ÎNTÂLNIRE…Reuniti în cadrul celei de-a XXII-a Adunãri Generale a Consiliului National al Elevilor, reprezentantii învãtãceilor din toatã tara au soliciat ca vacanta de varã sã înceapã pe 1 iunie, iar anul scolar pe 1 septembrie. Reprezentantii elevilor propun aceastã modificare pentru a echivala numãrul de sãptãmâni ale semestrelor, astfel încât vacanta de iarnã sã fie extinsã cu o sãptãmânã. Aceastã idee a luat nastere dupã ce Ministerul Educatiei a lansat în consultare publicã proiectul ordinului de ministru privind structura anului scolar 2017-2018. Ministerul propune ca acesta sã aibã 36 de sãptãmâni de cursuri, cu una mai mult decât anul 2016-2017. Cursurile ar urma sã înceapã pe 11 septembrie 2017 si sã se încheie pe 22 iunie 2018.
Elevii cred cã schimbarea propusã de ei ar fi binevenitã, mai ales cã vacanta de iarnã este planificatã în perioada sãrbãtorilor, dar si pentru cã, anual, conditiile meteorologice nefavorabile afecteazã buna desfãsurare a actului educational, mai ales pentru cã apar probleme în cazul copiilor si cadrelor didactice care fac naveta. „Cele mai stringente probleme abordate au fost reprezentate de structura anului scolar, pusã în dezbatere publicã si codul de eticã al profesorului. Legat de restructurarea anului scolar viitor, trebuie sã întelegem cã educatia este o prioritate nationalã, iar actul educational nu trebuie sã tinã cont de interesele financiare invocate odatã cu propunerea de a avea vacanta de varã între 1 iunie si 1 septembrie. Mai mult de atât, ne aflãm la coada clasamentului mondial când vine vorba de vacante alocate elevilor, asadar ne dorim o sãptãmânã în plus la vacantã de iarnã, echivalând astfel cele douã semestre. Si dacã privim problema strict din interesul scolii, mãrirea vacantei de iarnã poate restrânge consumul mare de resurse alocate încãlzirii scolii, aspect esential în gestionarea eficientã a bugetului. Referitor la codul de eticã al profesorului, forma actualã este foarte bunã, însã ne temem cã va rãmâne doar pe hârtie si nu vom fi parte a asumãrii generalizate a principiilor si valorilor invocate de cãtre toti actorii implicati în educatie”, a declarat presedintele Consiliului National al Elevilor, Vlad Stefan.
Alte aspecte discutate
„Totodatã, prioritãtile acestei întruniri au vizat stabilirea directiilor fundamentale de actiune ale Consiliului National al Elevilor în vederea asigurãrii continuitãtii luptei pentru reformarea actului educational, astfel încât principiile sustinute de legislatia în vigoare sã fie aplicate corespunzãtor si, în acelasi timp, sã existe o compatibilizare cu nevoile societãtii contemporane. (…) Alte discutii esentiale au fãcut referire la situatia problematicã a manualelor scolare, rãmase încã neactualizate în raport cu noua paradigmã educationalã, organizarea transparentã si riguroasã a concursului pentru ocuparea functiilor de director si inspector scolar si Codul de eticã în învãtãmântul preuniversitar, cod pe care reprezentantii elevilor l-au amendat, însã nu îl considerã aplicabil în actuala cutumã a sistemului de învãtãmânt preuniversitar”, se aratã în comunicat.