PLEDOARIE PENTRU TEATRU La Teatrul ”V.I. Popa” din Bârlad, stagiunea 2017-2018 se deschide astãzi, 30 septembrie, de la ora 18.30, cu piesa “Woyzeck”, de Georg Buchner. Veti avea ocazia sã vedeti o piesã de teatru controversatã, o dramã în care rolul principal este interpretat magistral de actorul Sorin Ghiorghe, alãturi de un alt mare actor, George Sobolevschi. Regia apartine inegalabilului Dorin Mihãilescu, iar scenografia lui Sandu Maftei.
Asa cum v-am precizat si acum câteva zile, toti iubitorii de teatru sunt asteptati la premiera spectacolului „Woyzeck”, o montare dupã piesa autorului german Georg Buchner, care relateazã povestea unui soldat torturat de propriile halucinatii. Piesa este pusã în scenã pentru prima datã la Bârlad. Nãscut la 17 octombrie 1813, Georg Büchner, scriitorul mort de tifos la nici 24 de ani (19 februarie 1837), dupã ce îsi terminase studiile de medicinã, constituie un caz aparte în istoria dramaturgiei universale. Aparte atât prin destinul omului, cât si prin cel al operei sale, recuperatã târziu, dar de o importantã deosebitã pentru teatrul modern.
Despre piesã…
Textul este inspirat dintr-un caz real – tragica fãpturã realã se numea Johann Christian Woyzeck, era frizer si se nãscuse la 3 ianuarie 1780, în Leipzig. Neputând sã-si gãseascã o slujbã stabilã, intrã în armatã ca ordonantã a unui cãpitan. Când se întoarce, în 1818, aflã cã a fost înselat de nevastã si o pãrãseste. Trãieste din expediente, în concubinaj cu o vãduvã, Johanna Christiane Woost, pe care o ucide din gelozie în ziua de 21 ianuarie 1821, la putine ore dupã ce descoperise cã e, din nou, înselat! În timpul cercetãrii judiciare, apare ipoteza cã Woyzeck ar fi sãvârsit crima pasionalã din cauza halucinatiilor de care se presupunea cã ar fi suferit. Repetatele expertize medicale infirmã aceastã posibilitate si umilul soldat, „cel mai sãrac dintre sãraci”, este executat public, prin decapitare, la Leipzig, în 27 august 1824.
„Spre deosebire de cazul real, piesa de teatru „Woyzeck” aduce în atentia publicului o serie de probleme universale – natura permanentã a geloziei, schimbãrile radicale pe care armata si experimentele medicale asupra omului, mizeria dictatã de sãrãcie sau comportamentul generat de crize mistico-halucinatorii, în care realitatea devine, treptat, un joc de umbre grotesti si senzatii fizice dureroase: Domnule cãpitan, arde pãmântul ca un iad, si eu simt cã înghet, înghet… Lãsãm publicul spectator sã descopere modernitatea si autoritatea unui dramaturg de început de secol XIX, care avea sã devinã un model pentru autorii secolului al XX-lea!”, a precizat Teodora Spânu, secretarul literar al teatrului bârlãdean.