de 400-600 mp; 1 loc de parcare la 50 mp suprafatã desfasuratã a constructiei, pentru complexe comerciale de 600-2.000 mp; 1 loc de parcare la 40 mp suprafatã desfãsuratã a constructiei pentru complexe comerciale de peste 2.000 mp.
Pentru restaurante, câte un loc de parcare la 4 locuri la masã
Pentru constructiile de cult, biserici si alte clãdiri cu caracter religios, numãrul spatiilor de parcare va fi stabilit în functie de obiectiv, avându-se în vedere un minim de 1 loc de parcare la 10 persoane, functie de capacitatea clãdirii de cult, la care se adaugã 3 locuri de parcare pentru preoti si personal si 2 locuri de parcare pentru autoutilitare. Constructiile culturale vor trebui sã aibã si ele locuri de parcare pentru vizitatori sau spectatori si personal, dupã cum urmeazã: pentru constructii care gãzduiesc expozitii, muzee etc. câte 1 loc de parcare la 50 mp spatiu de expunere; pentru constructii ca biblioteci, sãli de reuniuni, Case de culturã, cinematografe, Sãli polivalente, un loc la 5 locuri în salã. Asta ar însemna cã Sala Sporturilor ar trebui sã aibã în jur de 300 de locuri de parcare, lucru absolut imposibil. Si la scoli vor fi schimbãri. Pentru toate categoriile de constructii de învãtãmânt vor fi prevãzute 1 loc de parcare la 4 cadre didactice si 2 locuri de parcare pentru fiecare salã de clasã pentru licee.
Spitalul Judetean ar trebui sã aibã în jur de 50 de locuri de parcare si vreo 100 pentru vizitatori
„Pentru constructii de sãnãtate vor fi prevãzute locuri de parcare, dupã cum urmeazã: spital general, spital de specialitate, boli cronice, dispensar policlinic, câte 1 loc de parcare la 16 paturi pentru angajati, la care se adaugã câte 1 loc de parcare la 6 paturi pentru vizitatori; se vor asigura de asemenea 3 – 5 locuri de parcare pentru autoutilitare. Pentru centre de recoltare sânge, medicinã preventivã, statii de salvare, farmacii, câte un loc de parcare la 5 persoane angajate si minim 3 locuri de parcare pentru vizitatori. Parcajele pot fi amplasate diferentiat pentru personal, pacienti si vizitatori, caz în care cele pentru personal si pacienti vor fi amplasate adiacent drumului public”, se aratã în proiectul care va fi supus dezbaterii consilierilor locali vasluieni, peste câteva zile, la sedinta CL.
Abia de aici încolo începe greul: un apartament, un loc de parcare!
Bineînteles, nu au fost uitati nici locatarii de la blocuri, în conditiile în care multe familii au deja câte douã masini în fata blocului. Iatã ce strategie ar dori sã adopte Primãria, în urma studiului privind parcãrile din oras: „Pentru constructii de locuinte, vor fi prevãzute locuri de parcare, dupã cum urmeazã: câte 1 loc de parcare si 1 loc de garare la o locuintã unifamilialã cu lot propriu; câte 1 loc de parcare la un apartament, pentru locuinte colective cu acces propriu si lot folosit în comun si 1 loc de parcare la 4 apartamente, pentru vizitatori”. Adicã, un bloc cu 16 apartamente ar trebui sã detinã 16 locuri de parcare, lucru absolut imposibil în conditiile actuale. Se vor lua în calcul si constructiile industriale, astfel cã vor fi prevãzute parcaje în functie de specificul activitãtii: activitãti desfãsurate pe o suprafatã de 10-100 mp, un loc de parcare la 25 mp; activitãti desfãsurate pe o suprafatã de 100-1.000 mp, un loc de parcare la 150 mp; activitãti desfãsurate pe o suprafatã mai mare de 1.000 mp, un loc de parcare la o suprafatã de 100 mp.