SCANDAL… La Suletea, primãria se poate închide dintr-o zi în alta, dacã sefii Ministerului Agriculturii decid executarea institutiei, pentru un proiect cu fonduri UE, total esuat. De ani de zile, comuna Suletea trece printr-o crizã financiarã fãrã precedent, care a lãsat urme adânci în sufletele localnicilor. Primarul localitãtii, Ciprian Tamas, se teme cã s-ar putea trezi cu conturile blocate de la o zi la alta, din cauza unor afaceri vechi, din perioada fostului primar Petre Guzganu, afaceri care treneazã peste activitatea primãriei. „Sunt probleme pe care le-am preluat încã din 2012 si pe care le-am dus în spate pânã acum. Am apelat la toate instantele judecãtoresti responsabile, dar am pierdut peste tot. L-am chemat la judecatã pe fostul primar Guzganu, ne vom judeca pe 11 ianuarie. Cineva va trebui sã plãteascã pentru aceste golãnii, iar cetãtenii nu trebuie sã sufere din cauza aceasta”, spune primarul Tamas.
Totul porneste de la un „proiect blestemat”, cum îi spun localnicii, când la primãrie era Guzganu. De la 14 miliarde lei vechi, cât valora acel proiect nerealizat în totalitate, s-a ajuns în situatia în care trebuie înapoiate 17 miliarde. Ultima somatie de la Ministerul Agriculturii – care se ocupã si de AFIR – a venit la începutul lunii decembrie. „Ne asteptãm sã ne închidã primãria, ne-au asaltat cu somatii. Presedintele CJ Vaslui stie de situatia noastrã si a spus cã nu ne va lãsa sã murim”, mai spune Tamas. Pentru acest an, primãria are un buget de 12,2 miliarde lei vechi, însã suma nu ajunge, pentru a plãti proiectul esuat al fostului primar Guzganu. „Dacã nu as fi avut problemele acestea, as fi fost multumit de buget. Numai pentru cofinantarea proiectele pe care le-am finalizat, suntem în curs de executie sau sunt în faza de licitatie avem nevoie de 1,25 milioane lei. Dar, am încredere cã se va gãsi întelegere pentru fiecare entitate administrativã, mai ales acolo unde primarii se bat pentru comunitãtile lor”, spune primarul.
Povestea unui proiect care a stârnit un adevãrat rãzboi în comunã
„În anul 2013, UAT Suletea a avut control inopinat de la Guvernull României-Departamentul pentru Lupta Antifraudã. Din cercetãrile efectuate, DLAF a constatat cã UAT Suletea, ca si beneficiar al proiectului Mãsura 3.2.2 „Proiect integrat: Modernizarea drumuri comunale DC 154 si DC 54A; Constructie cresã copii-sat Fedesti; Renovare si modernizare cãmin cultural, com. Suletea; Conservarea specificului local si a mostenirii culturale, com. Suletea, jud. Vaslui”, trebuie sã ramburseze cãtre AFIR suma de 1.397.999,56 lei. În cadrul procedurii prealabile a fost respinsã contestatia fãcutã de UAT Suletea si, de asemenea,a fost respinsã si contestatia procesului verbal de constatare a neregulilor si stabilire a creantelor bugetare înregistratã sub nr.4355, comunicat la 17.02.2014. UAT Suletea a fãcut contestatie împotriva Deciziei AFIR nr. 12076/10.04.2014 si a solicitat anularea actelor administrative contestate si îndepãrtarea mãsurilor dispuse prin acestea. Motivul neregulilor constatate este rezumat la existenta unui subcontractor fãrã a avea acordul scris al beneficiarului. La Curtea de Apel Iasi, actiunea care avea ca obiect anularea actului administrativ a fost respinsã prin sentinta nr. 101/2015. UAT Suletea a fãcut recurs la Înalta Curte de Casatie si Justitie împotriva Sentintei nr. 101 pronuntatã data de 09.06.2015 în dosarul nr. 4102/110/2014 dar si aceasta a fost respinsã, fãrã alte cãi de atac. Precizãm cã la suma de 1.397.999,56 lei au fost calculate si domânzi în suma de 82.711.78 lei. În momentul în care a fost aprobatã ultima transã de platã, AFIR IASI a procedat la achitarea debitului principal în suma de 1.397.999,56 lei, UAT SULETEA trebuind sã achite pânã la data de 17.10.2017 dobândã în suma de 82.711.78 lei. Precizãm cã a fost necesarã si contractarea unui credid cu o institutie bancarã pentru acoperirea TVA. Institutia bancarã care ne-a acordat credit este CEC Bank-Surcursala Pascani, iar creditul a fost în suma de 1.786.025,49 lei din care s-a achitat suma de 928.696,84 lei, rãmânând cu o restantã în suma de 857.328,65 lei pe care nu avem de unde sã îi acoperim. Având în vedere cele prezentate mai sus, vã rugãm sã ne sprijiniti financiar pentru a nu ne bloca activitatea” – sesizare cãtre Guvernul României, fãcutã de primarul Tamas, la finele anului trecut.