DECIZIE… Comisia juridicã si cea de sãnãtate au adoptat, ieri, OUG 79 privind managerii de spitale, desi aceasta a fost respinsã de Senat, membrii de partid putând fi manageri de spitale, dacã nu au functii de conducere în formatiunile politice. „OUG 79 a venit de la Senat cu raport de respingere. În urma multiplelor dezbateri pe care le-am avut la Camera Deputatilor, OUG a primit un raport de adoptare cu amendamente. Nu va putea fi manager de spital cineva care ocupã functii de conducere în partidele politice”, a declarat presedintele Comisiei de sãnãtate, deputatul PSD Florin Buicu. Dacã legea ar fi fost adoptatã în forma propusã de vechiul Guvern, managerul SJU Vaslui ar fi trebuit sã-si dea demisia din partid, mai ales cã are o vechime considerabilã în PSD.
Textul Ordonantei de Urgentã a Guvernului 79, emisã de fostul ministru al Sãnãtãtii, Vlad Voiculescu, prevedea cã nu poate fi manager de spital persoana care detine calitatea de membru în organele de conducere, administrare si control ale unui partid politic. „Acest text era neconstitutional pentru cã unul din organismele de conducere ale partidelor este adunarea generalã a membrilor, iar Constitutia prevede dreptul oricãrei persoane de a face politicã, de a fi membru de partid. În Legea 95, nu va putea fi director de spital o persoanã care va ocupa o functie de conducere în partid. Membru simplu poate fi. Nu este vorba despre o repolitizare si pânã acum putea fi membru de partid conform Constitutiei. Prevederea din textul OUG 79 datã de Guvernul Ciolos era de fapt neconstitutionalã”, a sustinut seful comisiei de sãnãtate. În forma adoptatã de comisiile reunite, autoritatea localã la propunerea spitalului va aproba criterii specifice pentru fiecare dintre spitale. „Avem douã categorii de spitale, spitale care tin de autoritatea localã si care tin de Ministerul Sãnãtãtii. Ministerul Sãnãtãtii stabileste procedura de organizare a concursului, iar la nivelul autoritãtii locale, autoritatea localã la propunerea spitalului va aproba criterii specifice pentru fiecare dintre spitale. Adicã, Ministerul Sãnãtãtii dã caracterul medical al functiilor de sef de sectie, pe când autoritatea localã în calitate de proprietar al spitalului are dreptul sã introducã aceste criterii specifice”, au anuntat deputatii. OUG 79, în forma actualã, prevede cã în urma concursului continutul planului de management pe care un candidat îl are la concurs va deveni anexã la contractul de muncã. „Va putea fi rãspunzãtor chiar si în instantã, în baza anexei la contractul de muncã”, au completat parlamentarii. Cât priveste angajarea rudelor si a afinilor în spitale, Buicu a afirmat cã legislatia generalã stabileste incompatibilitãtile, sustinând cã introducerea în Legea 95 a unor conditii suplimentare era „o suprareglementare”. Au fost pãstrate prevederi din textul OUG 79 care dãdeau caracterul de urgentã al ordonantei. „Este vorba despre încheierea contractelor, anul trecut, cu spitalele care erau acreditate, dacã nu apãrea textul OUG riscam ca aceste spitale sã nu poatã încheia contracte cu casele de asigurãri. Acesta a fost singurul motiv de urgentã pentru OUG respectivã”, au mai spus deputatii.