SCANDALOS… Cei care intrã în România prin Vama de la Albita dau de un peisaj greu de imaginat într-o tarã membrã a UE. Adevãrate cratere în asfalt s-au format pe sensul de intrare în tarã, atât la microbuze si turisme, cât si pe zona de trafic TIR-uri. Mai grav, la zona de TIR-uri, gãurile sunt atât de mari, încât cei din vamã se roagã în fiecare zi ca un mastodont sã nu cadã în vreo gaurã si sã se zdrobeascã de asfalt. Nimeni nu a fãcut nicio investitie în infrastructurã, mai ales cã drumurile din interior sunt în sarcina ANAF, în ultimii 21 de ani. Asta, în conditiile în care pe aici trec zilnic peste 1.200 de masini si pânã la 10.000 de oameni, ceea ce înseamnã un sfert din traficul din vãmile terestre din tarã.
De un an de zile, toti cei care au functii de conducere în judetele Vaslui si Iasi (pentru cã Finantele au sediul în capitala Moldovei, n.r.) încearcã sã gãseascã o solutie pentru a spãla rusinea autoritãtilor centrale si chiar a celor de la Bruxelles. Autoritatea în administrarea cãreia se aflã punctul de trecere a frontierei, Agentia Nationalã de de Administrare Fiscalã (de ce, oare, partea de infrastructurã este lãsatã la mâna Finantelor?, n.r.), nu a investit deloc în reabilitarea infrastructurii rutiere în ultimii 21 de ani, cu exceptia unor cârpeli în urmã cu cinci ani. Directorul regionalei vamale Iasi, în subordinea cãruia este vama de la Albita, a inspectat, vineri, starea drumurilor din acest punct de trecere a frontierei. Ce s-a decis, într-un final? Ca partea de acces pentru autoturisme si persoane sã fie trecutã printr-un proiect transfrontalier, urmând ca Uniunea Europeanã sã bage banii necesari modernizãrii sensurilor de intrare în tarã si în UE, urmând ca partea de acces TIR-uri sã fie modernizatã pe baza unui alt proiect cu fonduri europene, la care se lucreazã acum. “Am discutat cu directorul Vãmii Albita, care mi-a transmis care este situatia actualã si deciziile care se vor lua pentru rezolvarea situatiei de la vamã, cu acele sensuri de intrare în tarã care aratã absolut jalnic. În conditiile date, se pare cã memoriul pe care eu, ca prefect al judetului, l-am fãcut cãtre Guvern, în care ceream ca aceste drumuri din Vama Albita sã treacã de la ANAF cãtre Compania Nationalã de Drumuri nu mai este de actualitate. Voi merge la Bucuresti, la Guvern, pentru a explica situatia din aceastã vamã importantã de acces în UE, îmi mentin decizia ca toate drumurile din vamã sã treacã la Ministerul Transporturilor”, spune prefectul judetului, Eduard Popica.