STIRI FAKE…Primãria Bârlad aduce clarificãri despre douã opere de artã care nu apartin municipalitãtii si despre care s-au fãcut stiri false în mass media. Este vorba despre bustul lui Spiru Haret, bustul dr. Bagdasar si trei basoreliefuri, toate executate de sculptorul vasluian Cristian Pântea. Stirile false aduceau acuzatii grave, alimentate de mostenitorii sculptorului, Primãriei Bârlad, care nu ar dori sã despãgubeascã familia regretatului artist si nici sã înapoieze operele de artã. Primãria municipiului Bârlad rãspunde acuzatiilor aduse, fãcând precizãri despre cui apartin de fapt operele regretatului sculptor vasluian.
Pentru cei care nu l-au cunoscut sau nu au auzit de el, Cristian Pântea a fost unul dintre cei mai talentati artisti plastici din Vaslui, apreciati la nivel national. A lucrat aproape 40 ani la Muzeul „Stefan cel Mare” din Vaslui, a realizat numeroase busturi si basoreliefuri si a restaurat o sumedenie de monumente dedicate eroilor. Vorbim de bustul scriitorului Victor Ion Popa de la Dodesti, de bustul maresalului Prezan de la Dumesti, de cele ale domnitorului Stefan cel Mare din Cãntãlãresti (comuna Stefan cel Mare) si Rafaila, de cel al lui Mihai Eminescu de la scoala care îi poartã numele si de multe alte busturi sau basoreliefuri. Artistul a murit în luna octombrie anul trecut si urmasii acestuia au gãsit de cuviintã sã apeleze la un cotidian local pentru a ataca autoritatea localã bârlãdeanã, pe care o acuzã cã nu a plãtit busturile sculptate ale Dr. Bagdasar si Spiru Haret, care zac printre buruieni si prin subsolul Centrului Mihai Eminescu, precum si trei basoreliefuri, care sunt la Biblioteca „Stroe Belloescu” si nici nu au fost returnate. Primãria Bârlad a emis un comunicat de presã, prin care explicã confuzia fãcutã de urmasii artistului decedat.
Operele lui Cristian Pântea, ale nimãnui!
„Având în vedere o serie de informatii apãrute în spatiul public în ultima perioadã, prin intermediul unor mijloace de comunicare în masã locale – referitoare la douã busturi sculptate si trei „basoreliefuri” ce apartin artistului Cristian Pântea – Biroul de Presã al Primãriei Municipiului Bârlad face urmãtoarele precizãri: În primul rând, bustul care îl înfãtiseazã pe Spiru Haret si care în prezent se aflã amplasat pe un teren proprietate privatã, nu este nici al Primãriei Bârlad, nici al Clubului Copiilor <<Spiru Haret>> Bârlad, pentru ca vreuna din cele douã institutii sã poate întreprinde vreun demers de restituire cãtre urmasii regretatului artist ce l-a realizat. În aceste conditii, din informatiile detinute la nivel administrativ local, la momentul realizãrii acestui bust autorul ar fi executat o comandã pentru un ONG local si l-a amplasat pe locul pe care se aflã si în prezent, urmând ca ulterior sã se înteleagã cu beneficiarul asupra modalitãtii sale de cedare: contra cost sau printr-un schimb cu un alt obiect de artã. Oricum, niciuna din cele douã variante nu s-a pus în practicã niciodatã, în acest sens neexistând niciun document între pãrti, cu atât mai putin în posesia Primãriei Bârlad sau a Clubului Copiilor <<Spiru Haret>> Bârlad, pentru ca vreuna din cele douã institutii sã poate fi acuzatã cã nu a întreprins niciun demers de restituire a lucrãrii cãtre urmasii artistului. Situatia este perfect identicã si în privinta bustului doctorului Bagdasar, opera aceluiasi artist, despre care s-a afirmat public cã ar fi depozitat la subsolul Centrului <<Mihai Eminescu>>. În realitate, acest bust se aflã la parterul Centrului si nici pentru el – distinct – nu existã vreun document. Se stie totusi cã, în 2010, lucrarea a ajuns la Centrul <<Mihai Eminescu>> odatã cu celelalte piese din colectia medicului Constantin Teodorescu. Asta pentru cã regretatul medic Constantin Teodorescu intentiona sã îl achizitioneze contra cost dar, din câte se stie, nu a reusit sã ajungã la un consens cu artistul. Mai mult, la fel s-a întâmplat si în cazul celor trei basoreliefuri realizate de acelasi sculptor, dar care, în fapt, erau doar niste mostre. Artistul Cristian Pântea adusese aceste mostre, de la Vaslui, doar spre a le prezenta autoritãtilor locale, pentru ca ulterior sã realizeze operele în sine, pe care dorea sã le cedeze municipalitãtii tot contra cost. În plus, recent, cele trei mostre au fost returnate fãrã probleme urmasilor artistului Pântea, întrucât nu reprezintã opere de artã în sine si existã si dovezi cã au rãmas în custodia municipalitãtii. Prin urmare, luând în considerare faptul cã în niciuna din cele trei situatii nu s-a pus niciun moment problema donãrii operelor cãtre oras, ele fiind destinate exclusiv tranzactionãrii, este lesne de înteles cã nu a fost întocmit niciun alt fel de act care sã ateste proprietatea asupra lor din partea vreuneia din institutiile subordonate Consiliului Local Bârlad sau a vreunui serviciu al Primãriei Bârlad. Pentru informarea corectã si completã a cetãtenilor mai precizãm cã, la acest moment, pentru a se putea prelua, totusi, de cãtre municipalitate cele douã busturi, ar trebui sã existe cel putin un document care sã continã o minimã descriere a operelor, obligatoriu realizatã de artist. Ori, un astfel de act nu a fost identificat în posesia niciunei institutii implicatã în acest subiect, respectiv Centrul <<Mihai Eminescu>> prin Biblioteca Municipalã <<Stroe Belloescu>> sau Clubul Copiilor <<Spiru Haret”” Bârlad.”, precizeazã primarul Dumitru Boros, prin Biroul de Presã al Primãriei Municipiului Bârlad