FELICITÃRI… Trei elevi de la Scoala Gimnazialã “Mihai Eminescu” vor participa, alãturi de învãtãtorul lor Cãtãlin Mîndru, la Olimpiada Micilor Bancheri ce va avea loc pe 5 mai, la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este vorba despre Dughie Victor, Mîndru Stefan si Serindac Andrei. Pentru proba practicã a acestei competitii, copiii, alãturi de coordonatorul lor, au pornit un proiect educatie si responsabilizare financiarã, denumit “Caravana financiarã”. “Proiectul cuprinde patru sectiuni (Creativitate, Sensibilizare, Aplicatii si Multiplicare) si are ca rol cresterea interesului copiilor pentru cunoasterea si întelegerea rolului banilor în viata lor, precum si responsabilizarea acestora în vederea folosirii eficiente a resurselor financiare”, a precizat învãtãtorul si, totodatã, coordonatorul proiectului, Cãtãlin Mîndru. Acesta ne-a explicat în rândurile urmãtoare ce activitãti a derulat în cadrul acestui proiect, alãturi de cei trei elevi si colegii acestora de la Scoala Gimnazialã “Mihai Eminescu”.
“În sectiunea <<Creativitate>> a proiectului, copiii au creat texte imaginative folosind concepte din primele douã capitole studiate ca personaje. De asemenea, în cadrul orelor de Limba si literatura românã sau Educatie financiarã, copiii s-au întrecut în a crea catrene folosind cuvinte ce reprezintã notiuni învãtate. Acestea au fost incluse în categoria <<Rime financiare>>. În cadrul orelor de Arte vizuale si abilitãti practice copiii au realizat lucrãri sub tematica „Culoarea banilor” si au fost incluse în sectiunea <<Culoarea banilor>>. În semestrul I al anului scolar 2016 – 2017, copiii au învãtat la disciplina Limba si literatura românã cum sã realizeze un pliant. În cadrul proiectului „Caravana financiarã” cu care am participat la Olimpiada Micilor bancheri am exersat realizarea unui pliant. Pentru fiecare capitol dintre cele douã studiate. Un grup de cinci fete format din Catinca Axinte, Daria Butnaru, Alexia Blãjan, Raisa Copacenschi si Maria Ponea au creat împreunã o poveste a banilor intitulatã „Povestea banilor”. Aceastã poveste a fost prezentatã de cãtre aceleasi eleve copiilor de clasa I din scoala noastrã (I A, I B si IC) cu scopul transmiterii unor informatii despre bani dar si a atragerii acestora cãtre lumea financiarã pentru a putea fi mai usor înteleasã de cei mici. La finalul fiecãrei reprezentatii, cele cinci fete de la clasa a III-a A au initiat un dialog cu colegii mai mici despre lumea banilor. Urmãtoarea activitate a fost denumitã: Vlogger financiar. Cîtiva copii care au experientã în realizarea de filmulete si în postarea acestora în mediul online au venit cu propunerea de a face câte un film în care sã vorbeascã despre impactul pe care l-a avut asupra lor educatia financiarã. Si-au creat singuri scenariul, au filmat cu ajutorul telefonului sau al tabletei si, cu acordul si sprijinul pãrintilor, au postat în mediul online”, a explicat învãtãtorul.
Copiii au învãtat sã cumpere inteligent
“Sectiunea „Aplicatii” a proiectului a generat cea mai mare motivatie si dorintã de implicare. Activitãtile <<Cumpãrãturi inteligente>>, <<Tombola primãverii>>, <<Prima mea afacere>>, <<Învãtãm si de la ei>>, <<Bancolegomat>> au reusit sã îi transforme pe copii în adevãrati consumatori inteligenti, oameni de afacere sau investitori de succes. În cadrul activitãtii “Cumpãrãturi inteligente”, ne-am deplasat la un supermarket din zonã unde copiii au cheltuit suma disponibilã (20 lei) într-un mod inteligent, având o anumitã temã – Sãrbãtoarea de Paste. Anterior acestui moment, în cadrul orelor de educatie financiarã, copiii au învãtat ce înseamnã sã cheltui cu folos o anumitã sumã de bani, cum poti alege produsul de care ai nevoie dintr-o ofertã amplã, cum sã faci sã te încadrezi în suma pe care o ai si despre bonul fiscal. Dupã acest moment am revenit la scoalã unde fiecare copil si-a prezentat produsele cumpãrate, au fost justificate alegerile fãcute având în vedere tema propusã – Sãrbãtoarea de Paste si au fost apreciate cele mai utile cumpãrãturi. Urmãtoarea activitate a fost denumitã: “Tombola primãverii”. Aceasta a fost fãcutã cunoscutã în scoalã prin intermediul fluturasilor informativi creati de copii în cadrul orei de Limba si literatura românã. Acestia au fost distribuiti colegilor de clasa a III-a pentru a cunoaste detaliile organizãrii acestui eveniment. A urmat realizarea biletelor de participare la tombolã, activitate desfãsuratã în cadrul orei de Arte vizuale si abilitãti practice. Toate biletele au avut aceeasi formã, acelasi pret dar au avut design diferit. Fiecare bilet a fost unic, o creatie plasticã la care copiii au lucrat pe parcursul a douã ore. Biletele au fost distribuite învãtãtorilor de la clasele a III-a din scoalã si astfel au ajuns în posesia celor care au dorit, în schimbul sumei de 10 lei. Obiectele oferite în cadrul tombolei au fost aduse de copiii din clasa a III-a A, realizatorii acestui proiect, dintre obiectele personale detinute de acestia acasã. Valoarea estimatã a unui singur obiect din tombolã a fost de 15 lei. În acest mod au avut de cîstigat si cei care au cumpãrat un bilet la Tombola primãverii, dar si organizatorii care si-au propus sã investeascã banii strânsi. Veti afla în curând cum au investit banii, dacã ne mai vizitati aici. O altã activitate din proiect a fost “Prima mea afacere”. Echipe de câte cinci copii au identificat împreunã o idee de afacere si au descris-o astfel: idee, capital, sediul, resurse umane, resurse materiale, realizarea produsului final/serviciu, marketing, vânzare, venituri, cheltuieli, profit. Astfel, pe parcursul mai multor ore desfãsurate atât la scoalã cât si în afara ei, copiii au realizat un afis si un film de prezentare a primei lor afaceri. Iatã prima idee de afacere la care s-au gândit Dãriescu Anelise, Mândru Stefan, Bot Maria, Tãbãcaru Ioana si Ciuntuc Alexandru. Ea de numeste Sports foods. Sportivii si nu numai ei au nevoie de mâncare sãnãtoasã. Acesti copii s-au gândit la o afacere prin care sã ofere sportivilor atât mâncare sãnãtoasã cât si spatii de relaxare. Ioana Zala, Stefan Otel, Victor Dughie Daria Butnaru si Sebastian Rosu au fost foarte impresionati de tabãra la care au participat în vara anului 2016 si s-au gândit la <<Tabãra Multicolor Water>>. Fabrica de jucãrii va putea sã fie construitã în viitor de cãtre Maria Ponea, Daria Vlada, Chira Târziman, Alexandru Sârghi si Andrei Serindac. Dacã ne plictisim de telefoanele si ceasurile noastre de acum, ei vor produce pentru noi telefoane si ceasuri hologramã. Spun ei cã este „next level” pentru era tehhologicã. Ei sunt: Alexia Blãjan, Daria Braniste, Nicolas Amancei, Luca Elisei si Theodor Leonte. Dacã vreti sã plecati în concediu si nu stiti unde sau cu cine sã lãsati animalul dumneavoastrã de companie, THE PET s-a gândit la acest lucru. Puteti lãsa la ei prietenul necuvântãtor si va primi servicii dintre cele mai alese: Spa, masaj, servicii medicale, socializare cu alte animale. Afacerea THE PET a fost gânditã de cãtre Patricia Cotârci, Raisa Copacenschi, Axinte Catinca, Bogdan Petculescu si Sabin Tacu. Dacã nu toti copiii care au participat la acest exercitiu, mãcar o parte dintre acestia vor fi oameni de afaceri. Dacã nu toate ideile lor prezentate aici vor fi puse în practicã, mãcar una sau altele vor cãpãta viatã. Dacã nimic din ce au prezentat copiii aici nu va fi pus în practicã, rãmâne o activitate la disciplina Educatie financiarã care ne-a dat prilejul interactiunii diferite între noi, a unui exercitiu imaginativ complex si a utilizãrii unor modalitãti eficiente de comunicare”, a mai explicat învãtãtorul.
Copiii au construit un bancoLEGOmat în culorile drapelului României
“Prin activitatea “Învãtãm si de la ei” ne-am dorit sã aflãm chiar de la oameni de afaceri care sunt secretele unei afaceri reusite, ce provocãri oferã o astfel de activitate si care sunt satisfactiile administrãrii unei afaceri. În mijlocul nostru s-au aflat doamna Ponea Ramona – administrator al SC Apimunt SRL, doamna Copacenschi Liliana – administrator SC Trei Brazi SRL si domnul Petculescu Bogdan – administrator SC Balcanic Prod SRL. Au fost vizionate filmele fãcute de copii în care acestia descriu afacerea la care s-au gândit, invitatii au adus completãri fiecãrui proiect, s-au discutat despre posibilele probleme care ar putea sã aparã pe timpul derulãrii afacerii etc. Finalul activitãtii a fost acaparat de tirul întrebãrilor adresate de cãtre copii invitatilor. Dintre acestea ni le amintim pe urmãtoarele: Ati creat dumneavoastrã afacerea pe care o conduceti sau ati preluat-o? De unde ati luat primii bani folositi în afacere? Ati avut vreodatã probleme mari cu banii? Cum le-ati rezolvat? Dacã ati putea sã o luati de la capãt cu afacerea dumneavoastrã, ce ati schimba la ea, ce veti face altfel? Aveti satisfactii în munca pe care o faceti? Ce sprijin ati primit pentru afacere de la comunitatea localã? O altã activitate a vizat bancomatul, dispozitivul tehnic nelipsit din viata niciunei familii. De cele mai multe ori, întâlnirea cu acesta oferã momente de satisfactie sau de bucurie. Pentru cã în scoalã nu avem un bancomat ne-am gândit sã construim noi unul din piese LEGO. Astfel, ne-am întâlnit în grupe de câte cinci copii si am lucrat, vreme de mai multe ore, la constructia bancolegomatului scolii noastre. Am început cu sortarea pieselor, alegându-le separat pe cele rosii, galbene si albastre. Am continuat cu construirea corpului bancoLEGOmatului fiind foarte atenti la îmbinarea pieselor atât la colturi cât si în interiorul peretilor. Nu a fost o sarcinã foarte usoarã întrucât constructia fiind mare, aceasta trebuia sã reziste. Am avut o satisfactie deosebitã atunci când am reusit inserarea culorilor drapelului României, dorind sã arãtãm prin acest lucru respectul nostru fatã de valorile nationale. Finalizarea bancoLEGOmatului care necesitã inserarea ecranului, a tastaturii, a fantei pentru card precum si a fantei pentru bani au fost cele mai creative si solicitante momente din întreaga activitate”, a povestit Cãtãlin Mîndru, coordonatorul proiectului.
Site-ul proiectului, loc de întâlnire al celor care studiazã disciplina Educatie financiarã
“<<Multiplicare>> este numele sectiunii proiectului Caravana financiarã unde am dorit ca mesajele, experientele, atitudinile si trãirile noastre din timpul acestui proiect sã fie multiplicate, sã poatã fi accesate de toti cei care doresc acest lucru. În anul scolar 2016 – 2017, elevii clasei a III-a A – Exploratorii, studiazã disciplina optionalã „Junior calculator”. Toate orele se desfãsoarã în laboratorul de informaticã al scolii care detine 30 de statii noi, conectate la internet, gratie premiului cîstigat la competitia Olimpiadele Kaufland. În cadrul acestui optional, exploratorii au învãtat sã realizeze prezentãri în Power Point. Desigur cã au exersat acest lucru si pentru Olimpiada Micilor, bancheri realizând fiecare câte o prezentare pentru cele douã capitole studiate (Banii si Economisirea). Întrucât dorim ca informatia precum si aplicatiile din acest proiect sã fie multiplicate cât mai mult si mai usor de copii si nu numai, am considerat cã acest lucru se face cel mai usor cu ajutorul Internetului. Astfel, siteul www.caravanafinanciara.ro va reusi atât sã disemineze informatia din acest proiect cât si sã atragã cât mai multi copii cãtre educatia financiarã. Ne mai propunem ca actualul spatiu online sã devinã un loc de întâlnire al celor care studiazã disciplina Educatie financiarã din întreaga tarã, o platformã de exersare, multiplicare si diseminare a competentelor, activitãtilor sau exemplelor de bune practici. Desigur, poate vom gãsi solutii de finantare viitoare ale acestui proiect chiar în paginile materialelor despre educatie financiarã. Caravana financiarã a pornit si îsi doreste sã ajungã la fiecare dintre cei care sunt interesati de educatie financiarã”, a conchis învãtãtorul.