Guvernul a aprobat o ordonantã prin care se introduce conceptul de suspendare a înmatriculãrii, ce vizeazã strict o operatiune administrativã care constã în interzicerea temporarã a dreptului de a pune în circulatie si a utiliza un vehicul pe drumul public si nu vizeazã anularea înmatriculãrii. În context, vehiculul va figura în continuare înmatriculat pe numele proprietarului/detinãtorului în Registrul national de evidentã a permiselor de conducere si a vehiculelor înmatriculate (care va cuprinde, totusi, o mentiune de suspendare a înmatriculãrii). Operatiunea administrativã de suspendare a înmatriculãrii vehiculului nu exonereazã proprietarul acestuia de la plata obligatiilor fiscale datorate bugetului local. Suspendarea înmatriculãrii nu conduce la suspendarea plãtii impozitului asupra mijlocului de transport sau la nedatorarea impozitului pe mijlocul de transport.
Situatiile în care se propune producerea suspendãrii de drept a înmatriculãrii sunt urmãtoarele: noul proprietar (cumpãrãtor) nu solicitã transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termen de 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului; expirarea sau anularea inspectiei tehnice periodice a vehiculului. Totodatã, actul normativ prevede instituirea unui mecanism potrivit cãruia, în cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, datele noului proprietar sã se înscrie în evidentele autoritãtilor competente de înmatriculare simultan cu mentionarea încetãrii calitãtii de titular al înmatriculãrii a fostului proprietar. Pentru realizarea acestei operatiuni, noul proprietar va fi obligat sã solicite autoritãtii competente transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, în termen de 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului. În cadrul acestui mecanism, organul fiscal care opereazã scoaterea autovehiculului din evidenta fiscalã a fostului proprietar va avea obligatia de a notifica înstrãinarea acestuia în cadrul schimbului de informatii prevãzut de reglementãrile în materie fiscalã în termen de cinci zile lucrãtoare autoritãtii competente de înmatriculare. Totodatã, se propune ca autoritatea competentã de înmatriculare sã facã mentiunea privind înstrãinarea vehiculului în Registrul national de evidentã a permiselor de conducere si a vehiculelor înmatriculate constituit de Directia Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor, în termen de 30 de zile de la primirea notificãrii. Alte modificãri prevãzute de ordonantã sunt: Se instituie reglementarea radierii din oficiu a vehiculelor, în urma notificãrii primite de la autoritãtile competente din tarã sau din celelalte state membre, precum si de la persoanele juridice autorizate, care atestã faptul cã vehiculul a fost definitiv scos din uz. În cazul radierii vehiculului în aceste conditii, autoritatea competentã îl va informa pe titularul certificatului de înmatriculare cu privire la efectuarea acestei operatiuni în termen de 30 de zile de la radiere. Se stabileste dreptul de acces al Politiei Rutiere la Registrul national de evidentã a permiselor de conducere si a vehiculelor înmatriculate în scopul verificãrii efectuãrii inspectiei tehnice periodice a vehiculului, respectiv a valabilitãtii acesteia. Se autorizeazã Directia Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor sã facã schimb de date cu autoritãtile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene, prin obtinerea, respectiv furnizarea datelor necesare, în scopul verificãrii, înaintea înmatriculãrii unui vehicul, a statutului legal al acestuia în statul în care a fost înmatriculat anterior, în cazul în care existã îndoieli asupra situatiei reale sau juridice a vehiculului. Verificarea împreunã cu autoritãtile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene se poate realiza inclusiv prin utilizarea unei platforme informatice în scopul facilitãrii schimbului de informatii.