MARS… Vasluienii sunt invitati sã se alãture celui mai mare protest motorizat din România ce va avea loc mâine, 19 mai, pe douã trasee diferite: Iasi-Roman-Bacãu-Adjud-Tisita si Iasi-Vaslui-Bârlad-Tecuci-Tisita. Din Vaslui (parcarea Interex/Proxima) se va pleca dupã ora 8.30, iar din Bârlad (zona parcare DN 24 înainte de sat Bãdeana), dupã ora 10.00. Toti participantii se vor reuni la Tisita, de unde vor pleca cãtre Bucuresti, acolo unde organizatorii au solicitat o întâlnire cu prim-ministrul României, Viorica Dãncilã, cu ministrul Transporturilor, Lucian Sova. “Vrem garantii oficiale ferme si o foaie de parcurs cu termene si actiuni clare pentru deblocarea constructiei Autostrãzilor A8 si A7, esentiale pentru egalizarea dezvoltãrii interregionale în România”, au transmis acestia.
Marsul este organizat de douã asociatii civice cu filiale în toatã regiunea – „Împreunã pentru A8” si “Moldova vrea autostradã”. “Din anul 2007, de când s-a dat startul construirii infrastructurii mari în zona Moldovei, nu numai cã nu s-a construit nici un metru de autostradã, dar nu existã, în acest moment, nici mãcar contracte încheiate pentru refacerea studiilor de fezabilitate. Mai grav: nu sunt nici mãcar fixate date clare pentru licitarea acestor contracte! Pentru Autostrada A8 (Iasi – Târgu Mures, care ar lega Moldova de rutele europene), au fost anulate pânã acum douã studii de fezabilitate, situatia fiind la momentul de fatã tot la punctul zero, dupã 11 ani, exact ca în 2007. Pentru Autostrada A7 (sau drum expres, Guvernul încã nu s-a decis asupra categoriei), au fost amânate licitatiile pentru studiile de fezabilitate de 16 ori în 5 ani! Acum douã zile a avut loc ultima amânare – data de 15 mai 2018 era termenul pentru evaluarea ofertelor pe tronsonul Buzau – Focsani din A7. S-a amânat pentru a 16-a oarã! Noul termen: 16 iulie 2018”, se aratã în comunicatul de presã trimis de organizatori.
„Vrem un ritm accelerat de lucru”
Acestia au trimis autoritãtilor si o solicitare publicã, în care si-au prezentat cererile: „vrem un termen clar. Impactul lipsei acestei infrastructuri este plãtit sever de milioane de români cãrora li se refuzã accesul la dezvoltare. Mediul de afaceri este profund afectat de lipsa autostrãzilor în Moldova, ceea ce are impact inclusiv asupra bugetului national. România nu atrage fonduri europene nici mãcar pentru obiective majore si esentiale de infrastructurã, desi existã linii de finantare special destinate, cum ar fi POIM. Având în vedere cã în acest moment nu existã nici un angajament oficial cu privire la constructia autostrãzii A8 Iasi-Târgu Mures, cerem ca Guvernul României sã îsi asume un termen clar pentru licitarea studiilor de fezabilitate pentru cele trei tronsoane, dar nu mai târziu de 1 septembrie 2018. Vrem ca A7 sã fie autostradã. Ruta A7 Ploiesti-Suceava sã intre în categoria Autostrãzi (si nu Drumuri Express), deoarece si aceastã investitie este, ca si A8, vitalã pentru legarea economiei Moldovei la infrastructura nationalã. Vrem un ritm accelerat de lucru. Vrem ca Guvernul României sã îsi asume public si oficial un ritm accelerat de realizare a investitiilor A8 si A7, printr-o foaie de parcurs cu termene si actiuni ferme. Vrem eficientizarea CNAIR. Dat fiind faptul cã CNAIR este responsabilã în mod direct de lipsa autostrãzilor din România, solicitãm sã devinã o prioritate nationalã eficientizarea acestei institutii esentiale pentru dezvoltarea economicã a României: evaluarea functionarilor din CNAIR, înlocuirea celor incompetenti si recrutarea de profesionisti de top. Vrem un departament special pentru infrastructura din Moldova. În vederea accelerãrii demersurilor si spargerii blocajului informational referitor la aceste investitii esentiale si având în vedere întârzierea majorã fatã de celelalte regiuni ale tãrii, solicitãm înfiintarea unui Departament pentru Infrastructurã în Moldova. Acesta ar urma sã creeze legãtura între Guvern, ministere, autoritãti locale, mediul de afaceri si societatea civilã si sã monitorizeze realizarea acestor investitii. Departamentul ar trebui sã fie în subordinea directã a Primului Ministru. De modul în care Guvernul României va da curs acestor solicitãri va depinde calendarul actiunilor noastre civice, care se vor opri numai când investitiile A8 si A7 vor fi finalizate”.