SCHIMBÃRI…Elevii si profesorii vasluieni vor trebui sã se adapteze din mers unui nou val de modificãri din sistemul de învãtãmânt. Bacalaureatul va debuta în luna februarie, cu probele orale si practice, cadrele didactice nu vor mai putea bloca posturile pentru o perioadã mai lungã de 3 ani, este foarte probabil ca elevii sã învete dupã un manual unic începând cu anul scolar urmãtor, iar prin planurile-cadru propuse se urmãreste introducerea unor discipline noi la liceu – acestea sunt doar câteva dintre schimbãrile prevãzute pentru anul scolar în curs si cel care va urma. Multe dintre ideile reprezentantilor Ministerului Educatiei sau proiectele parlamentarilor au fost criticate de profesori si specialistii în educatie, de aceea nu este exclus ca o parte dintre schimbãrile propuse sã nu se aplice sau, odatã puse în practicã, rezultatele sã nu corespundã asteptãrilor.
Prima sesiune a Bacalaureatului va începe pe 12 februarie cu proba oralã la limba românã. Între 16 si 20 februarie, elevii de clasa a 12-a vor sustine proba competentelor digitale, iar între 21 si 22 februarie le vor fi testate competentele lingvistice într-o limbã de circulatie internationalã. Pentru a promova aceste probe, elevii trebuie doar sã se prezinte la examen. Fiecare va obtine un calificativ – utilizator mediu, avansat sau experimentat, care nu conteazã la nota finalã. Peste 4 luni vor începe probele scrise. Prima va fi la limba si literatura românã, pe 25 iunie. Cea de-a doua sesiune a Bacalaureatului va începe pe 20 august. Pentru urmãtorii elevi de clasa a 12-a ar putea exista si o a 3-a sansã la Bacalaureat. Deocamdatã, ideea ministrului Educatiei, Liviu Pop, nu s-a concretizat într-un proiect de lege.
Profesorii nu mai pot bloca posturile mai mult de 3 ani
Nu este exclus ca profesorii titulari din scolile vasluiene sã fie constrânsi sã nu mai tinã blocate posturile pentru perioade lungi de timp dacã aleg sã plece si sã predea la altã scoalã sau chiar sã iasã temporar din sistem. O propunere legislativã, semnatã de 41 de deputati si senatori, reglementeazã detasarea profesorilor, care va fi interzisã pentru o perioadã mai mare de 3 ani, dar si „unele neclaritãti legate de titularizare”. Initiativa este mai ales în folosul elevilor, cunoscut fiind faptul cã rezultatele sunt mai bune dacã nu se schimbã profesorii an de an. De exemplu, un profesor care se detaseazã la o unitate de învãtãmânt dintr-un oras din alt judet, blocându-si postul obtinut într-un sat din Vaslui, va putea preda în acel oras doar trei ani, dupã care dascãlul este obligat sã activeze în satul unde a reusit sã se titularizeze, aratã acest proiect de lege. Mãsura este binevenitã, spun specialistii, pentru cã ar putea diminua numãrul de scoli fãrã cadre didactice.
Manualul unic – o propunere controversatã
Multe controverse a stârnit si propunerea manualului unic. O nouã lege în acest sens a fost realizatã în a doua jumãtate a anului trecut si a fost pusã în dezbatere publicã. Actul normativ prevede cã proiectele de manuale scolare sunt realizate de cãtre autori/coautori si se depun în formã de manuscris la Ministerul Educatiei Nationale (MEN), în vederea evaluãrii calitãtii stiintifice. Totodatã, proiectul prevedea cã evaluarea manualelor se organizeazã prin Centrul National de Evaluare si Examinare si Institutul de Stiinte ale Educatiei, în baza unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului Educatiei, de cãtre grupuri de evaluatori formate din cadre didactice, selectate în baza apelului public de selectie. De asemenea, în ultima parte a anului trecut Guvernul a adoptat o Ordonantã de Urgentã privind înfiintarea ca societate comercialã pe actiuni de interese national cu capital integral de stat a Societãtii Editura Didacticã si Pedagogicã SA, care va avea ca obiect principal de activitate editarea de manuale scolare pentru învãtãmântul prescolar, primar, gimnazial, liceal si postliceal, în limba românã si în limbile minoritãtilor nationale, si alte lucrãri pentru învãtãmântul prescolar si universitar.
Discipline noi
Ministerul Educatiei Nationale (MEN) si Institutul de Stiinte ale Educatiei (ISE) propun trei variante de planuri-cadru pentru învãtãmântul liceal, filiera teoreticã, pentru anul scolar 2018-2019. Toate cele trei variante supuse consultãrii au fost construite pornind de la competentele ce urmeazã a fi dobândite de elevi la finalul claselor a X-a si a XII-a, asa cum sunt definite de profilul absolventului. Prima variantã propusã este cea mai apropiatã de actualele planuri-cadru de învãtãmânt aflate în vigoare, dar echilibreazã alocãrile la nivel de arii/discipline. Cea de-a doua variantã propune modificãri mai ample fatã de actualele planuri-cadru de învãtãmânt aflate în vigoare, prin alocarea unui numãr de ore diferit pe arii/discipline. Ultima variantã reprezintã varianta care acordã o mai mare putere de decizie scolilor în definirea parcursului educational al elevilor, fiind indicat un numãr minim-maxim de ore în cazul disciplinelor din CD – curriculum diferentiat /CDS – curriculum la decizia scolii. Pãrintii, profesorii si elevii pot sã îsi spunã pãrarea despre cele trei variante, acestea fiind în dezbatere publicã. De asemenea, sunt recomandate optionale noi, cum ar fi: Animatie, Productie de Film, Astronomie, Inteligentã ecologicã, Descoperiri stiintifice, Istoria ideilor si descoperirilor, Repararea calculatoarelor, Managementul afacerilor, Antopologie socialã si culturalã, Eticã aplicatã, Dimensiunea de gen de-a lungul istoriei, Dezvoltarea umanã etc.