VESTI… Functia de prefect si cea de subprefect devin functii de demnitate publicã, pe baza noului Cod Administrativ, care ar urma sã producã efecte începând cu 2018. Acest lucru înseamnã cã prefectul Eduard Popica si subprefectul Mircea Gologan primesc ranguri de secretar de stat, respectiv subsecretar de stat, imediat ce se aprobã noul Cod, urmând a face parte din Guvern. Partea neplãcutã a povestii este cã nici Popica si nici Gologan nu primesc vreun rol, pe baza noilor modificãri, în coordonarea directiilor deconcentrate, ci doar un rol de verificare a legalitãtii. În privinta zecilor de directori si sefi de servicii deconcentrate din judetul Vaslui, acestia vor fi numiti doar de cãtre ministerele de care apartin, iar prefectul nu poate decât sã constate atunci când un director calcã strâmb, fãrã sã-l poatã pedepsi.
De anul viitor, dacã se aplicã noul Cod Administrativ, Guvernul va trebui sã-si asume noile functii de demnitate publicã din judet, la nivel de prefect si subprefect, ceea ce înseamnã cã se politizeazã oficial aceste functii din Institutiile Prefectului, iar cei doi conducãtori de la Prefecturã vor pleca imediat ce Guvernul este schimbat. Potrivit Strategiei privind dezvoltarea functiei publice 2016-2020, aprobatã de Guvernul României, singurele functii din administratia publicã al cãror statut juridic se modificã sunt cele mai sus mentionate. Statutul juridic al conducãtorilor serviciilor publice deconcentrate rãmâne neschimbat, acestia continuând sã aibã fie statut de functionar public, fie statut de personal angajat cu contract individual de muncã, aspecte înscrise în prevederile art. 120 al proiectului Codului administrativ publicat pe site-ul Ministerului Dezvoltãrii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene www.mdrap.ro. „Facem precizarea cã atât statutul de functionar public, cât si cel de personal contractual nu pot fi obtinute decât în urma cîstigãrii unui concurs organizat cu respectarea regulilor de transparentã si obiectivitate prevãzute de Statutul functionarului public, respectiv de Codul muncii. Atât Strategia privind dezvoltarea functiei publice, cât si Programul de Guvernare 2017-2020 prevede cã functia de prefect si subprefect nu va mai face parte din categoria înaltilor functionari publici, urmând sã aibã statut de functii de demnitate publicã cu rang de secretar de stat, respectiv subsecretar de stat”, anuntã conducerea MDRAP.
Prefectul de Vaslui nu se va putea atinge de directori de deconcentrate, atunci când gresesc, o mare gresealã a guvernãrii actuale
Iatã cum va suna noul proiect, atât la conducerea Prefecturilor, cât si la directorii de deconcentrate, cât si punctul de vedere al ministerului, trimis pe adresa VRN: „Functiile de prefect si de subprefect sunt functii de demnitate publicã, asimilate din punct de vedere al drepturilor si obligatiilor cu functiile de secretar de stat, respectiv de subsecretar de stat. Art. 120 (c34) (1) Conducãtorii serviciilor publice deconcentrate sunt numiti si eliberati din functie prin ordin al conducerii ministerului de resort, respectiv al organului de specialitate al administratiei publice centrale competente. (2) Numirea, modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu sau de muncã, dupã caz, ale conducãtorilor serviciilor publice deconcentrate se comunicã prefectului judetului în care serviciul public deconcentrat este organizat sau are sediul ori prefectului municipiului Bucuresti, dupã caz, în termen de 15 de zile de la intervenirea acestora. Dupã cum se observã în art. 120 alin.(1), acest conducãtor de institutie deconcentratã are fie raport de serviciu (functionar public), fie contract de muncã (personal contractual). Numirea lui este fãcutã de ministru de resort iar pentru cei din subordinea acestui director se aplicã alin.(3), adicã pentru subordonati semneazã directorul de serviciu deconcentrat”. Asta înseamnã cã prefectului de Vaslui nu i se dau atributii speciale pe linia deconcentratelor, pentru cã singurii care pot decide sunt ministrii, desi prefectii sunt reprezentanti ai Guvernului în teritoriu.