MODIFICÃRI…Controale mai dese si mai riguroase pentru companiile de transport rutier, suspendarea automatã a înmatriculãrii în momentul expirãrii ITP-ului, activitatea statiilor ITP înregistratã video si cresterea perioadei de notificare a autoritãtilor de la 30 la 90 de zile în cazul schimbãrii de proprietar al automobilelor. Sunt cele mai importante modificãri ale legislatiei rutiere, care vor intra în vigoare începând de duminicã, 20 mai.
Românii vor avea noi reguli pentru mașini în ceea ce priveste inspectia tehnicã si modul de vânzare-cumpãrare al autoturismelor. Începând cu 20 mai, expirarea ITP-ului unui autoturism va echivala cu suspendarea automatã a înmatriculãrii. Astfel, soferii care vor circula în continuare cu respectivul automobil vor risca o amendã pentru lipsa ITP-ului valabil si una pentru condusul în timpul suspendãrii înmatriculãrii, totalul putând sã ajungã la 5.800 de lei. De asemenea, Codul rutier va stabili o perioadã mai mare în care noul proprietar sã fie obligat sã notifice autoritãtilor tranzactia, de la 30 de zile, cât este în prezent, la 90 de zile. În lipsa notificãrii, înmatricularea automobilului va fi suspendatã automat, astfel cã persoana care va circula cu acesta va risca o amendã de pânã la 2.900 de lei. O altã modificare vizeazã companiile de transport rutier de mãrfuri si de persoane. Acestea vor fi clasificate de autoritãti, începând din 20 mai, în functie de gradul de risc al vehiculelor pe care le folosesc. Astfel, transportatorii încadrati la risc ridicat vor fi controlati mai des si mai riguros. În urma fiecãrei verificãri tehnice, autovehiculele vor trece de inspectie doar dacã au, în cel mai rãu caz, defecte mici, potrivit unei alte noutãti legislative care se va aplica de duminicã. Practic, categorizarea deficientelor în minore, majore si periculoase va reprezenta o noutate pentru legislatia ITP de la noi. A cincea schimbare majorã din domeniul auto face referire la statiile ITP. Acestea vor fi obligate sã-si înregistreze video activitatea desfãsuratã. Mãsura ar fi trebuit sã se aplice de ceva timp, însã a tot fost amânatã de autoritãti.
Modificãri si la amenzi
Potrivit unui proiect de lege înregistrat la Senat pentru dezbatere, modul în care sunt calculate amenzile se va schimba. Punctul -amendã ar putea avea douã valori, una pentru oamenii activi si alta pentru pensionari. În conditiile în care valoarea punctului-amendã pentru pensionari va fi mai micã decât valoarea acestuia pentru oamenii activi, cei iesiti la pensie vor avea parte de amenzi de circulatie mai mici decât angajatii. Concret, proiectul de act normativ propune ca valoarea punctului-amendã pentru angajati sã fie 10% din salariului minim brut pe economie, iar valoarea punctului-amendã pentru pensionari sã fie 10% din punctul de pensie.