MAI USOR… Conducãtorii auto vor putea obtine, prin proceduri simplificate, duplicatul cãrtii de identitate a vehiculului, emis de RAR, în cazul pierderii, furtului sau distrugerii cãrtii de identitate a vehiculului sau în cazul neîndeplinirii obligatiei de a preda noului proprietar cartea de identitate a vehiculului, în cazul înstrãinãrii acestuia. În acest sens, Guvernul a modificat, ieri, prin proiect de lege, Ordonanta Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cãrtii de identitate si certificarea autenticitãtii vehiculelor rutiere în vederea înmatriculãrii sau înregistrãrii acestora în România. Astfel, se eliminã obligativitatea prezentãrii de cãtre client a avizului autoritãtii competente care a efectuat înmatricularea sau înregistrarea vehiculului, precum si a obligativitãtii de a publica în Monitorul Oficial a anuntului privind pierderea, furtul sau distrugerea cãrtii de identitate a vehiculului. O altã noutate constã în completarea situatiilor în care se poate emite un duplicat al cãrtii de identitate a vehiculului pentru toate cazurile în care, la înstrãinarea vehiculului, ultimul proprietar nu transmite dobânditorului cartea de identitate a vehiculului. Ministerul Transporturilor va actualiza, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii aprobate astãzi, Reglementãrile privind omologarea individualã, eliberarea cãrtii de identitate si certificarea autenticitãtii vehiculelor – RNTR 7. Legea intrã în vigoare în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial.
De pe 12 iulie, intrã în vigoare noile conditii RCA
Autoritatea de Supraveghere Financiarã a publicat marti, spre consultare publicã, normele de aplicare a Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de rãspundere civilã auto – RCA, în care sunt prevãzuti si coeficientii de bonus (50%-100%), respectiv de malus (110%-200%) aferenti tarifelor. Noile reguli introduse în legea privind RCA prevãd cã, dacã un sofer îsi suspendã contractul de asigurare obligatorie, atunci trebuie sã-si predea la Politie si plãcutele de înmatriculare. Noile prevederi intrã în vigoare de sãptãmâna viitoare, de pe 12 iulie. Soferii care aleg sã îsi suspende contractul de RCA pe o anumitã perioadã cât nu folosesc masina vor fi nevoiti sã îsi predea si numerele de înmatriculare ale masinii, la Politie, conform modificãrilor aduse la legea RCA. Contractul RCA poate fi suspendat dacã masina nu mai are drept de circulatie sau dacã este imobilizatã, pentru ca soferii sã nu plãteascã degeaba banii pe asigurare. Reglementãrile noi intrã în vigoare de la 12 iulie, iar soferii care nu le respectã riscã amenzi cuprinse între 1.000 si 2.000 de lei.
Proiectul de normã are în vedere reglementarea anumitor aspecte noi prevãzute în cuprinsul Legii nr. 132/2017 cum ar fi:
1. Introducerea notiunii de tarif de referintã, reprezentând tariful orientativ ce se calculeazã semestrial de cãtre o societate cu expertizã recunoscutã în domeniu, contractatã de cãtre ASF. Tariful urmeazã a fi publicat de cãtre ASF.
2. Introducerea notiunii de “asigurat cu risc ridicat”, acesta reprezentând persoana care pe baza încadrãrii în clasele de risc pentru care cel putin trei asigurãtori RCA oferteazã un tarif de prima de “N” ori mai mare decât tariful de referinta. Factorul “N” este stabilit de cãtre Biroul Asigurãtorilor Auto din România (BAAR), cu aprobarea ASF.
3. Asigurãtorii RCA si intermediarii de asigurãri au obligatia sã informeze asiguratii/contractantii cu privire la încetarea contractului RCA si la posibilitatea de reînnoire a acestuia cu 30 zile înainte de încetare. Modalitatea de reînnoire a contractului RCA se stabileste prin reglementãri ale ASF.
4. Mentionarea în cuprinsul legii a principiului de acordare a despãgubirii pe baza acoperirii costurilor de readucere a vehiculului la starea dinaintea evenimentului asigurat.
5. Stabilirea despãgubirii pe baza costurilor de reparatie ale vehiculelor, valoarea de reparatie fiind reglementatã prin lege ca fiind cea stabilitã prin utilizarea sistemelor specializate de evaluare sau prin documente emise în conditiile legii în care unitatea reparatoare auto îsi poate utiliza propria valoare a orei de manoperã afisatã.
Proiectul de normã are totodatã în vedere punerea în acord cu anumite modificãri ale legislatiei primare, care privesc:
1. Aplicarea sistemului bonus-malus, criteriile de aplicare fiind cele stabilite de cãtre ASF si prevãzute în legislatia secundarã.
2. Modificarea conditiilor de certificare a personalului care efectueazã constatarea daunelor.
3. Modificarea reglementãrilor ce privesc modul de stabilire în amiabil a despãgubirilor cuvenite persoanelor prejudiciate ca urmare a vãtãmãrii integritãtii corporale ori a sãnãtãtii acestora. Acestea urmeazã a fi stabilite pe baza punctajului comunicat de Institutul National de Medicinã Legalã “Mina Minovici” Bucuresti si prevãzut într-un ordin comun emis de cãtre Ministerul Sãnãtãtii si ASF.
4. Modificarea prevederilor privind suspendarea contractului RCA, mãsurã ce poate fi aplicatã pe perioada suspendãrii dreptului de circulatie al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizãrii vehiculului, cu obligatia depunerii plãcutelor de înmatriculare/înregistrare la autoritatea care le-a eliberat. Procedura suspendãrii si a cazurilor de imobilizare se stabileste prin reglementãri comune ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Transporturilor, ASF si Ministerului Dezvoltãrii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene.