OPINII…Pãrintii, cadrele didactice si elevii vasluieni si-au exprimat punctul de vedere cu privire la planurile-cadru care au fost propuse de experti pentru învãtãmântul liceal. În data de 23 ianuarie 2018, platforma civicã nationalã „ÎMPREUNÔ a facilitat în judetul Vaslui organizarea unei dezbateri publice pe tema propunerilor puse în discutie de Ministerul Educatiei Nationale (MEN). Astfel, cei trei factori care conlucreazã pentru rezultate scolare deosebite – profesorii, elevii si pãrintii – au participat la dezbaterea organizatã de „ÎMPREUNÔ asupra unuia dintre cele mai importante aspecte ale societãtii românesti, educatia adolescentilor. Cititi în rândurile urmãtoarele care au fost opiniile vasluienilor.
Ca urmare a initierii de cãtre MEN a consultãrilor publice privitoare la propunerile de plan cadru pentru învãtãmântul liceal – filiera teoreticã, „ÎMPREUNÔ faciliteazã organizarea de dezbateri publice judetene având în vedere numãrul mare de ong-uri din fiecare judet care au aderat la aceastã platformã. În acest context, pãrintii, profesorii, intelectualii si reprezentantii ong-urile din judetul Vaslui si-au exprimat opiniile si doleantele relativ la oferta Ministerului Educatiei cu privire la propunerile de planuri cadru pentru învãtãmântul liceal. Participantii au afirmat cã o reformã are nevoie de adeziunea celor care o vor implementa – rolul expertilor se opreste acolo unde începe curtea scolii cu realitatea ei. Prin urmare, demersurile de consultare si de luare a deciziilor, precum si registrul în care au loc acestea, trebuie sã promoveze încredere în posibilitãtile de reformã, angajament din partea celor implicati si sustinerea profesorilor si elevilor în asimilarea schimbãrilor propuse prin scenarii de implementare (plan de actiune pentru perioada de implementare), pentru a crea un nivel minim de predictibilitate. În al doilea rând, participantii au subliniat necesitatea ca o reformã a scolii românesti, oricât de avangardistã îsi propune sã fie în aspiratia de a aduce sistemul educational în realitatea actualã si chiar de a rãspunde cerintelor viitorului (desi incert si impredictibil) nu se poate delimita de contextul national, de propria istorie ce marcheazã devenirea scolii în formatul existent, de necesitatea pãstrãrii si conservãrii identitãtii nationale, în acord cu prevãzut de art. 3 litera h din Legea Educatiei nr. 1/2011, iar respectarea acestui principiu presupune obligatoriu o programã completã si complexã a disciplinelor care trateazã valorile culurale si spirituale, respectiv, Limba si literatura românã, Istoria, Religia, Muzica, Educatia plasticã, etc. O reformã construitã cu ignorarea opiniilor prezentate de corpul profesoral, a opiniilor pãrintilor si tinând cont doar de reprezentativitatea “de suprafatã”, fãrã a sonda în teren opinii si fãrã a rãspunde temerilor si incertitudinilor firesti într-un amplu demers de schimbare, nu poate fi sustinutã pe termen lung. Platforma „ÎMPREUNÔ apeleazã astfel la expertiza profesionistilor în domeniul educatiei pentru a ancora demersul lor în realitatea educationalã de la nivelul tãrii, la firul ierbii, acolo unde documentele cadru devin realitãti în sala de clasã si în cancelarie. „ÎMPREUNÔ este cea mai mare si profundã formã de unitate a socitãtii civile din România, o platforma civicã apoliticã compusã din peste 1000 de ong-uri si intelectuali din toatã tara reuniti pentru prima datã, într-un numãr atât de coplesitor, pentru apãrarea valorilor identitare ale civilizatiei românesti, cum ar fi cele legate de familie, educatie ori celelalte valori ale civilizatiei europene.