PROTEST… Se anuntã o lunã noiembrie dificilã pentru vasluienii care circulã cu operatorii rutieri privati, dar nu numai. Începând cu data de 3 noiembrie, Asociatia Transportatorilor Rutieri de Persoane Vaslui va reduce cu 70 % activitatea de transport regulat în trafic judetean si interjudetean ca urmare a refuzului reprezentantilor Guvernului României de a transmite un rãspuns la solicitarea de returnare a unei cote pãrti din acciza perceputã pentru alimentarea cu carburanti.
Odatã cu reintroducerea accizei la carburant, motorina din România a ajuns pe locul 10 în topul celor mai scumpe tãri din Uniunea Europeanã, urcând nu mai putin de patru locuri fatã de luna august a acestui an. Împovãrarea si mai mult a operatorilor de transport rutier de pasageri i-a fãcut pe acestia sã cearã Guvernului României o solutie pentru a se evita o eventualã crizã. Operatorii au înaintat cabinetului Tudose o solicitare de returnare a unei cote pãrti din aceastã accizã, însã pânã acum, solicitarea lor a rãmas fãrã rãspuns. Prin urmare, începând cu luna noiembrie, se anuntã proteste în toatã tara, care vor culmina cu tragerea autobuzelor pe dreapta. “Începând cu data de 3 noiembrie 2017, operatorii de transport rutier de pasageri cu statut de membru F.O.R.T., vor reduce cu 70 % activitatea de transport regulat în trafic judetean si interjudetean ca urmare a refuzului reprezentantilor Guvernului României de a transmite un rãspuns la solicitarea de returnare a unei cote pãrti din acciza perceputã pentru alimentarea cu carburanti. Încã din data de 15 august 2017, conducerea Federatiei Operatorilor Români de Transport a solicitat reprezentantilor Guvernului si domnului prim-ministru un rãspuns clar privitor la pozitia oficialã fatã de aplicarea mecanismului de returnare a unei pãrti din accizã însã fãrã succes pânã în prezent. Mentionãm totodatã cã, începând cu data de 3 noiembrie 2017, transportatorii de mãrfuri membri F.O.R.T. vor manifesta la nivel national si în Piata Victoriei din Capitalã în semn de protest fatã de lipsa de dialog si interes al Guvernului fatã de problemele sectoriale. Transportatorii rutieri din România sunt, din nou, pusi într-o situatie dificilã odatã cu adoptarea modificãrilor privind acciza la carburant, în principal din cauza faptului cã nu pot transfera în tarifele prestate/km, influenta în costul operational”, se aratã în comunicatul F.O.R.T, asumat de Asociatia Transportatorilor Rutieri de Persoane Vaslui.
“Sã luãm exemplul Belgiei, Frantei, Ungariei, Sloveniei si Spaniei”
Solicitarea pe care reprezentantii F.O.R.T. au înaintat-o Guvernului României nu reprezintã o inovatie în domeniu, ci copie modelul unor alte tãri, care au înteles sã-si protejeze transportatorii. “F.O.R.T. a solicitat constituirea unui grup de lucru format din specialisti ai ministrului de finante si reprezentanti ai patronatelor din transport, care sã elaboreze un proiect de act normativ pentru rambursarea unei cote din acciza pe motorinã cãtre companiile de transport mãrfuri si pasageri ce alimenteazã pe teritoriul României, dupã modelul practicat în Belgia, Franta, Ungaria, Slovenia si Spania. Prin adoptarea unei astfel de mãsuri, bugetul de stat ar urma sã beneficieze de încasãri mai mari, trasnportatorii români vor continua sã fie competitivi si sã alimenteze pe teritoriul tãrii noastre, concurenta loialã urmeazã sã creascã, iar evaziunea fiscalã si comertul ilicit cu motorinã sã scadã. Statul poate avea totodatã la dispozitie o statisticã în timp real raportatã alimentãrilor cu carburanti si totodatã la îndemâna institutiilor de control, o oglindã vie a celor ce alimenteazã din zona accizabilã însã desfãsoarã activitãti de transport comercial”, se mai precizeazã în comunicatul Federatiei Operatorilor Români de Transport. Rãmâne de vãzut dacã Guvernul României va rãspunde în vreun fel solicitãrilor Federatiei.