Cadrele didactice din Vaslui care vor sã îsi depunã dosarul în vederea acordãrii gradatiei de merit trebuie sã fie atente la modificãrile prevãzute în metodologia aprobatã de ministrul Educatiei Nationale si Cercetãrii Stiintifice, Mircea Dumitru, valabile în sesiunea 2017. Principala noutate adusã de noul act normativ o reprezintã accentuarea ponderii acordate participãrii si punctajului cadrelor didactice care înregistreazã performante notabile în activitãti de prevenire si combatere a abandonului scolar, respectiv în managementul de proiecte integrative care sã genereze consolidarea culturii scolare centrate pe progres, cooperare si incluziune.
În comunicatul de presã fãcut public de Minister se aratã cã metodologia precizeazã în mod explicit cã la concursul pentru acordarea gradatiei de merit poate participa inclusiv personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare si control din învãtãmântul preuniversitar de stat, cu contract individual de muncã pe perioadã nedeterminatã sau pe perioadã determinatã, cu o vechime în învãtãmântul preuniversitar de cel putin 4 ani, care în perioada 1 septembrie 2011 – 31 august 2016 a avut performante deosebite în prevenirea si combaterea abandonului scolar si a pãrãsirii timpurii a scolii, în integrarea copiilor cu nevoi speciale în învãtãmântul de masã, în progresele scolare ale elevilor în risc de abandon scolar, în initierea si managementul unor proiecte scolare care au condus la consolidarea culturii scolare incluzive. În acelasi timp, cadrele didactice trebuie sã detinã si calificativul „Foarte bine” pentru fiecare an scolar din perioada evaluatã.
Criteriile prevãzute pentru acordarea gradatiei de merit
Pentru a obtine gradatia de merit sunt luate în calcul patru criterii majore al cãror punctaj maxim însumat reprezintã 100 de puncte: activitãti complexe cu valoare instructiv-educativã (70 de puncte), performante deosebite în inovarea didacticã/managerialã (10 puncte), activitãti extracurriculare si implicarea în proiecte (15 puncte) si contributia la dezvoltarea institutionalã (5 puncte). Astfel, în cadrul criteriului activitãtilor complexe cu valoare instructiv-educativã vor fi punctate si rezultatele deosebite obtinute în pregãtirea prescolarilor si a elevilor din medii dezavantajate, cu cerinte educationale speciale si cu alte dificultãti de învãtare, precum si initierea si aplicarea unor proiecte didactice inovatoare pentru progres în învãtare a fiecãrui copil, inclusiv a celor aflati în risc de abandon scolar si a copiilor cu cerinte educationale speciale. De asemenea, se pot acorda puncte pentru initierea si aplicarea unor proiecte didactice inovatoare la clasele în regim simultan, pentru progres în învãtare a fiecãrui copil, inclusiv a celor aflati în risc de abandon scolar si a copiilor cu cerinte educationale speciale. Suplimentar, în cadrul criteriului privind performante deosebite în inovarea didacticã/managerialã a fost introdus un nou indicator: elaborarea/ sustinerea de programe de formare sau de dezvoltare profesionalã inovatoare pentru cadrele didactice care lucreazã cu prescolari/elevi apartinând grupurilor dezavantajate/vulnerabile. Mãsurile adoptate de Ministerul Educatiei sunt complementare documentelor de politici publice adoptate în aceastã perioadã care privesc incluziunea în educatie. Gradatia de merit se atribuie începând cu data de 1 septembrie 2017. Personalul didactic din învãtãmânt care beneficiazã de gradatie de merit pânã la 31 august 2017 poate participa la un nou concurs. Numãrul maxim de gradatii care pot fi acordate reprezintã 16% din totalul posturilor didactice auxiliare, respectiv 16% din totalul posturilor didactice de predare, de conducere, de îndrumare si control existente la nivelul inspectoratului scolar. Potrivit prevederilor în vigoare, cuantumul gradatiei de merit se determinã prin aplicarea procentului de 25% la salariul de bazã pentru fiecare beneficiar în parte.