PROMITÃTOR…Primele sase luni din mandatul noului primar de Vetrisoaia, Corneliu Stângã, au fost destul de aglomerate, cu proiecte de infrastructurã depuse spre finantare sau care urmeazã a fi depuse în prima parte a anului 2017. Un proiect foarte important pentru Vetrisoaia, depus la finele lunii noiembrie si care asteaptã finantare, priveste ajutorul pe care îl vor primi elevii si cadrele didactice din comunã, în valoare de 1,5 milioane de euro, proiect depus în colaborare cu primãriile Osesti si Pungesti. Ce se va face din banii care se vor obtine pe acest proiect, depus la Ministerul Educatiei si Cercetãrii? „Vor exista pachete integrate de hranã si îmbrãcãminte pentru elevi, after-school, cadrele didactice vor merge la specializãri, vor fi finantate deplasãrile copiilor în tabere. Va exista si o componentã pentru cei care nu si-au terminat studiile liceale, astfel cã se vor face clase la liceul din Vetrisoaia pentru cei care vor sã termine 12 clase. Nu în ultimul rând, în procent de 10% din proiect, vom dota sãlile de clasã cu material didactic sau orice este nevoie în procesul educativ”, a spus primarul Stângã. În total, în jur de 1.000 de copii din cele trei comune partenere ar urma sã beneficieze de acest proiect. Însã, ceea ce este foarte important si poate ajuta Vetrisoaia sã se dezvolte este proiectul de modernizare drumuri de interes local în comunã, în valoare de 1 milion de euro, proiect care se va depune la AFIR imediat ce se deschide sesiunea pe aceastã mãsurã. Corneliu Stângã a dorit ca acest proiect sã se finalizeze foarte repede, având în vedere cã localitatea Vetrisoaia este la granita româno-moldoveneascã, pe Prut. „Suntem încrezãtori cã vom accesa acest proiect, prin care se vor asfalta 5,4 km de drumuri locale în comuna noastrã. Cel mai important este cã va fi asfaltat drumul comunal spre Bumbãta, din DN 24, pe o distantã de 2,8 km. De ce spun cã este foarte important? La începutul lunii decembrie, am avut la Bumbãta o întâlnire cu presedintele Consiliului Raional Leova, cu primarul acestui oras, privind constructia unui pod rutier între România si Republica Moldova, între cele douã localitãti de pe malul Prutului. Colegii nostri de la Leova spun cã vor asfalta si ei drumurile care duc spre vechiul pod de la Bumbãta, distrus în perioada celui de-al Doilea Rãzboi Mondial, astfel cã tot ce ar rãmâne de fãcut ar fi ca autoritãtile din România si R. Moldova sã ajungã la un consens privind constructia acestui pod, din care au rãmas doar pilonii”, explicã primarul de Vetrisoaia.
De 12 ani se tot asteaptã rãspunsul autoritãtilor de la Chisinãu si Bucuresti
Unul dintre podurile distruse în 1944 este cel de la Leova – Bumbãta (comuna Vetrisoaia, judetul Vaslui). Dat fiind faptul cã orasul Leova este situat într-o zonã economic avantajoasã si prielnicã din punct de vedere socio-cultural, primãria si consiliul raional au lansat initiativa refacerii vechii treceri peste râul Prut între localitãtile Leova si Bumbãta. La 30 ianuarie 2004, guvernul Republicii Moldova a emis Dispozitia nr. 1311-76 privind necesitatea si oportunitatea restabilirii podului peste Prut în apropierea localitãtii Leova. Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Economiei si Departamentul de Grãniceri au eliberat avize pozitive în legãturã cu initiativa primãriei Leova. Peste aproximativ o lunã, pe 4 martie 2004, Guvernul Republicii Moldova a adoptat Hotãrârea nr. 207 „Cu privire la situatia social-politicã a raionului Leova si activitatea autoritãtilor administratiei publice locale în vederea dezvoltãrii durabile a unitãtilor administrativ-teritoriale”. Punctul 12 al acestei Hotãrâri specificã: „Ministerul Afacerilor Externe, în comun cu Ministerul Economiei, Ministerul Transporturilor si Comunicatiilor, Departamentul Vamal, Departamentul Trupelor de Grãniceni, autoritãtile administratiei publice locale si cu concursul Comisiei interguvernamentale mixte moldo-române de colaborare economicã, comercialã si tehnico-stiintificã, în termen de pânã la 1 mai 2004, va efectua un studiu de fezabilitate asupra modalitãtii consolidãrii mijloacelor financiare pentru proiectarea si constructia podului peste râul Prut (or. Leova, Republica Moldova – satul Bumbãta, România) si va prezenta Guvernului propunerile de rigoare”. Au trecut 12 ani si nici acum autoritãtile de pe cele douã maluri ale Prutului nu au fãcut pasi concreti pentru refacerea acestui pod. Interesant este cã, în argumentatia sa, primãria Leova arãta în 2004 cã peste 15% din populatia zonei frontaliere Leova-Vaslui se aflã în relatie de rudenie de gradul I si II.