SOLICITARE…Traficul infernal din Vama Albita, care înregistreazã valori din ce în ce mai mari, de la an la an, i-a fãcut pe unii edili din judet sã cearã la Guvern aplicarea unei solutii alternative, care ar multumi pe multi dintre cei care ne tranziteazã judetul. Este cazul primarului de la Fãlciu, Neculai Moraru, care i-a trimis ministrului Transporturilor, Rãzvan Cuc, un memoriu prin care solicitã analizarea oportunitãtii deschiderii celei de-a doua vãmi din judet, un punct de frontierã situat pe actualul pod de la Bogdãnesti. Este vorba de un punct feroviar extrem de important în vremea URSS, pentru cã pe aici treceau toate convoaiele de trenuri, încãrcate cu alimente, spre Uniunea Sovieticã, si care acum ar putea fi transformat în punct de trafic rutier si pietonal.
Neculai Moraru se zbate de multi ani pentru ca podul de la Bogdãnesti, altãdatã un nod feroviar important, prin care treceau sute de trenuri încãrcate cu alimente cãtre URSS, sã devinã un punct de trecere a frontierei, fapt care ar descongestiona actualul trafic din Albita. Recent, acesta i-a scris ministrului Transporturilor, Alexandru Rãzvan Cuc, cerându-i sã analizeze o minimã investitie pentru a face operabil vechiul pod. „Pe teritoriul comunei Fãlciu au existat, înainte de al doilea rãzboi mondial, douã poduri peste râul Prut, care fãceau legãtura cu Moldova de peste Prut. Unul dintre poduri, cel rutier din localitatea Fãlciu, a fost distrus la sfârsitul rãzboiului si nu a mai fost refãcut. Al doilea pod, feroviar, se aflã în dreptul localitãtii Bogdãnesti din Comuna Fãlciu si se pãstreazã si astãzi, el constituind multã vreme punctul de trecere a frontierei în Republica Moldova. Din nefericire, traficul pe calea feratã a fost sistat în urmã cu câtiva ani, astfel cã în prezent nu mai este posibilã trecerea în Republica Moldova decât prin punctele de trecere a frontierei de la Albita si Oancea, ambele situate la aproximativ 60 de kilometri distantã de comuna Fãlciu. În aceste conditii contactele locuitorilor din zona noastrã cu fratii de peste râul Prut sunt mai îngreunate. Singura legãturã feroviarã activã dintre România si Republica Moldova este în judetul Iasi, la Ungheni. Totodatã, în procesul de conformare la normele Schengen, a fost modernizatã Gara Fãlciu si Punctul de trecere a Frontierei cu Republica Moldova, fiind construit terasament, instalate camere de supraveghere, servere pentru comunicatii internationale – care toate sunt acum în conservare, proiect care a costat peste 80 de miliarde de lei vechi. Din aceste motive, vã rugãm sã analizati posibilitatea ca podul feroviar de peste râul Prut sã fie reabilitat si adaptat inclusiv accesul rutier si pietonal, pentru a permite locuitorilor de pe ambele maluri ale Prutului reluarea legãturilor întrerupte de atâtea zeci de ani. Realizarea acestui proiect are scopul de a spori nivelul de cooperare transfrontalierã, va crea conditii si premise de dezvoltare a relatiilor economice, sociale si culturale, a micului trafic între populatia Republicii Moldova si cea a României, va oferi posibilitatea colaborãrii si facilitãrii accesului cu specialisti din Republica Moldova si România. Mai dorim sã mentionãm cã existã disponibilitatea la nivel local si chiar central si din partea Republicii Moldova pentru realizarea acestui obiectiv, existând demarate în acest sens demersuri din partea Consiliului Raional Cantemir, Republica Moldova”, scrie Moraru în memoriu.
Rãspunsul fostului Guvern Ciolos a fost dezamãgitor. Va reusi primarul Moraru cu cei din partidul sãu, PSD?
Anul trecut, Moraru a cerut sprijin de la Guvernul Ciolos, pentru deschiderea acestui pod pentru trafic pietonal si rutier. În mai, Ministerul Dezvoltãrii Regionale îi rãspundea primarului de Fãlciu, printr-un punct de vedere steril si inutil. „Locatia propusã se justificã prin necesitatea unei conexiuni mai scurte si mai rapide între Bârlad si Cantemir (MD) si asigurarea unui punct de trecere frontierã suplimentarã între punctul de trecere frontierã Oancea si punctul de trecere frontierã Albita”. Deci, se recunostea cã un astfel de pod este necesar, recunosteau avantajele realizãrii acestui nod de comunicatii peste Prut, dar arãtau cã nu au bani. Mai precis, nu sunt surse de finantare pentru acest obiectiv si nu este fãcut nici proiectul tehnic. Nici în Master Planul General de Transport al României nu este prevãzut niciun proiect pentru constructia unui pod peste Prut în zona Fãlciu. Sã aibã mai mult succes Moraru acum, când PSD-ul este la guvernare? Greu de crezut cã vreunui mahãr de la Guvern îi pasã de oamenii din Fãlciu si de pe Valea Prutului, dar, cine stie…