CURSURI… O profesoarã de la Colegiul Economic “Anghel Ruginã” din Vaslui a deschis prima Scoalã de Mate din România. Este vorba despre Liliana Ciucã, cadru didactic gradul I, care de aproape o lunã de zile pregãteste în privat elevii din clasele I-XII. Cursurile au loc în clãdirea FederalCoop din centrul orasului, în grupe de câte maximum opt elevi, iar pretul abonamentului este de 100 lei – patru sedinte. Totul este legal, fiecare elev înscris primeste chitante si facturi.
Ideea de bazã a acestui concept de “scoalã de mate” este deprinderea unor cunostinte din domeniul matematicii într-un mod interactiv si într-un mediu prietenesc. Asta pentru cã în cei 13 ani de când predã elevilor, Liliana Ciucã a observat cã existã o categorie de elevi timizi, care desi stiu sã rãspundã, nu au încredere în cunostintele lor si nu ies în fatã. “Am vrut sã-i ajut pe cei care se descurcã mai greu la aceastã disciplinã. Matematica este o materie strictã, la scoalã elevii au presiunea “notei”, dar si cea a mentinerii unei anumite imagini în fata celorlalti – <<dacã spun ceva gresit, râd ceilalti de mine>>. Aici au ocazia sã lucreze într-un alt mediu. Nu mai au presiuni, sunt mai degajati, mai relaxati, îi îndemn sã punã întrebãri, sã iasã la tablã, ne sfãtuim, cerem opinii, e o altfel de atmosferã. Rolul meu e acela de a-i determina sã fie creativi, sã fie stãpâni pe ei, sã dobândeascã încrederea de sine. Sigur, pe lângã cel de a le explica principiile matematicii, metode de rezolvare a anumitor exercitii si probleme etc.”, a explicat profesoara.
Elevii de gimnaziu, cei mai multi dintre cei înscrisi
Ideea creãrii acestei “scoli de matematicã” a luat nastere în urmã cu ceva timp, însã a stat pe loc din cauza lipsei de mijloace logistice. “Am vrut de mai mult timp sã pun în practicã aceastã idee, însã nu am gãsit un spatiu bun în Vaslui, asta a fost o micã problemã. Apoi, dupã ce am gãsit, a mai durat putin pânã am fãcut firma, pentru cã ne-am dorit sã facem totul legal, prin intermediul unei societãti comerciale. Dãm chitante, facturi, respectãm normele legale. Din luna ianuarie a acestui an, am început sã facem grupele. La început, am zis cã lucrez cu elevii claselor IX – XII, dar m-au sunat foarte multi pãrinti cu copii de gimnaziu si mi-au propus sã lucrez si cu ei. Surprinzãtor, ei sunt cei mai multi. Precizez cã vine cine vrea, nu fortez pe nimeni, nu conditionez. La scoalã nici mãcar nu am anuntat, nu am încercat sã-mi fac publicitate, ca sã nu existe interpretãri. Lumea e liberã sã vinã, dacã considerã cã e în folosul lor, iar dacã nu, nu. Ne întâlnim o datã pe sãptãmânã, douã ore a câte 50 minute, pauzã 10 minute sau fãrã pauzã, depinde cum vor ei. Mergem cu materia de la scoalã, lucrãm pe aceeasi programã, ca astfel sã nu fie probleme dacã vreun elev vine mai târziu. Încercãm sã lucrãm si diferentiat, în momentul în care vãd cã un copil e mai în urmã, stabilesc nivelul minim si apoi începem sã lucrãm. Pânã acum nu a fost cazul, au venit mai mult copii timizii, care nu prea au încredere în ei. Cu toate cã ei stiu, le e fricã sã se exprime în fata profesorului, poate si pentru cã e mai sever, poate are o exprimare mai durã”, a mai explicat Liliana Ciucã.