BUGETE… Toti conducãtorii de institutii care depãsesc limitele creditelor de angajament sau utilizeazã alocãrile bugetare în alte scopuri vor rãspunde în fata legii penale, avertizeazã Ministerul Finantelor. „Regulile si limitele cheltuielilor institutiilor publice centrale din România (agentii, ministere) sunt prevãzute de Legea finantelor publice (Legea nr. 500/2002 cu modificãrile si completãrile ulterioare) si de Legea anualã a bugetului dezbãtutã astãzi. Regulile si limitele cheltuielilor institutiilor publice locale din România (primãrii, consilii locale, consilii judetene) sunt prevãzute de Legea nr.273/2006 privind finantele publice locale si de bugetele proprii ale acestora. Ordonanta de Urgentã a Guvernului nr. 9/2017 respectã întocmai exigentele celor douã legi mentionate anterior si suspendã doar obligatia de evidentiere formalã a creditelor de angajament aferente programelor anuale. Trebuie precizat faptul cã atât bugetul pentru 2016, elaborat de guvernul trecut, cât si bugetul pentru anul 2017, dezbãtut astãzi, au fost redactate în aceste conditii”, mentioneazã Ministerul Finantelor. Iar pentru asigurarea derulãrii în bune conditii a contractelor multianuale pentru realizarea obiectivelor de investitii în infrastructurã, comisiile reunite au adoptat urmãtorul amendament: „Pentru anul 2017, angajarea cheltuielilor pentru finantarea actiunilor anuale se face în limita creditelor bugetare aprobate, cu exceptia actiunilor pentru care prezenta lege prevede distinct credite de angajament”. De asemenea, pentru clarificarea prevederilor specifice legilor bugetare si pentru eliminarea oricãrei posibilitãti de interpretare, comisiile reunite au adoptat urmãtorul amendament, care precizeazã în mod expres cã se mentine rãspunderea în fata legii pentru cheltuirea banului public: „În anul 2017 prevederile alineatelor (1), (2), (3) si (4) ale Art. 4 din Legea nr. 500/2002, cu modificãrile si completãrile ulterioare, se aplicã de cãtre toate institutiile si autoritãtile publice”. În fata acestor prevederi, primarii vasluieni nu au multe comentarii de fãcut. La Fãlciu, comunã cu 5.600 de locuitori, de exemplu, s-a alocat de la Finante un buget de doar 184.000 lei. „E putin, avem proiecte multe, ne trebuiau bani, însã am primit o sumã destul de micã, desi am avut un grad de încasare a taxelor si impozitelor de 90%. Pentru a acoperi toate cofinantãrile la proiecte as fi avut nevoie de 1,8 milioane lei, asa primesc doar 184.000 lei. Nu-mi dau seama care este formula de calcul la Finante, de primim sume asa de mici, la o comunã atât de mare. Singura solutie este sã apelez la un credit”, spune primarul Neculai Moraru. Si alti primari sunt în aceeasi situatie, urmând sã se conformeze în baza bugetului primit, desi nevoile sunt foarte mari.